آموزش تعمیر و نصب لوازم خانگی در منزل

امروزه با افزایش سرسام آور قیمت لوازم خانگی و کاهش کیفیت لوازم خانگی جدید، بازار تعمیرات لوازم برقی رونق زیادی پیدا کرده است.

بیشتر مردم تمایل دارند به جای خرید لوازم خانگی نو از خدمات تعمیر لوازم خانگی استفاده کرده و وسایل خراب خود را تعمیر و مجددا استفاده کنند..

خدمات تعمیر لوازم خانگی

قیمت لوازم خانگی روز به روز بیش‌تر می‌شود، بسیاری از افراد معتقدند لوازم خانگی‌های قدیمی با کیفیت‌تر از لوازم خانگی‌های جدید هستند.
کاهش قدرت خرید مردم و قیمت بی‌سابقه لوازم خانگی‌ وارداتی و حتی ایرانی، مردم را به سمت تعمیرات لوازم برقی کشانده است.
در تعمیر یا نصب لوازم خانگی، مهم‌ترین قسمت، انتخاب تعمیرکار با تجربه است، فردی که به خوبی با دانش تعمیر لوازم خانگی آشنایی داشته باشد.
معمولا تعمیرکاران لوازم خانگی در مورد تعمیر برندهای خاصی آموزش دیده‌‌اند و به خوبی از عهده تعمیر لوازم خانگی آن برند، بر می‌آیند.
در انتخاب تعمیرکار علاوه بر دانش به قابل اعتماد بودن او نیز باید توجه شود، زیرا فقط تعمیرکاران متعهد از قطعات فابریک برای تعمیر لوازم خانگی استفاده می‌کنند.
متاسفانه برخی از تعمیرکاران لوازم خانگی از قطعات غیر اصل یا حتی کهنه برای تعمیر وسایل خانگی استفاده می‌کنند.
به هر حال برای تعمیر اصولی لوازم خانگی و پیشگیری از ایجاد هزینه‌های بعدی، لازم است در انتخاب خدمات تعمیر لوازم خانگی دقت کافی داشته باشید.

دلیل خرابی لوازم خانگی چیست؟

حتما برای شما بارها پیش آمده است که هنگام مراجعه به خدمات تعمیر لوازم خانگی دلیل خرابی دستگاه  خود را از تعمیرکار جویا شوید.

برای آگاهی از دلایل خرابی لوازم خانگی و آشنایی با روش‌های پیشگیری از آن، لازم است با استفاده صحیح از لوازم خانگی آشنا شوید.

لوازم خانگی اگر با کیفیت باشد و به صورت صحیح مورد استفاده قرار بگیرد، معمولا دیر خراب شده یا هرگز خراب نمی‌شود.

علل مختلفی در خرابی لوازم خانگی نقش دارند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·      ضربه خوردن: یکی از رایج‌ترین دلایل خراب شدن لوازم خانگی، ضربه خوردن و شکسته شدن است. بسیاری از خرابی‌های لوازم خانگی در اثر افتادن از ارتفاع یا ضربه خوردن و شکسته شدن بخشی از دستگاه اتفاق می‌افتد. ضربه خوردن به خصوص در لوازم خانگی کوچکی مانند چرخ گوشت، آبمیوه گیری و … باعث از کار افتادن دستگاه یا اختلال در عملکرد آن می‌شود. در این موارد لازم است به تعمیرات لوازم برقی مراجعه کرده و قطعه شکسته شده را جایگزین کنید.

·      نفوذ آب به داخل دستگاه: اکثر لوازم خانگی برقی در مقابل نفوذ آب مقاوم نبوده و وارد شدن آب به  دستگاه باعث آسیب دیدن اتصالات یا سوختن موتور آن خواهد شد.

·      استفاده نادرست: برای افزایش عمر مفید لوازم خانگی و پیشگیری از خرابی آن لازم است با روش استفاده درست از آن آشنا باشید. تمام نکات لازم برای نگهداری لوازم خانگی در دفترچه راهنما ذکر شده و مطالعه آن قبل از استفاده از دستگاه، ضروری است. اکثر لوازم خانگی دارای زمانی به عنوان حداکثر زمان استفاده هستند که تجاوز از آن  به دستگاه آسیب می‌رساند. به طور مثال اگر بر اساس دفترچه راهنما، حداکثر زمان استفاده مداوم از دستگاهی 5 دقیقه باشد، باید قبل از 5 دقیقه آن را خاموش کرد. عدم رعایت این موارد و استفاده مداوم بیش از زمان تعیین شده، باعث کاهش عمر مفید دستگاه خواهد شد.

·      استهلاک دستگاه: استهلاک یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی لوازم خانگی محسوب می‌شود. دستگاه‌هایی که دائما روشن هستند مانند یخچال و تلویزیون و دستگاه‌های پرکاربرد مانند ماشین لباس‌شویی و ظرف‌شویی بیش‌تر در معرض استهلاک و خرابی ناشی از آن قرار دارند. اگر خرابی لوازم خانگی بر اثر ضربه خوردن، نفوذ آب یا استفاده نادرست نباشد، بدون شک فرسودگی قطعات علت خرابی آن خواهد بود.

·      تغییرات ولتاژ: افزایش یا کاهش جریان برق ورودی به لوازم خانگی یا به عبارتی نوسانات برق از دیگر دلایل رایج خرابی لوازم خانگی محسوب می‌شود. نوسانات برق باعث آسیب به برد الکترونیکی یا سایر اتصالات الکترونیکی لوازم خانگی شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند. استفاده از پریز‌های فیوزدار می‌تواند نوسانات برق را تا حدی کنترل کرده و از آسیب رسیدن به دستگاه پیشگیری کند.

