تمیز کردن خانه با این ۱۰ روش مثل آب خوردن است! در یک چشم بهم زدن برق بیاندازید!

تمیز کردن خانه همیشه یک دغدغه بزرگ برای خانواده‌ها است. هم خانم‌ها کلی از آن واهمه دارند و هم افرادی که در خانه زندگی می‌کنند برای مدتی در عذاب خواهند بود.

اما واقعا تمیز کاری خانه و محل سکونت تا این حد ترسناک است؟ اصلا چرا باید با شنیدن اصطلاح خانه تکانی روزهایی سخت، بدون نهار و شام و حتی بدون خواب بعد از ظهری در ذهن ما بیاید؟

بزرگ‌ترین مشکلی که وجود دارد این است که ما یک شیوه درست و سیستماتیک برای تمیز کردن خانه نداریم.

تمیزکاری را همانند همه کارهای دیگر با برنامه‌ریزی انجام دهید تا هم زمان خود را کنترل کنید و هم انرژی کمتری مصرف کنید.

آیا تمیز کردن خانه رمز و رازی دارد؟

بله! رمز و راز اصلی تمیز کردن خانه چیدن برنامه‌ای منظم و منسجم است. مجموعا تمیز کاری خانه را باید مانند هر کاری بدانید که نظم و انضباط حرف اول را می‌زند.

برای تمیزکاری خانه در کمترین زمان ممکن باید سیستمی منظم داشته باشید، درست مثل درس خواندن برای کنکور!

به عبارت دیگر، برای تمیزکاری و پاک کردن خانه باید از یک رویه ثابت استفاده کنید. یعنی تمیز کردن از یک نقطه و رسیدن به همان نقطه! پس و پیش رفتنی هم در کار نیست!

برای این که زمان زیادی را برای این کار از دست ندهید، تنها کافی است که ثبات کاری داشته باشید. این تمام ماجراست!

تمیزکاری را دقیقا همانند یک روتین باید در نظر بگیرید و همه چیز را نگذارید برای شب عید!

1.    سیستماتیک برخورد کنید

تمیز کردن خانه نیاز به یک متد استاندارد تعریف نشده دارد. استاندارد تعریف نشده را خود شما تعریف خواهید کرد!

برای مثال هر روز از خواب بر می‌خیزید، جارو می‌زنید، ظرف‌های شب گذشته را می‌شویید و می‌نشینید در مقابل تلویزیون. این یعنی که سیستمی در کار نیست!

حالا چطور سیستم را بچینیم؟ برای این مورد یک مثال کوچک دیگر می‌زنیم. به صورت مرتب می‌توانید روزانه در کنار جارو زدن، گرد و خاک نشسته روی میز تلویزیون را هم بگیرید.

در کنار شستن ظرف‌های شب گذشته، می‌توانید دستمالی هم به روی کابینت‌ها کشیده و کمی اجاق گاز را نیز تمیز کنید.

در این بین نیازی نیست زیاد به خودتان فشار بیاورید، چرا که تنها کافی است به جای اصطلاحا بشور و بساب، یک دستمال تر بکشید و تمام!

2.    از بالا به پایین و از چپ به راست تمیز کنید

همیشه سعی کنید از بالا به پایین تمیز کاری کنید. برای مثال، تصور کنید که ست قهوه‌خوری خود را تمیز می‌کنید و برق می‌افتد.

حالا به پنجره کنار ست قهوه‌خوری نگاه می‌کنید که خاک روی آن نشسته و کمی هم لک دارد. دستمال را برداشته و آن را تمیز می‌کنید.

سر بچرخانید خواهید دید که خاک برخاسته از پنجره روی ست قهوه‌خوری که چند دقیقه قبل تمیز کردید نشسته و این یعنی شروع فاجعه تنفر از نظافت!

اما اگر از بالا به پایین تمیز کنید با این مشکل مواجه نخواهید شد. برای مثال از لوسترها شروع کنید، با دیوار و پنجره پایین آمده و در انتها کف را تمیز کنید.

از طرف دیگر، نباید از وسط به چپ و راست خانه بروید و تنها وقت خود را تلف کنید. اگر از چپ به راست یا برعکس تمیز کنید، حداقل مطمئن خواهید بود که جایی از دیدتان پنهان نیست.

مشکل اصلی این است که بسیاری از افراد یک قسمت را تمیز می‌کنند و بعد می‌بینند که جای دیگر هم نیاز به تمیز کردن دارد و به همین ترتیب ادامه می‌یابد. شما اینطور نباشید!

3.    برای شیشه‌ها دستمال و روزنامه را رها کنید!

اگر از یک شرکت خدماتی نظافت خانه درخواست نظافتچی بدهید، بدون شک خواهید دید که در میان وسایل آن‌ها خبری از روزنامه و دستمال برای تمیز کردن شیشه نیست.

دستمال و کاغذ از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفتند و همیشه وسواس بسیاری برای تمیز کردن شیشه به وجود می‌آوردند، چرا که عمدتا لک روی شیشه باقی می‌ماند.

در عوض از تیغه شیشه پاک کن استفاده کنید. یک سطل آب و کف آماده کنید، شیشه را تمیز کنید و با این تیغه خشک کنید. بدون لک، بدون خستگی و بسیار سریع!

4.    وسایل نظافتی مناسبی داشته باشید!

همیشه چند وسیله مناسب برای تمیزکاری خانه خود داشته باشید. تی و چند دستمال مناسب، مواد ضدعفونی کننده، سفید کننده، جرم گیر و …

به این ترتیب زمانی برای گشتن در کابینت‌ها و یا رفتن به مغازه برای خرید هدر نخواهید داد. داشتن وسایل نظافتی خوب یعنی سهولت در تمیزکاری!

5.    پیشگیری بهتر از درمان است!

