بازسازی خانه با اصول فنگ‌شویی

در این مطلب از مجله پلاک در مورد بازسازی منزل براساس اصول فنگ‌شویی صحبت می‌کنیم. فنگ‌شویی نام یک فلسفه و فن چینی است که به پنج عنصر آب و چوب و آتش و خاک و فلز و ارتباطات بین این عناصر اشاره دارد. در دنیای امروز، بیشتر کاربرد آن به چیدمان و دکوراسیون برمی­گردد. این فلسفه بی‌نظمی و انباشتگی را نمی‌پسندد و بر روی خطوط منحنی و کاربرد مناسب رنگ‌ها تاکید دارد. عناصر و روابط بین عناصر در این فلسفه بسیار مهم هستند. چنانکه توالی و ترتیب آن‌ها درست رعایت شود، چرخه‌ی سازنده پدید می‌آید و نتیجه‌ی این چرخه انرژی مثبت شنگ چی است که به محیط اطراف ما زندگی و زیبایی می‌بخشد. سوی دیگر شنگ چی، انرژی سا چی است که در صورتی به وجود می‌آید که این نظم و ترتیب عناصر وجود نداشته باشد و به اصطلاح دچار چرخه‌ی مخرب شده باشیم.

این مکتب در معماری و دکوراسیون نقش فوق‌العاده مهمی دارد، اما در این مطلب راهکارهایی برای بازسازی خانه بر اساس اصول فنگ‌شویی بررسی خواهد شد. تغییراتی که ایجاد آن در خانه و محل کار، جدا از بعد زیبایی‌شناسی، شادی و آرامش را برای ساکنین به ارمغان می‌آورد. با بازسازی کردن مجدد خانه بر این اساس، می‌توان حس و انرژی جدید به زندگی وارد کرد.

برای منتقل کردن حس و قواعد فنگ‌شویی به محیط زندگی و بازسازی مجدد خانه بر اساس آن، نکاتی وجود دارد که با هم نگاهی به آن می‌اندازیم. اگر می‌خواهید منزل خود را بازسازی کنید بهتر است ابتدا این چند راه حل را در نظر داشته باشید.

 

آموزش صحیح چیدمان مبلمان در منزل

 

بازسازی خانه

 

گردش انرژی را در محیط آرام کنید

وقتی بین در ورودی و خروجی خانه یک خط مستقیم فاصله باشد، انرژی یا شنگ چی به سرعت از خانه خارج می‌شود. در حالی که باید کاری کرد انرژی به آرامی در تمامی فضاهای خانه سرک بکشد. اما راه حل چیست؟ جواب اضافه کردن جزئیات به فضای ورودی و خروجی است. باز آفرینی فضای ورودی مثل تغییر مدل در ورودی و بازشوها باعث می‌شود انرژی (و البته مهمانان) در این فضا مکث داشته باشند. جزئیاتی مثل فرش‌های طرح‌دار یا تابلو­های مناسب برای دیوار خانه و حتی مبلمان مناسب برای این فضاها مثل میز ورودی و جاکفشی ­می‌تواند مثمر ثمر باشد. در بازسازی باید به این نکته توجه کرد که می‌توان با بازآفرینی فضاها، جزئیات را در آن افزایش دهید. مثلا تغییر پوشش کف ساختمان به متریالی گرم‌تر مثل پارکت می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

 

اضافه کردن فضاهای نگهداری وسایل به خانه

با اینکه این مورد در خانه به نظر بدیهی می­آید، اما همه‌ی ما این مشکل را داریم که خرت و پرت ها که هیچ استفاده‌ای در منزل ندارند را روی هم انباشته می‌کنیم. به هم ریختگی فقط یک احساس بد ظاهری نیست، این مشکل باعث می‌شود نتوانیم شفاف فکر کنیم که این موضوع می‌تواند احساسات ما را جریحه‌دار کند. فنگ شویی در مورد چیدن یک خانه‌ی بدون ایراد با گران‌ترین وسایل نیست، این فلسفه بر روی سلامت و شاد بودن محیط زندگی تمرکز دارد. باید مطمئن شوید که تمامی وسایل در خانه جای مخصوص به خود را دارند. این کمک می‌کند که ساکنین خانه احساس سبکی کنند و در خانه احساس فرسودگی نداشته باشند. برای این منظور در بازسازی باید فضاهایی مثل کمد دیواری به اندازه‌ی کافی در پلان خانه جایگزین شود تا وسایل اضافه به آن منتقل شوند. یا در آشپزخانه اضافه کردن کابینت‌ها تاثیر زیادی در نظم این فضا در خانه دارد.

 

تغییر موثر در فضای ورودی و خروجی

در ورودی در فلسفه فنگ شویی اهمیت فراوانی دارد، چرا که انرژی دقیقا از این نقطه وارد خانه می‌شود. فرض کنید که انرژی Chi اولین بار قرار است مهمان خانه‌تان باشد. در بیرون خانه باید آدرس و ورودی گویا باشد تا گیج نشود و در داخل نیز باید مسیر درست را برای حرکت این انرژی تدارک دید. در واقع بازسازی تنها به محیط داخل خانه خلاصه نمی‌شود و از فضای اطراف خانه می‌شود تغییرات را شروع کرد. مثلا بعد از باز شدن در به هیچ عنوان نباید با یک دیوار مواجه شد زیرا احساس ناخوشایندی به وجود ­می‌آورد. می‌توان با ایجاد تغییرات جزئی در پلان و جابه‌جایی دیوارهای غیر باربر، بازسازی خانه را به سطح جدیدی رساند.

