برفک یخچال و فریزر؛ دلایل و راهکارهای رفع آن

یخچال و فریزر یکی از لوازم خانگی ضروری در هر منزل است. تا جایی که می‌توان عنوان کرد همه ما این وسیله برقی را در خانه خود داریم. برفک فریزر و یخچال از جمله اتفاقاتی در این وسیله است که شاید به وضوح بتوان آن را دید.

برفک زدن تا حدی در برخی از یخچال و فریزرها یک امر عادی است اما ممکن است این برفک‌ها به حدی برسند که دیگر نتوان از یخچال یا فریزر به درستی استفاده کرد. به همین دلیل باید راه‌کاری را برای جلوگیری تولید برفک‌های کاذب پیدا کرد و برفک‌های موجود را هم از بین برد.

برفک یخچال و فریزر خانگی

اگر تا به حال از نزدیک ندیده باشید شاید از خود بپرسید که یخچال هم یخ می‌زند؟ بله این اتفاق برای یخچال هم می‌افتد. البته سیستم فریزر و یخچال‌های تولید روز تا حدود زیادی تغییر کرده و کمتر یا اصلا برفک نمی‌زند اما همچنان این مشکل می‌تواند برای خیلی از یخچال و فریزرها اتفاق بیفتد.

دلایل برفک یخچال و فریزر

سرمای درون یخچال همیشه باید درون این وسیله گردش داشته باشد و زمانی که این هوای سرد با هوای گرم یا مرطوب برخورد داشته باشد برفک تولید می‌شود. اما برای برفک زدن یخچال ۳ دلیل اصلی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

۱. جای نامناسب یخچال

جای قرار گیری یخچال اهمیت بسیاری دارد، به همین دلیل در هنگام نصب یخچال آن را در یک جای مناسب قرار دهید تا رطوبت زیادی به آن نرسد. قرار گرفتن یخچال در برخی از نقاط مانند آشپزخانه‌هایی که ورودی حمام در آن قرار دارد می‌تواند موجب برفک زدن آن شود. ورود رطوبت از طریق در حمام به داخل یخچال عامل چنین چیزی خواهد بود. همچنین قرار گرفتن یخچال در کنار اجاق گاز و سماور که یک عامل تولید گرما و رطوبت در خانه است می‌تواند منجر به برفک زدن فریزر شود. پس خوب به موضوع جای‌گیری یخچال در منزل خود دقت کنید.

۲. خراب شدن لاستیک دور در یخچال

یخچال ساید بای ساید
بررسی نوار دور درب یخچال

خراب شدن لاستیک دور در یخچال یا فریزر یکی از اصلی‌ترین دلایل برفک زدن این وسیله است. به همین دلیل اگر مشاهده کردید که یخچال شما برفک زده است در اولین گام لاستیک دور در را بررسی کنید. حتی وجود یک درز کوچک هم می‌تواند عاملی برای برفک زدن باشد. پس باید برای تعویض لاستیک دور در یخچال اقدام کنید تا مشکل پیش آمده برطرف شود.

 البته لازم به ذکر است که ورود هوا به درون یخچال به غیر از برفک زدن یخچال می‌تواند کمپرسور را هم دچار مشکل کند. این اتفاق می‌تواند باعث خرابی شود و هزینه زیادی را برای تعویض یا تعمیر کمپرسور در پی داشته باشد. از دیگر معایب مشکل پیدا کردن لاستیک دور در بالا رفتن مصرف برق است.

۳. خرابی ترموستات

خراب شدن ترموستات یکی دیگر از دلایل برفک زدن یخچال و فریز است. البته لازم به ذکر است که خرابی ترموستات می‌تواند خرابی‌های دیگری هم به بار آورد به همین دلیل باید هرچه سریع‌تر آن را تعویض کنید. البته تعویض یا تعمیر این بخش از یخچال یک کار تخصصی است و باید آن را به دست یک فرد متخصص بسپارید.

۴. خراب شدن سنسور

سنسورهای یخچال مانند دما، هوای داخل یخچال را اندازه‌گیری می‌کند و این اندازه‌گیری‌ها را به بخش کنترل یخچال ارسال می‌کند تا سیستم یخچال بتواند دمای درون یخچال را تنظیم کند. خرابی سنسور می‌تواند یخچال یا فریزر شما را پر از برفک کند به همین دلیل اگر مشاهده کردید که فریزر زیاد گرم شده یا زیاد سرد شده است یکی از عوامل این موضوع می‌تواند خرابی سنسور باشد. البته لازم به ذکر است که این بخش هم مانند قسمت قبلی باید توسط یک متخصص فنی بررسی شود، به همین دلیل بهتر است که برای بررسی این موضوع یک تعمیرکار را خبر کنید.

تعمیر یخچال
تعمیرات یخچال و فریزر

راه حل جلوگیری از برفک فریزر و یخچال

برفک زدن هر بخش از یخچال و فریزر دلایل خود را دارد. به همین دلیل محل یخ زدن یا برفک زدن در عیب یابی آن اهمیت دارد.

