ترفند های نظافت آشپزخانه

از اصلی ترین و پر اهمیت ترین قسمت های منزل می توان به آشپزخانه اشاره نمود چرا که خانم ها اکثر زمانشان در آشپزخانه هستند بنابراین تمیزی، نظافت و بهداشت آشپزخانه برای افراد به خصوص بانوان بسیار اهمیت دارد. برای تمیزکردن آشپزخانه و لوازم منزل از جمله وان، اجاق گاز و فر، شیشه و سرویس بهداشتی، رفع گرفتگی لوله ها، از بین بردن لکه های روی پارچه و لباس ها، پاک کردن لوازم فلزی و از بین بردن بوهای بد می توان از طریق محصولات موجود در بازار و همچنین از موادی که در منزل وجود دارد استفاده کرد.

 

 

آموزش تمیز کردن چربی کف آشپزخانه

 

ترفند های نظافت آشپزخانه

 

ترفند های نظافت آشپزخانه

 

سرکه سفید به دلیل خاصیت ضد عفونی برای تمیز کردن لوازم منزل از جمله کابینت ها، یخچال، ماشین لباسشویی و اجاق گاز به کار می رود. نگران بوی سرکه نباشید چرا که بوی آن پس از زمان کوتاهی از بین می رود و اثری از آن به جا نمی ماند. برای تمیز کردن سطح مورد نظر با سرکه لازم است آب و سرکه را به نسبت ۴ به یک ترکیب نموده سپس ترکیب آب و سرکه را به سطح کثیف اسپری کرده و با یک پارچه تمیز خشک نمایید. اگر به بوی سرکه حساس هستید می توانید مقداری گیاه معطر و یا عصاره طبیعی به ترکیب آب و سرکه اضافه کنید و بوی مطبوعی را استشمام نمایید. در این مطلب ما چند مورد از ترفندهای نظافت آشپزخانه را برای شما توضیح می دهیم.

 

زدودن چربی در آشپزخانه

برای از بین بردن چربی و روغن روی اجاق گاز و تمیز نمودن اجاق گازی که اخیرا روی آن مواد غذایی ریخته شده می توان نمک، جوش شیرین و آب را به اندازه مساوی با هم ترکیب نموده سپس روی قسمت کثیف شده ریخته و با کمک دستمال آلودگی ها را تمیز کنید. در صورتی که لکه های چربی مربوط به خیلی وقت پیش باشند که به اجاق گاز چسبیده شده اند باید ترکیب آب و جوش شیرین را به صورت خمیر روی قسمت های کثیف گذاشته و اجازه بدهید چند ساعت بگذرد، سپس با یک پارچه نم دار و نرم اجاق گاز را تمیز نمایید.

در صورتی که غذای سوخته شده به کف قابلمه چسبیده باشد ابتدا لازم است قابلمه را با آب داغ خیس کرده، روی آن قسمت جوش شیرین بریزید و اجازه دهید چند ساعت بگذرد. بعد از چند ساعت مشاهده خواهید کرد که مواد چسبیده به کف قابلمه به آسانی جدا می شوند. در صورتی که قابلمه آلومینیمی نباشد می توان آب و جوش شیرین را درون قابلمه ریخته و روی شعله بگذارید تا به جوش بیاید و به سرعت مواد از کف قابلمه جدا گردد. این روش برای قابلمه های آلومینیومی پیشنهاد نمی گردد چرا که سبب خوردگی آن ها می شود.

