اطلاعات ضروری در مورد فیلتر هوای خودرو

فیلتر هوای خودرو یکی از اجرای اصلی سیستم هوا رسانی خودرو محسوب می‌شود و مانع ورود گرد و غبار و سایر ذرات موجود در هوا به داخل موتور خودرو می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر با این قطعه مهم آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

 

تامین نیروی لازم برای حرکت خودرو بر سه فرایند استوار است که شامل جرقه‌زنی، تامین هوای مورد نیاز برای احتراق و سوخت‌رسانی می‌شود؛ بنابراین هوای ورودی به موتور خودرو یکی از عناصر اصلی تامین نیروی مورد نیاز آن است و طبیعی است که در هوای اطراف خودرو همیشه گرد و غبار و ذرات دیگری نیز وجود داردکه در صورت ورود آن‌ها به داخل موتور، موتور کثیف می‌شود و حتی ممکن است آسیب ببیند.

فیلتر هوای خودرو وظیفه جذب این ذرات و تصفیه هوای ورودی به سیستم سوخت‌رسانی موتور را برعهده دارد؛ بنابراین نقش مهمی در حفظ سلامت و پاکیزگی موتور خودرو دارد؛ در ادامه به بیان اطلاعات مهم در مورد فیلتر هوای خودرو می‌پردازیم.

 

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با خدمات سرویس و تعمیر خودروی آنلاین

 

اطلاعات ضروری در مورد فیلتر هوای خودرو

 

اطلاعات ضروری در مورد فیلتر هوای خودرو

فیلترهای هوای جدید می‌توانند برای حفظ پاکیزگی موتور خودرو، ۹۸ درصد از ذرات گرد و غبار و آلاینده‌ها را فیلتر کنند. یک فیلتر هوای با کیفیت می‌تواند ذراتی با قطر ۵/۵ میکرون را جذب کند. برای اینکه میزان کوچکی ذرات را درک کنید، باید بدانید که میزان متوسط قطر یک تار موی انسان ۵۰ میکرون است.

اگر یک فیلتر هوا به درستی عمل نکند؛ ذرات موجود در هوا پس از ورود به موتور وارد روغن موتور می‌شوند و از این طریق به مرور زمان می‌توانند به تمام اجزای موتور برسند و آسیب‌های زیادی به برخی از قطعات و اجزای گران‌قیمت موتور مانند سوپاپ‌ها و نشمین سوپاپ‌ها، حلقه‌های پیستون و دیواره‌های سیلندر وارد کنند.

کثیف بودن فیلتر هوا هم می‌تواند عملکرد خودرو را تا حد زیادی مختل کند؛ البته این موضوع باعث آسیب جدی به موتور خودرو نمی‌شود؛ اما چنانچه فیلتر کثیف باشد، جریان هوا کاهش می‌یابد و در نتیجه قدرت و کارایی موتور تا حدود زیادی کاهش و مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند.

به همین دلیل در برخی از خودروهای مسابقه‌ای اصلا از فیلتر هوا استفاده نمی‌شود؛ چرا که صاحبان این خودروها خطر آسیب موتور را به کاهش قدرت موتور و مختل شدن دریچه گاز خودرو به دلیل کاهش جریان هوا به خاطر کثیفی فیلتر هوا، ترجیح می دهند.

 

ساختار فیلتر هوای خودرو و نحوه نگه‌داری و سرویس آن

 

فیلتر هوا از فیبرهایی شبیه به کاغذ با ورقه‌های چین‌خورده آکاردئون جهت افزایش فضای سطح فیلتر ساخته می‌شود. اگر چه فیلترهای هوای فوم مانند نیز در بازار موجود است. در ضمن فیلترهایی با عمر بسیار بالا نیز تولید می‌شود که گاهی اوقات در آن‌ها از فیبرهای کتانی آغشته شده به روغن استفاده می‌شود.

 

در خودروهای قدیمی فیلتر هوا حلقه مانند بوده و بالای موتور قرار دارد. بازرسی و تعویض این فیلتر ساده و راحت است؛ زیرا کاور روی فیلتر تنها با یک مهره خروسی بسته شده است و به راحتی می‌شود آن را باز کرد؛ اما در خودروهای امروزی فیلتر هوا به شکل یک محفظه مستطیل شکل بوده که در یک جعبه پلاستیکی مهر و موم شده که بخشی از سیستم پیچیده هوا رسانی خودرو است، قرار گرفته است؛ البته تعویض فیلتر هوای این خودروها هم کار نسبتا راحتی است و برای تعویض آن‌ها باید تنها چند پیچ و گیره را باز کنید.

