پاک کردن لکه لاک ناخن

لاک ناخن از 3000 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است که سلاطین چینی‌ها از لاک‌های نقره‌ای، طلایی، مشکی و قرمز برای آراستن ناخن‌های خود استفاده می‌کردند. و این احتمال وجود دارد که لاک ناخن حتی در آن زمان لکه‌ها و وسایل را لکه‌دار کرده باشد (اگرچه احتمالاً سلاطین چینی مجبور نبودند لکه‌ها را پاک کنند!). در ادامه قصد داریم روش پاک کردن لکه لاک ناخن از روی لباس، فرش و پارچه مبل را آموزش دهیم. با پلاک همراه باشید.

در حالی که لاک ناخن روی انگشتان دست و انگشتان پای ما مد روز به نظر می‌رسد، اما وقتی لباس، ملحفه، کوسن‌های کاناپه و فرش ما را لکه‌دار کند خیلی محبوب نیست. و برخلاف سلطنت چینی، برای حذف این لکه‌های لاک ناخن از لباس، مبلمان یا فرش ما هیچ کس دیگری نیست که به او مراجعه کنیم.

مشخصات پروژه

  • زمان کار: 1 ساعت
  • زمان کل: 2 ساعت (برای خشک شدن پارچه)

 

قبل از شروع

قبل از هر کاری در مورد آن لکه لاک، برچسب مواد تشکیل دهنده پارچه لباس یا وسیله لکه‌دار شده را پیدا کرده و بخوانید. اگر لباس شما دارای فیبر استات، تری استات یا موداکریلیک است، سعی نکنید لکه را در خانه پاک کنید. لباس یا روتختی خود را به خشکشویی حرفه‌ای برسانید. هیچ روش تمیزکاری در منزل برای از بین بردن لاک برای این پارچه‌ها بی‌خطر نیست. پاک کننده لاک ناخن (استون) این پارچه‌ها را حل کرده و حفره‌ای ایجاد می‌کند که قابل ترمیم نیست.

 

آن‌چه شما نیاز دارید

تدارکات:

  • پاک کننده لاک ناخن استون یا استون
  • پارچه‌های سفید یا حوله کاغذی جاذب
  • گوش پاک‌کن
  • پد الکلی یا حلال تمیز کننده خشک
  • پراکسید هیدروژن (در صورت لزوم)

 

ابزارها:

  • کارت اعتباری قدیمی یا چاقوی کُند
  • قطره چکان
  • جارو برقی

 

دستورالعمل‌ها

از بین بردن لاک ناخن از روی لباس‌های قابل شستشو

برای تمام پارچه‌های قابل شستشو به جز استات، تری استات یا موداکریل، شما به یک پاک کننده لاک ناخن بر پایه استون یا پدهای استون و پارچه‌های سفید جاذب یا حوله‌های کاغذی نیاز خواهید داشت.

 

۱- پارچه را تست کنید

یک درز مخفی بر روی لباس مورد نظر پیدا کنید. سپس از پاک کننده لاک ناخن با پایه استون استفاده کنید تا مطمئن شوید رنگ پارچه را تغییر نمی‌دهد.   پاک کردن لکه لاک ناخن

۲- لاک ناخن اضافی را بردارید

لکه را مالش ندهید یا سعی در پاک کردن آن نکنید زیرا این امر می‌تواند لاک را به عمق پارچه فرو ببرد یا حتی بزرگ‌تر کند. اگر گلوله بزرگی از لاک وجود دارد، از لبه کارت اعتباری قدیمی یا چاقویی که تیز نیست استفاده کنید تا در اسرع وقت آن را بلند کنید.

پاک کردن لکه لاک ناخن

۳- با استون، لکه‌گیری کنید

مقداری حوله کاغذی سفید زیر لکه قرار دهید تا استون را جذب کند (باعث خراب شدن برخی از مبلمان و مواد سنگی می شود). یک پارچه سفید یا پنبه را به استون آغشته کنید. از لبه بیرون لکه لاک به سمت داخل کار کنید تا پخش نشود. تا وقتی که لکه از لباس به حوله سفید یا پنبه منتقل می‌شود، کار لکه‌گیری را ادامه دهید. این کار را با قسمت تمیز حوله انجام دهید و یا برای جذب لکه از یک پنبه جدید استفاده کنید. کار را ادامه دهید تا تمام آثار لاک از بین برود.

پاک کردن لکه لاک ناخن

۴- با مالیدن الکل یا محلول خشکشویی آثار را از بین ببرید

اگر هنوز رنگی باقی مانده است، سعی کنید از پد الکل یا یک حلال خشکشویی استفاده کنید. الکل یا حلال را با یک پنبه روی بقایای لکه بزنید و رنگ آن را پاک کنید. اگر لباس سفید است، از چند قطره پراکسید هیدروژن استفاده کنید تا رنگ آن به آرامی سفید شود.

از بین بردن لکه لاک ناخن

۵- لباس را بشویید

بعد از بین بردن لکه، طبق معمول پارچه را بشویید تا محلول تمیز کننده پاک شود.