·      عدم سرویس و چکاپ منظم: لوازم خانگی حتی اگر خراب نشده باشند نیز، نیاز به بررسی و چکاپ منظم سالانه دارند. مزیت چکاپ و سرویس سالانه تشخیص عیب‌های جزئی دستگاه و برطرف کردن آن‌ و افزایش عمر مفید دستگاه به وسیله سرویس قطعات آن است.

·      تعمیر نامناسب: گاهی تعمیر نامناسب و غیر اصولی لوازم خانگی باعث آسیب‌های بیشتر و خرابی گسترده‌تری در آن می‌شود. تعمیر غیر اصولی توسط تعمیرکار بی تجربه یا خود شخص و استفاده از قطعات غیر فابریک و نامناسب باعث آسیب بیشتر به لوازم خانگی می‌شود. تعمیر نامناسب نه تنها باعث خرابی مجدد لوازم خانگی شده بلکه هزینه‌های بیشتری نیز برای شما می‌تراشد. توصیه می‌شود برای پیشگیری از بروز این مشکلات، تعمیرات لوازم برقی خود را به افراد متخصص و کاربلد بسپارید.

نکاتی در مورد نصب لوازم خانگی

تعمیرات لوازم خانگی در پلاک شما

اگر لوازم خانگی شما خراب شده  و قصد استفاده از خدمات تعمیر لوازم خانگی را ندارید، خودتان برای تعمیر آن دست به کار شوید. تعمیر لوازم خانگی کار چندان دشواری نیست اگر نکات ایمنی را رعایت کرده و با اصول تعمیرات لوازم برقی آشنا باشید. پیش از شروع کار، لباس ایمنی بپوشید، جریان برق و در صورت نیاز آب یا گاز را قطع کرده و به نکات زیر توجه کنید:

· جعبه ابزار خود را آماده کنید: برای تعمیر لوازم خانگی نیاز به ابزار کامل و با کیفیت دارید، جعبه ابزار خود را به انواع پیچ‌گوشتی، آچار و … مجهز کنید.

· به سراغ مشکلات اساسی بروید: اگر دستگاه شما روشن نمی‌شود، حرکت نمی‌کند یا عملکرد خود را به خوبی انجام نمی دهد در مرحله اول، مشکلات پایه‌ای را بررسی کنید. تنظیمات خاموش و روشن شدن دستگاه، اتصال دستگاه به برق، عدم قطعی سیم برق آن، گرفتگی فیلتر، تراز نبودن و مواردی از این قبیل جزو مشکلات اساسی لوازم خانگی محسوب می‌شوند.

· تخمین بزنید: اگر دستگاه شما دچار مشکل جدی شده و هزینه تعمیر آن بیش از یک دوم هزینه خرید دستگاه جدید می‌شود، از تعمیر آن صرف نظر کنید.

· به صداها گوش دهید: برای عیب یابی و تعمیر لوازم خانگی، دستگاه را روشن کرده و با دقت به صداها گوش دهید. صدای اضافی دستگاه، شما را به عیب احتمالی آن هدایت خواهد کرد. معمولا منبع صداهای اضافی لوازم خانگی، فن و اجزای موتور است که با بررسی آن‌ها می‌توان به عیب دستگاه پی برد.

· با مکانیسم دستگاه آشنا شوید: اکثر لوازم خانگی در گروه‌هایی با مکانیسم مشابه تقسیم‌بندی می‌شوند. به طور مثال مکانیسم یخچال، پمپ‌های گرمایشی، سیستم تهویه مطبوع و مواردی از این قبیل شبیه به هم بوده و آشنایی با‌ آن به عیب یابی و تعمیر سریع مشکل پیش آمده کمک می‌کند. چرخ گوشت، مخلوط کن، آبمیوه گیری و … نیز مکانیسم مشابه‌ای داشته و نکات تعمیر و نگهداری مشترکی دارند.

·  یک مولتی‌متر خوب تهیه کنید: گاهی دستگاه سالم است اما سیم برق یا اتصالات الکترونیکی داخل آن آسیب دیده است. در این مواقع مولتی‌متر با بررسی ولتاژ ورودی در شناسایی سیم یا قطعات آسیب دیده به شما کمک خواهد کرد.

·  بررسی پروسه احتراق: در لوازم خانگی گازی گرفتگی قطعات بر اثر دوده، اختلال در عملکرد استارت الکتریکی و مشکلاتی از این قبیل باعث خرابی دستگاه خواهد شد. قبل از بررسی موارد دیگر، فرآیند احتراق را چک کرده و از درست انجام شدن آن اطمینان حاصل کنید.

· سایر موارد: شلنگ‌ها، واشرها و نقاط مهر و موم شده هنگام نصب لوازم خانگی را بررسی کنید و در صورت پارگی، شکستگی یا فرورفتگی قطعات، آن‌ها را تعویض کنید. اگر دستگاه شما دارای نمایشگر است، پس از خرابی کدی بر روی آن ظاهر می‌شود. با استفاده از دفترچه راهنما یا سرچ در اینترنت، علت نمایش کد خطا را پیدا کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

مزایای تعمیر لوازم خانگی

مزایا رقابتی تعمیرات لوازم خانگی پلاک

شاید به این فکر کنید که تعمیر لوازم خانگی چه مزایایی دارد و اصولا چرا باید لوازم خانگی خراب را تعمیر کرد؟!

پاسخ کاملا ساده است، تعمیر لوازم خانگی نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه‌های شما بلکه باعث صرفه جویی در منابع انرژی، نیروی انسانی و کاهش هزینه‌های بازیافت نیز خواهد شد.

سبک زندگی پایدار و بدون پسماند، شما را ملزم به استفاده از خدمات تعمیر لوازم خانگی و جایگزینی خرید با تعمیر می‌کند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.