 

به مهمانان دلیلی برای توقف دهید

با اضافه کردن جزئیات به فضاهای مختلف خانه، باعث شوید مهمانان و همچنین انرژی در خانه توقف و بازتاب داشته باشند. تغییراتی مثل نوع پوشش دیوارها و استفاده از کاغذ دیواری­ و دیگر پوشش‌های طرح‌دار و با جزئیات می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت زیبایی‌شناسی خانه داشته باشد. بدین صورت که با قرار دادن قاب عکس‌های خاطره‌انگیز از اعضای خانواده یا رویدادها و آثار هنری ویژه، چشم‌ها را مجاب کنید تا باعث توقف حرکت افراد در محیط شوند. المان دیگری که در بازسازی خانه به سبک فنگ‌شویی توصیه شده، قرار دادن طرح‌های خاص بر روی زمین است که باعث می‌شود از فضاهایی مانند بالای راه­پله، جذابیت بصری به وجود بیاید. سنگ‌های طرح دار و سرامیک‌ها جلوه‌ی بی‌نظیری به خانه خواهند بخشید.

 

همه چیز به پنج عنصر فنگ شویی مرتبط است

پنج عنصر زمین، چوب، آتش، آب و فلز می‌توانند در طراحی و بازسازی خانه‌ی شما نقشی فیزیکی و همچنین سمبلیک داشته باشند. برای مثال می‌توان با استفاده کردن از رنگ‌های گرمی مثل قرمز و نارنجی آتش را تداعی کرد، یا اینکه واقعا در گوشه‌ای از خانه آتش واقعی را (مثلا شومینه یا شمع‌های روشن) به کار برد. ایده‌ی اصلی برقرار کردن تعادل بین تمامی عناصر است. بیشتر مردم جذب عنصری می‌شوند که بیشتر به آن احتیاج دارند که همین موضوع باعث به هم خوردن تعادل محیط می‌شود. مثلا کسانی که دائما عصبانی هستند نباید در محیط به طور افراطی از المان‌های عنصر آتش استفاده کنند. در مقابل کسانی که از کمبود انگیزه رنج می‌برند باید بیشتر از عنصر آتش استفاده کنند.

به محیط خانه‌ی خود توجه کرده و عوامل به هم خوردن تعادل بین این پنج عنصر را شناسایی کنید. بعد از به دست آوردن عوامل عدم تعادل، هدف نهایی در بازسازی خانه با روش فنگ شویی این است که تعادل مناسبی بین تمامی عناصر برقرار شود.

 

لزوم از بین بردن سمبل‌گرایی منفی

سمبل‌گرایی تمامی ابعاد زندگی ما را در برگرفته. از ادبیات تا رفتار ما در ترافیک‌های سنگین همه توسط سمبل‌گرایی کنترل می‌شود. اما در خانه‌ی خودمان این موضوع بعدی تازه پیدا می‌کند. چرا که هرکس خانه‌ی خود را بر اساس چالش‌ها و ترس‌های خود طراحی می‌کند. وقتی سمبلی در خانه داشته باشید که شما را به یاد شکست و یا ناکامی گذشته بیندازد، دائما باید با آن شکست دست و پنجه نرم کنید.

دقت کنید که روزانه با چه چالش‌هایی مواجه هستید و نمود این چالش‌ها در محیط زندگی‌تان چیست. آن‌ها را حذف کرده و با آیتم‌های مثبت‌تر جایگزین کنید.

استفاده حداکثری از نور طبیعی در بازسازی خانه

تقریبا در تمامی سبک‌های بازسازی خانه، استفاده از نور طبیعی حیاتی است. این خیلی عجیب نیست که ثابت شده نور طبیعی باعث می‌شود ما شاد­تر و مثبت‌تر­ باشیم. آینه‌ها در فنگ شویی حکم آسپرین را دارند. آینه‌ها هم برای بزرگ‌تر نشان دادن محیط استفاده می‌شوند، هم برای بازتاب و هم انعکاس نور طبیعی در خانه.

اما نکته اینجاست که مهم است آینه‌ها چه چیزی را بازتاب می‌دهند. یک منظره‌ی زیبا یا مشتی خرت و پرت که روی زمین ریخته. باید در صورت لزوم نورگیرهای جدیدی در خانه تعبیه شود و یا سایز و مدل پنجره‌ها بر اساس آنالیز نور دریافتی تغییر کند.

با انجام همین چند راه حل می‌توان خانه را بر اساس اصول فنگ شویی بازسازی کرد. استفاده از رنگ‌ها، خطوط منحنی و تلفیق آن با نور طبیعی و آینه، وقتی با دیزاینی پرجزئیات همراه شود، بخش مهمی از فلسفه‌ی فنگ‌شویی را به اجرا درآورده است. در این سبک همه‌ی تلاش‌ها برای به وجود آوردن انرژی مثبت است. پس مثبت بیاندیشید و محیط زندگی خود را با انرژی مثبت تغییر دهید.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.