آموزش قدم به قدم تعویض روغن ماشین

تعویض روغن ماشین پس از طی مسافت توصیه شده و در  فواصل زمانی مناسب و همچنین با رعایت اصول لازم، نقش مهمی در افزایش کارایی و عمر موتور خودرو و همچنین حفظ سلامت آن دارد. در ادامه شما را با نحوه تعویض روغن و آموزش قدم به قدم تعویض روغن ماشین آشنا می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید؛ آموزش تعویض لنت ترمز ماشین

 

آموزش قدم به قدم تعویض روغن ماشین

 

آموزش قدم به قدم تعویض روغن ماشین

 

 

عوامل مهمی در افزایش سلامت و بهبود کارایی موتور تاثیر دارد که یکی از آن‌ها تعویض روغن ماشین به صورت صحیح و در مدت زمان مشخص شده است. روغن موتور خودرو با گذشت زمان تجزیه می شود و باعث مسدود شدن روزنه های فیلتر روغن با آلاینده ها می‌شود. این اتفاق بسته به نحوه رانندگی شما و نوع خودرو، پس از پیمایش ۴۸۰۰ تا ۳۲۰۰۰ کیلومتر یا پس از گذشت ۲۴ ماه رخ می دهد.

برای اطلاع از میزان دقیق مسافت توصیه شده و فواصل زمانی مناسب تعویض روغن بهتر است به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید. خوشبختانه تعویض روغن ماشین کاملا آسان و کم هزینه است و هر چقدر روغن خودروی خود را زودتر تعویض کنید، عمر موتور خودرو نیز بیشتر می‌شود. در ادامه با پلاک همراه باشید تا شما را با نحوه تعویض روغن ماشین که یکی از کارهای مهم در هنگام سرویس و تعمیر خودرو است، آشنا کنیم.

 

بخش اول: آماده‌سازی خودرو

 

۱. ابتدا باید خودروی خود را روی پاچال یا گودال یا هر مکان دیگری که فضای کافی برای کار کردن زیر خودرو داشته باشد، پارک کنید و اجازه دهید خودرو ۵ تا ۱۰ دقیقه کار کند تا موتور آن گرم شود. در ضمن در هنگام تخلیه روغن پس از خاموش شدن موتور کاملا دقت کنید؛ زیرا روغن گرم و در برخی از موارد بسیار داغ است.

۲. پس از خاموش کردن خودرو کلید را خارج کنید، ترمز دستی را بکشید و از خودرو خارج شوید.

۳. در مرحله بعد برای جلوگیری از حرکت کردن خودرو، چند مانع روبروی تایرها قرار دهید.

۴. در مرحله بعد پایه های جک را زیر خودرو قرار دهید. در صورتی که نمی‌دانید چه نوع جکی زیر خودروی خود قرار دهید، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

۵. در مرحله بعد خودرو را با جک بالا ببرید

۶. پس از انجام این کار میله های جک را روی پایه ها قرار دهید و آن‌ها را محکم کنید.

۷. در قدم بعدی برای اطمینان از سفت بودن میله‌ها و پایه‌ها، فشار نسبتا زیادی را روی خودرو وارد کنید.

۸. سپس ظرف مخصوص تخلیه روغن را در زیر موتور خودرو قرار دهید.

 

بخش دوم: تخلیه روغن

 

۱. قبل از تخلیه روغن ابتدا باید فیلتر روغن و روغن موتور مناسب را تهیه کنید.

۲. کاپوت را باز کنید و در مخزن روغن موتور را که در بالای آن قرار دارد، باز کنید.

۳. کارتر را پیدا کنیدِ کارتر یک محفظه فلزی مسطح است که نزدیک به موتور قرار دارد. پس از پیدا کردن کارتر مراحل زیر را دنبال کنید.

  • پیچ تخلیه کارتر را پیدا کنید.
  • پس از پیدا کردن پیچ مطمئن شوید که پیچ تخلیه روغن موتور است نه پیچ تخلیه روغن اتوماتیک گیریبکس . اگر در این مورد شک دارید، به اگزوز نگاه کنید؛ اگزوز به موتور وصل است و از جلو به عقب کشیده شده است. کارتر و پیچ تخلیه روغن درست در زیر موتور قرار دارد.