پاک کردن لکه لاک ناخن

 

پاک کردن لکه لاک ناخن از روی لباس‌های بابرچسب خشکشویی

اگر لباس یا پارچه برچسب فقط خشکشویی داشته باشد، مطمئن‌ترین کار این است که آن را هر چه زودتر به یک خشکشویی حرفه‌ای برسانید و نوع و محل لکه را برای آن‌ها مشخص کنید. اگر می‌خواهید آن را در خانه امتحان کنید، به حلال خشکشویی یا پد الکل احتیاج دارید.

 

۱- پارچه را تست کنید

یک درز پنهان روی لباس پیدا کنید و حلال تمیز کننده خشکشویی یا پد الکل روی آن بزنید تا مطمئن شوید رنگ پارچه را تغییر نمی‌دهد.

پاک کردن لکه لاک ناخن

۲- لاک ناخن اضافی را پاک کنید

با استفاده از کارت اعتباری قدیمی یا چاقوی کُند، با دقت زیاد، لاک ناخن را پاک کنید.

پاک کردن لکه لاک ناخن

۳- لکه را با حلال، لکه‌گیری کنید

لکه را به حلال تمیز کننده خشکشویی که روی یک گوش پاک‌کن یا حوله کاغذی سفید تمیز زده‌اید آغشته کنید. هنگام انتقال رنگ به گوش پاک‌کن، از یک سوآپ جدید و حلال اضافی استفاده کنید. پس از اتمام، اجازه دهید تا حلال کاملاً تبخیر شود.

از بین بردن لکه لاک ناخن

 

پاک کردن لکه لاک ناخن از فرش و پارچه مبل

ما هرگز فکر نمی کنیم که این اتفاق بیفتد، اما شیشه‌های لاک روی فرش‌ها و کوسن‌ها می‌ریزند و حتی گاهی اوقات یک ناخن با لاک مرطوب در جایی که نباید لک ایجاد می‌کند. در اکثر اثاثه یا لوازم داخلی می‌توانید از همین روش‌ها استفاده کنید، اما اگر جنس آن‌ها از ابریشم یا پارچه گران‌قیمت است، یک نظافتچی  یا مبل‌شوی حرفه‌ای را فرا بخوانید.

۱- پارچه را تست کنید

روی یک منطقه پنهان، مقداری استون بزنید تا مطمئن شوید که حلال، رنگ مواد را تغییر نمی‌دهد.

از بین بردن لکه لاک ناخن

۲- لاک ناخن اضافی را بردارید

از یک لبه پلاستیکی کُند استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید لاک ناخن را بردارید. اگر لکه هنوز مرطوب باشد، ممکن است موفق شوید مقدار زیادی از لاک ناخن را پاک کنید. تا جایی که ممکن است مراقب باشید تا از پخش شدن بیشتر لکه جلوگیری کنید.

از بین بردن لکه لاک ناخن

۳- از استون استفاده کنید

با استفاده از قطره چکان یا پنبه چند قطره استون در ناحیه کوچکی از لکه بمالید. خیلی مراقب باشید که پارچه را زیاد خیس نکنید. بلافاصله محل را با یک دستمال سفید تمیز یا دستمال کاغذی پاک کنید، اما مراقب باشید لکه پخش نشود. اگر لکه در ناحیه‌ای ظریف باشد ممکن است گوش پاک‌کن‌های تمیز و نازک بهتر کار کنند. استفاده از استون و لکه‌گیری را تا جایی که ممکن است و منجر به پاک شدن لکه شود ادامه دهید.

پاک کردن لکه لاک ناخن

۴- کار را با حلال خشکشویی تمام کنید

در صورت باقی ماندن رنگ، اجازه دهید لکه خشک شود و محل را با یک حلال خشکشویی یا الکل مالش دهید. از یک اسفنج یا پارچه سفید تمیز آغشته به حلال استفاده کنید و در اتاق تهویه ایجاد کنید. از آن‌جا که لکه در پارچه جذب می‌شود، از قسمت تمیز پارچه استفاده کنید.

از بین بردن لکه لاک ناخن

۵- محل لکه را بشویید

وقتی لکه از بین رفت، محل را با اسفنج خیس بشویید و لکه را خشک کنید. اجازه دهید تا در هوا و به دور از گرمای مستقیم خشک شود تا الیاف فرش یا پارچه مبل آسیب نبیند. و از یک جارو برقی برای بلند کردن تار و پود فرش استفاده کنید.

از بین بردن لکه لاک ناخن

لاک ناخن به گونه ای طراحی شده است که یک رنگ سخت و مقاوم در برابر پاک شدن باشد، بنابراین جای تعجب نیست که پاک کردن لکه ناخن یکی از سخت‌ترین کارهاست. اما این مواد شیمیایی، لاک ناخن را حل می‌کنند و کار دقیق می‌تواند بیشتر (اگر نه همه) آثار لکه‌های لباس، پارچه مبلی و فرش را از بین ببرد. نکته اصلی کار، آرام و با حوصله بودن است. برای از بین بردن تمام آثار لکه ممکن است درمان‌های مکرر انجام شود و برای جلوگیری از آسیب دیدن پارچه باید ملایم باشید. استون و حلال‌های تمیز کننده خشکشویی مواد بسیار سمی هستند، بنابراین حتماً با تهویه مناسب کار کنید و از تماس پوست خودداری کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.