بهترین کار برای جلوگیری از هدر رفت زمان در نظافت‌کاری این است که از کثیف شدن جلوگیری کنید. برای مثال همیشه یک اسپری جرم گیر داشته باشید.

بعد از این که حمام کردید اسپری جرم گیر را روی سطوح بپاشید، آب بگیرید و بروید. به همین راحتی از ساعت‌ها تلاش و زحمت برای سفید کردن و تمیز کردن وان و دوش جلوگیری خواهید کرد.

برخلاف تصور، لیوان و لوازم شیشه‌ای به سرعت رنگ می‌گیرند. اگر در طول یک ماه در یک لیوان چای بخورید و تنها آن را آب خالی بکشید، به مرور رنگ زرد چایی مانندی خواهد گرفت.

حالا همین لیوان را چند ساعتی در مایع سفیدکننده بخوابانید و آب بکشید. تفاوت را به چشم خواهید دید! برای همین بهتر است که بعد از خوردن نوشیدنی، لیوان خود را با مایع ظرفشویی بشویید.

به همین دلیل عبارت معروف «پیشگیری بهتر از درمان است» برای تمیزکاری خانه و نظافت منزل هم صدق می‌کند.

6.    همیشه نباید تر باشد، گاهی هم گردگیری خالی کنید

خیلی از وسایل خانه نباید خیس شوند. برای مثال اگر بخواهید قفسه کتاب‌ها و کتاب‌های داخل آن را تمیز کنید چه باید کرد؟

سعی کنید یک گردگیر با کیفیت و پرحجم داشته باشد و به آرامی گرد و خاک را از روی سطوح مورد نظر خود پاک کنید.

7.    پیش از خشک شدن روغن لای درز کابینت دست به کار شوید!

یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که عمدتا در تمیز کردن خانه و به ویژه در آشپزخانه وجود دارد، روغن خشک شده روی دیوارها و نقاط نزدیک به اجاق گاز است.

بهترین کار این است که حداقل در هفته سه بار آشپزخانه رو با مواد مخصوص پاک کننده چربی و روغن از روی سطوح پاک کند.

البته این مواد عمدتا گران قیمت هستند و شاید هر جیبی با خرید آن موافقت نکند. پس می‌توانید راه‌های جایگزین را امتحان کنید.

کمی آب ولرم که بیشتر داغ باشد تهیه کنید و مقداری کف با آن درست کنید. سپس با این محلول سطوح را بشویید و با یک دستمال تمیز آن را خشک کنید.

باور کنید که اگر در هفته دو یا سه بار برای این کار زمان محدودی بگذارید، از روزهای طولانی برای پاک کردن جلوگیری خواهید کرد!

8.    مایکروویو را با خود مایکروویو پاک کنید!

یکی دیگر از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در خانه‌های ما دیده می‌شود وجود چربی درون مایکروویو است. به ویژه اگر غذا‌هایی که روی دیواره پریده‌اند برای چندین روز در آن مانده باشند.

شاید تمیز کردن آن کمی ترسناک به نظر برسد اما خب اینطور نیست! مثل آب خوردن با آب پاک کنید.

کافی است که از خود مایکروویو برای این کار درخواست کمک کنید.

یک کاسه را تا نیمه از آب پر کنید و درون مایکروویو قرار بدهید و صبر کنید تا جوش بیاید. چربی‌ها جدا شده و به راحتی می‌توانید داخل را تمیز کنید.

9.    دوده و خاک روی دیوار را با آب-مایع سفیدکننده پاک کنید

دود و سیاهی که در هوا است وارد خانه می‌شود و روی دیوار شما هم می‌نشیند. اگر چندین ماه در یک خانه با دیوارهای سفید زندگی کنید به مرور شاهد سیاهی آن خواهید بود.

برای این که روحیه خود را از دست ندهید و نیاز به هزینه برای رنگ کردن دیوار نداشته باشید گاهی دیوارهای خود را با آب و مایع سفیدکننده تمیز و سفید کنید.

یک سطل آب برداشته و کمی مایع سفیدکننده در آن بریزید. نکات ایمنی را هم رعایت کنید و به ویژه از ماسک و دستکش حتما استفاده کنید.

10. از شرکت‌های خدمات نظافتی منزل استفاده کنید

این روزها زمان بسیار کمی برای تمیزکاری و خانه تکانی داریم. مشکلات دیگر از جمله خستگی و ناتوانی در انجام کارهای سنگین هم هست.

بهترین راه تماس با شرکت‌های خدمات نظافتی منزل است تا در یک چشم بهم زدن خانه را بدون این که خودمان کاری انجام دهیم تمیز کنند.

خوشبختانه شرکت‌های بسیاری هم در ایران به صورت آنلاین شروع به خدمات‌رسانی کرده و برای شما نظافتچی فراهم خواهند کرد. کافی است برای یافتن یک شرکت خوب کمی جستجو کنید.

تمیز کردن خانه اصلا ترسناک نیست، فقط فوت و فن می‌خواهد!

اگر تمیز کردن خانه را مانند یک روند روتین و سیستماتیک ببینید، هم از انجام آن واهمه نخواهید داشت، هم خانه‌ای تمیز برای پذیرایی از مهمان دارید.

سعی کنید تمیزکاری و نظافت را به صورت روزانه یا هفتگی انجام بدهید. تلنبار کردن کارها برای یک شب یا چند روز هم شما را خسته می‌کند و هم خانواده را آزار می‌دهد.

داشتن لوازم مناسب برای تمیزکاری اهمیت بسیاری دارد. تنها به یک دستمال و شیشه پاک کن اکتفا نکنید. هرچه وسیله بهتری داشته باشید، خانه تمیزتری خواهید داشت.

Leave A Reply

Your email address will not be published.