راهکارهایی برای عیب‌یابی جاروبرقی

جاروبرقی یکی از پرکاربردترین وسایل خانگی برقی است و همین پرکار بودن باعث می‌شود که گاهی این وسیله با مشکلات فنی مواجه شود. در این مطلب از مجله پلاک لیستی از مشکلات جاروبرقی و دلایل احتمالی آن را برای شما آماده کرده‌ایم. اگر جاروبرقی شما دچار مشکلی شده که نمی‌دانید چیست، این مطلب به شما کمک می‌کند تا حدودی جاروبرقی‌تان را عیب‌یابی کنید یا حتی مشکل را خودتان برطرف کنید.

جاروبرقی مثل هر دستگاه دیگری از چند قطعه اصلی تشکیل شده که اهمیت زیادی در فرآیند کار دستگاه دارند. بروز اشکال در عملکرد این قطعات باعث می‌شود جاروبرقی کارایی مناسب را نداشته باشد یا به‌کلی از کار بیافتد. اگر لازم شد بعضی از این قطعات را جایگزین کنید حتما از قطعات اصل همان برند استفاده کنید.

 

عیب‌یابی یخچال‌های سامسونگ

 

عیب‌یابی جاروبرقی

 

 

علت روشن نشدن جاروبرقی چیست؟

قطع بودن برق جاروبرقی

برای عیب‌یابی جاروبرقی‌ای که روشن نمی‌شود قبل از هر چیز مطمئن شوید جاروبرقی به برق متصل است. این یعنی برق ساختمان، پریز و سیم برق جاروبرقی را چک کنید.

برای چک کردن سیم برق جاروبرقی به اهم‌متر احتیاج دارید. اگر کار با وسایل الکتریکی را بلد نیستید بهتر است عیب‌یابی جاروبرقی را به یک متخصص بسپارید. اگر با کارهای الکتریکی آشنا هستید بدنه جارو را باز کنید و ورودی‌های سیم رابط را به هم متصل کنید. سپس اهم‌متر را روی رنج R*1 قرار دهید و به دوشاخه وصل کنید. اگر سیم و دوشاخه سالم باشند عقربه عدد صفر را نشان می‌دهد. درغیراین‌صورت دوشاخه یا سیم ایراد دارد.

دلیل دیگر برای روشن نشدن جاروبرقی اشکال در دکمه روشن و خاموش آن است. برای چک کردن این دکمه هم به اهم‌متر احتیاج دارید.

اگر جاروبرقی دارای رله است باید ببینید جریان برق در آن درست برقرار می‌شود یا نه. برای این کار اول سیم‌های متصل به کلید روی دسته را با اهم‌متر چک کنید. سپس کلید روی دسته و خود رله را امتحان کنید. اگر باز هم ایرادی پیدا نشد، جارو را به برق متصل کنید و با یک پیچ گوشتی که دسته عایق دارد کلید قدرت رله را ببندید. اگر جارو روشن می‌شود یعنی مشکل از رله است. اگر جارو روشن شد یعنی رله مشکلی ندارد و باید به سراغ عیب‌یابی قسمت‌های دیگر جاروبرقی بروید.

قطع بودن مدار سری

از دیگر علل روشن نشدن جاروبرقی می‌توان به قطع شدن مدار سری موتور اشاره کرد. مدار موتور جاروبرقی‌ها سری است و اگر ارتباط یکی از اجزا با بقیه قطع شود موتور روشن نمی‌شود. بنابراین ابتدا موتور را مستقیم به برق بزنید و ببینید کار می‌کند یا خیر. اگر موتور روشن نمی‌شود آن را از برق جدا کنید و تک تک اجزای آن را با اهم‌متر امتحان کنید و اگر قطعی دیدید آن را برطرف کنید.

سوختن موتور

در بدترین حالت ممکن است موتور جاروبرقی به کل سوخته باشد. روند سوختن موتور به این شکل است که پیچک‌های آرمیچر یا قطب‌ها به‌تدریج می‌سوزند اما چون هنوز بعضی از آنها کار می‌کنند، موتور به کار خود ادامه می‌دهد. در این حالت موتور اصطلاحا نیم‌سوز شده. اگر موتور در این شرایط تعمیر نشود پیچک‌های جدیدی آسیب می‌بینند و ارتباط سری اجزای موتور قطع می‌شود و موتور می‌سوزد.

 

علت کم شدن قدرت مکش جاروبرقی چیست؟

جمع شدن بیش‌ازحد گردوغبار و آشغال

ساده‌ترین و در عین حال متداول‌ترین علت مکش ضعیف جاروبرقی پر شدن کیسه آن است. اگر جاروبرقی کیسه قابل تعویض دارد هنگامی که سه چهارم کیسه پر شد آن را عوض کنید. اگر کیسه قابل تعویض نیست وقتی سه چهارم آن پر شد کیسه را خالی کنید، بشویید و خشک کنید تا کاملا تمیز شود.

همچنین علت مکش کم جاربرقی ممکن است کثیف بودن فیلتر آن باشد. فیلتر جاربرقی را چک کنید و اگر با گرد و غبار و آشغال مسدود شده آن را بشویید.

کم‌قدرت شدن جاروبرقی ممکن است به علت گیر کردن آشغال در لوله یا خرطومی آن باشد. لوله جاروبرقی را مرتب تمیز کنید.

کثیف شدن کلکتور

اگر کلکتور جاروبرقی کثیف باشد، قدرت دستگاه کم می‌شود و باید کلکتور را تمیز کنید. برای این کار از یک مسواک و تینر قوی یا بنزین استفاده کنید. هنگام تمیز کردن کلکتور آرمیچر را طوری بگیرید که کلکتور پایین و محور آرمیچر بالا باشد و مراقب باشید تینر یا بنزین روی سیم‌پیچ‌ها نریزد چون باعث آسیب دیدن آن می‌شود.

خراب شدن زغال

دلیل دیگر کم‌قدرت شدن جاروبرقی خراب شدن زغال آن است که بیشتر در جاروبرقی‌هایی اتفاق می‌افتد که زغال آنها تعویض شده. قبل از جاگذاری زغال جدید سطحی از زغال که با کلکتور در تماس است باید به صورت حلال در بیاید و اگر این اتفاق نیافتد هنگام سایش، سطح زغال از بین می‌رود و باعث کثیف شدن کلکتور می‌شود. این امر از عمر موتور جاروبرقی می‌کاهد.

ضعیف شدن یاتاقان‌ها

کم‌قدرت شدن یاتاقان‌ها هم ممکن است باعث کم‌قدرت شدن جاروبرقی شود. آرمیچر به کمک یاتاقان‌ها درست می‌چرخد و اگر بلبرینگ‌ها یا بوش‌‌ها خراب شوند آرمیچر درست کار نمی‌کند. خرابی یاتاقان‌ها باعث می‌شود آرمیچر هنگام چرخش با کفشک‌های قطب درگیر شود و صدا بدهد. اگر هنگام عیب‌یابی جاروبرقی دیدید هسته فلزی آرمیچر ساییده شده به این معنی است که آرمیچر و کفشک‌های قطب درگیری دارند و این مشکل باید حل شود.

در آخر توصیه می‌کنیم اگر با اجزای جاروبرقی و کار الکتریکی آشنایی ندارید حتما عیب‌یابی جاروبرقی را به افراد زبده بسپارید تا از آسیب رساندن به خود جلوگیری کنید.

 

https://www.pelak.com/Experts?catId=18

Leave A Reply

Your email address will not be published.