 

پاک کردن چربی سینک ظرفشویی

جوش شیرین، نمک و آب را به اندازه مساوی با هم ترکیب نموده تا به شکل خمیر در آید. سپس این ترکیب را روی سینک ریخته و با یک پارچه تمیز سینک را پاک کنید. در صورتی که با شستن ظروف روی سینک استیل رسوب تشکیل شده باید زمانی که سینک را لازم ندارید مثلا آخر شب روی قسمت های کثیف و رسوب دار حوله کاغذی یا دستمال گذاشته و روی آن سرکه بریزید و اجازه دهید چند ساعت بگذرد سپس سینک را بشویید.
اگر وقت ندارید که چند ساعت منتظر بمانید می توانید سرکه و نمک را با هم ترکیب کرده و رسوب ها را بسابید تا از بین بروند و یا می توان لیمو ترش را دو نیم کرده، روی آن نمک ریخته و قسمت هایی از سینک را که رسوب گرفته بسابید تا رسوبات از بین رفته، و سینک تمیز و براق گردد.

از بین بردن جرم کاشی و سرامیک

برای از بین بردن جرم های روی کاشی و سرامیک و همچنین رسوب های آهکی باید خمیری از آب لیمو و نمک یا سرکه و نمک تهیه کرده و روی قسمت هایی که جرم دارد بگذارید و صبر کنید تا نیم ساعت بگذرد و بعد با آب کاشی ها را بشویید. البته می توان به جای درست کردن خمیر یک پارچه تمیز را با آبلیمو یا سرکه خیس نموده روی پارچه نمک بریزید سپس پارچه را روی کاشی و سرامیک هایی که جرم دارند بکشید تا جرم ها از بین روند، بعد کاشی ها را آب بکشید. می توان به جای آبلیمو یا سرکه روی پارچه خیس جوهر لیمو پودر شده و نمک ریخت و با روش قبلی جرم ها را از بین برد.

 

تمیز نمودن آیینه و شیشه

ابتدا برای اینکه آیینه و شیشه ها را پاک کنید از روزنامه باطله استفاده نمایید چرا که روزنامه نم دار در مقایسه با پارچه پاک کنندگی بهتر و هزینه کمتری دارد. حواستان باشد زمانی که می خواهید شیشه و آیینه ها را تمیز کنید نور مستقیم خورشید روی شیشه و آیینه نباشد زیرا نور مستقیم خورشید سبب می شود شیشه ها و آیینه ها به خوبی پاک نشده و روی آن ها لکه باقی بماند.

برای تمیز کردن شیشه و آیینه باید ربع لیوان تا نصف لیوان سرکه را با ۴ لیوان آب ترکیب نموده و به کمک روزنامه باطله یا پارچه ای که با محلول آب و سرکه تر کرده اید روی شیشه و آیینه بکشید تا تمیز گردند. همچنین می توانید ربع تا نصف لیوان الکل را در ۴ لیوان آب ترکیب نموده و مقداری مایع ظرفشویی به ترکیب بیافزایید. سپس پارچه یا روزنامه باطله را با ترکیب به دست آمده خیس نموده و شیشه و آیینه ها را تمیز نمایید. حواستان باشد اگر الکلی که استفاده می نمایید صنعتی است آن را خارج از دسترس کودکان و افراد ناآگاه بگذارید.

 

تمیز کردن و رفع گرفتگی لوله ظرفشویی

برای جلوگیری از گرفتگی لوله ها و همچنین تمیز کردن چربی ها و مواد غذایی باقی مانده درون لوله ها لازم است چند وقت یک بار آب جوش درون لوله ها بریزید و یا ترکیب مساوی از نمک و جوش شیرین را درون لوله ظرفشویی ریخته سپس مقداری آب جوش را درون لوله بگیرید.
روش دیگر اینکه می توان جوش شیرین و نمک را به نسبت مساوی ترکیب کرده و درون لوله ظرفشویی بریزید سپس بدون فاصله سرکه را درون لوله ریخته و اجازه دهید مدتی بگذرد و آب وارد لوله ها نگردد. بعد از چند ساعت مقداری آب جوش را درون لوله بریزید. حواستان باشد هنگام شستن ظروف داخل سینک چربی و روغن نریزید زیرا جمع شدن چربی درون لوله ها سبب گرفتگی لوله ها می گردد.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.