 

تولیدکنندگان فیلترهای هوا توصیه می‌کنند فیلتر هوا تقریبا هر ۱۹۰۰۰ کیلومتر تعویض شود؛ البته بهتر است برای اطلاع از میزان دقیق مسافت پیمایشی خودرو به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید؛ البته مواردی همچون ثابت کار کردن خودرو در ترافیک‌های سنگین، رانندگی در جاده‌های خاکی و پر گرد و غبار و بکسل کردن بار سنگین با خودرو، فشار بیشتری به موتور وارد می‌‌کند و در چنین شرایطی فیلتر باید زودتر از مسافت پیمایشی توصیه شده تعویض شود. در ضمن فیلتر هوای خودروهایی که همیشه در حال رفت و آمد هستند، نیز باید زودتر تعویض شود.

 

فیلترهای مادام‌العمر

 

سازندگان این نوع فیلترها مدعی هستند که این فیلتر در مقایسه با فیلترهای کاغذی یا فومی توانایی جذب ذرات بیشتری را دارند و جریان هوای بیشتری را نیز از خود عبور می‌دهند. اگرچه این فیلترها در مقایسه با انواع دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و می‌‌توان آن‌ها را دیرتر تعویض کرد، اما در مقابل به مراقبت بیشتری نیاز دارند؛ این فیلترها باید هر چند وقت یک بار تمیز شوند و آغشته به روغن مخصوصی شوند. در ضمن نصب آن‌ها نیز نسبت به فیلترهای معمولی کمی سخت‌تر است.

 

از دیگر معایب این فبلترها قیمت بالای آن‌ها است؛ البته با توجه به عمر بالای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه هستند. در ضمن برخی از تعمیرگاه‌ها و مراکز سرویس خودرو قادر به ارائه سرویس برای این نوع فیلترها نیستند.

 

فیلترهای داخل اتاق

 

از سال ۲۰۰۱ اکثر خودروهای مدرن مجهز به فیلتر هوای داخل اتاق جهت تمیز نگه داشتن هوای اتاق و جذب گرد و غبار، دود و بوهای نامطبوع هستند؛ زیرا حتی در صورت بسته بودن پنجره‌ها باز هم ممکن است هوای آلوده وارد خودرو شود. برای اطلاع از زمان تعویض این فیلترها و مکان آن‌ها، نیز به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. این فیلترها بسته به شرکت سازنده و مدل خودرو، در انواع متفاوتی همچون فیلترهای جذب کننده ذرات و فیلترهای دارای زغال اکتیو تولید می‌شوند.

 

فیلترهای جذب کننده ذرات، مشابه فیلترهای مورد استفاده در سیستم‌های گرمایشی و تهویه خانگی هستند. این فیلترها با بهره‌گیری از بار الکترواستایک قادر به جذب انواع آلاینده‌های محیطی مثل گرد و غبار، دوده، گرده گیاهان و قارچ هستند. فیلترهای دارای زغال اکتیو نیز قادر هستند با جذب گازهای سمی با بوی ناخوشایند مثل اوزون، گوگرد دی‌اکسید، اکسید نیتروژن و هیدروکربن، هوای داخل اتاق را تمیز کنند.

این فیلترها در اغلب خودروها در معرض دید نیستند؛ اما به راحتی می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید. این فیلتر معمولا در زیر داشبورد یا پشت محفظه اشیا، زیر کاپوت یا درون یک جعبه هوا در محفظه موتور قرار دارند. مدت زمان لازم برای تعویض فیلتر هوای اتاق بسته به مکان قرارگیری آن، ۱۰ دقیقه است.

 

شرکت پلاک اولین و بزرگ‌ترین شرکت خدمات در محل، آماده ارائه انواع خدمات از جمله تعمیر و سرویس خودرو است و می‌توانید برای تعویض انواع فیلترهای خودرو نیز از خدمات این شرکت بهره‌مند شوید.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.