۴. پیچ تخلیه روغن را در جهت چرخش عقربه‌های ساعت با آچار رِنگی با اندازه مناسب یا آچار سرتخت (در صورت وجود فضای کافی برای چرخش آچار) شل و باز کنید. سپس باید یک تکه کاغذ روی پیچ قرار دهید یا درزگیر پیچ تخلیه را با یک واشر بپوشانید.

۵. در حدود ۷ دقیقه باید منتظر بمانید تا روغن موتور کاملا تخلیه شود. پس از تخلیه کامل کارتر، پیچ تخلیه را سر جای خود ببندید و از یک واشر جدید استفاده کنید. پس از بستن پیچ، سه نقطه را که شامل پیچ، مکان خارج شدن روغن و درزگیر می‌شود، بازرسی و تمیز کنید. در ضمن علاوه بر واشر از یک درزگیر جدید هم استفاده کنید.

 

نکات ضروری در هنگام تعویض روغن ماشین

 

  • در صورتی که خودرو مدت زیادی کار کرده و موتور آن داغ است، حداقل ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا دمای موتور کمی کاهش یابد.
  • هرگز برای باز کردن پیچ تخلیه روغن از آچارهایی که سر آن‌ها قابل تنظیم است، استفاده نکنید. برای باز کردن این پیچ از آچارهای یک سر تخت یک سر رنگی با اندازه مناسب استفاده کنید.
  • زمانی که جک زیر خودرو قرار دارد، حتما میله جک هم زیر خودرو قرار گیرد.
  • قبل از اینکه درزگیر پیچ تخلیه را ببندید حتما آن را به روغن نو آغشته کنید.
  • مدت زمان لازم برای تعویض روغن ماشین تقریبا ۲۰ دقیقه است.
  • در هنگام تعویض روغن حتما از عینک مخصوص این کار استفاده کنید.

خصوصیات یک روغن موتور مناسب

 

  • برخورداری از مواد افزودنی مختلف جهت خنک نگه داشتن موتور، حفظ پاکیزگی آن و جلوگیری از خورده شدن موتور
  • برخورداری از گران‌روی بالا؛ گران‌روی مربوط به میزان روانی روغن است و چقدر این میزان بیشتر باشد، بهتر است.
  • روغن از نوع ترکیبی باشد. برخی از افراد معتقد هستند که روغن‌های ترکیبی می‌توانند در فواصل زمانی طولانی‌تری تعویض شوند، کمتر باعث خوردگی موتور می‌شوند و در دمای بالای موتور نیز به خوبی عمل می‌کنند. البته هیچ از موارد ذکر شده هنوز ثابت نشده است.
  • روغن مورد استفاده باید مناسب شرایط اقلیمی محل زندگی شما نیز باشد. اگر در یک منطقه سردسیر زندگی می‌کنید، باید از روغن موتوری استفاده کنید که در دمای پایین نیز عملکرد خوبی داشته باشد. بهتر است در چنین مناطقی از روغن‌های Multi-weight استفاده کنید که برای دماهای مختلف قابل استفاده هستند. هر چقدر عدد ذکر شده قبل از حرف W کمتر باشد، روغن در دماهای پایین عملکرد بهتری دارد.

اگر وقت یا تخصص لازم برای انجام کارهای بالا برای تعویض روغن ماشین خود را ندارید، ما در مجموعه پلاک می توانیم با اعزام کارشناسان خود در محل شما، در سریعترین زمان ممکن و با کیفیت بالا، روغن ماشین شما را عوض کنیم. برای درخواست اعزام کارشناس مربوطه کافیست اپلیکیشن پلاک را نصب کرده و یا از طریق سایت پلاک، در قسمت تعمیرکار در محل، درخواست خود برای این مورد را ثبت کنید.

پلاک اولین و بزرگترین شرکت خدمات در محل، مفتخر به ارائه خدمات مختلف به شما عزیزان است و می‌توانید برای تعویض روغن موتور خودرو، نیز از خدمات تعمیر خودرو استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.