۱. برفک فریزر

اگر مشاهده کردید که دور در فریزر یخ زده است یعنی در یخچال یا فریزر را به خوبی نبسته‌اید و این عاملی است برای برفک یا یخ زدن دور در فریزر. مرتب نبودن بسته‌های مواد غذایی می‌تواند عاملی باشد برای درست بسته نشدن در فریزر، پس بهتر است که آن‌ها را از نو مرتب کنید. به غیر از این فرسودگی واشر و لاستیک دور در از دیگر عوامل این موضوع است. شاید با نگاه کردن خرابی در واشر دیده نشود به همین دلیل بهتر است که به صورت دوره‌ای اقدام به تعویض لاستیک دور در فریزر کنید.

۲. برفک در همه جا ولی به صورت کم دیده می شود

از دلایل این موضوع دمای پایین درون یخچال یا فریزر است. اگر دمایی که برای یخچال تنظیم کرده‌اید پایین است، یخچال توانایی از بین بردن رطوبت هوای سرد درون خود را نخواهد داشت و قبل از این‌که چرخه تولید سرما به مرحله بعد برود این رطوبت به برفک فریزر تبدیل می‌شود. دقت کنید درجه فریزر روی ۱۸- درجه سانتی‌گراد و دمای یخچال هم چیزی حدود ۳ درجه سانتی‌گراد باشد.

۳. برفک‌های سخت و یخ زده در همه جا دیده می شود

اگر در یخچال را برای مدتی باز بگذارید دچار برفک و یخ زدگی شدید می‌شود. در این حالت ابتدا دور در یخچال یخ خواهد زد اما به مرور این یخ زدگی همه جای یخچال را فرا خواهد گرفت. در حالت عادی با ۲ دور یخ زدایی کردن، وسیله به شرایط عادی خود بر می‌گردد.

۴. یخ زدگی پشت یخچال یا فریزر

در صورتی که یخ زدگی در پشت سیم پیچ پشت اپراتور دیده شد، یعنی یک مشکلی در سیکل یخ زدایی صورت گرفته است. این مشکل می‌تواند به علت خرابی در هیتر، بیمتال، سنسور یخ زدایی، تایمر یخ زدایی یا برد کنترل کننده باشد. البته لازم به ذکر است که این موضوع بستگی به نوع یخچال هم دارد. به همین دلیل بهتر است برای عیب‌یابی در این بخش یک فرد متخصص در امور تعمیر یخچال را خبر کنید. برای این امر هم می‌توانید از پلاک‌یاران متخصص کمک بخواهید.

یخ زدن یا برفک زدن لوله های پشت دستگاه

هیتر دیفراست قطعه‌ای است که یخ و برفک‌های مارپیچ پشت اپراتور را آب می‌کند. در صورتی که فریزر بیش از اندازه برفک یا یخ می‌زند هیتر دیفراست نتوانسته وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

تعمیرات یخچال و فریزر
علل برفک زدن یخچال و فریزر

دلایل یخ زدن لوله‌های پشت یخچال

  • خراب شدن تایمر دیفراست که در همه یخچال و فریزرهای بدون برفک موجود است و چرخه یخ زدایی را کنترل می‌کند.
  • ایراد پیدا کردن هیتر دیفراست که کار آب کردن یخ‌های روی لوله‌های پشت اپراتور را بر عهده دارد.
  • مشکل پیدا کردن ترموستات که با هیتر دیفراست در ارتباط است.

دلایل یخ زدن مواد غذایی درون یخچال

ممکن است که گاهی اوقات با یخ زدن برخی از مواد غذایی به خصوص میوه و سبزیجات در یخچال روبرو شوید که بسته به نوع یخچال دلیل یخ زدن آن هم متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان دلایل زیر را برای آن عنوان کرد.

  • تنظیم نبودن دمای یخچال
  • قرار گرفتن مواد غذایی در مقابل فن داخل یخچال
  • کثیف بودن کویل‌های کندانسور
  • معیوب بودن ترموستات
  • خراب بودن ترمیستور
  • ایراد داشتن برد الکترونیک یا برد فرمان یخچال

دلایل یخ زدگی و برفک یخچال ساید بای ‌ساید

  • کوچک یا گرم بودن محیط باعث یخ زدن یخچال و همچنین کم شدن فاصله زمانی تشکیل برفک می‌شود.
  • فاصله یخچال تا دیوار پشتی کم است به همین دلیل بهتر است که حداقل فاصله ۲۰ سانتی‌متری یخچال تا دیوار را رعایت کنید.
  • باز و بسته شدن در یخچال باعث حبس شدن هوای گرم درون آن می‌شود که این موضوع باعث یخ زدن و برفک یخچال می‌شود.
  • اگر یخچال دارای سیستم دیفراست نیست برفک زدن آن طبیعی است. به همین دلیل شما باید به صورت دوره‌ای یخچال را خاموش و آن را یخ زدایی کنید.
  • خراب شدن فن خنک کننده کمپرسور می‌تواند دلیلی برای برفک زدن باشد. برای تشخیص چنین عیبی باید یک متخصص در امور فنی را خبر کنید.

نحوه تمیز کردن برفک داخل یخچال

بهتر است که یخچال و فریزر خود را به صورت دوره‌ای یخ زدایی کنید. به خصوص اگر یخچال یا فریز به سیستم هیتر دیفراست مجهز نیست. این کار باعث خنک شدن فریزر می‌شود و مهم نیست که شما چه نوع یخچال یا فریزری دارید. برای این کار،یخچال را از برق بکشید و همه مواد غذایی را از درون دستگاه درآورید و به جای آن‌ها دستمال و حوله قرار دهید تا رطوبت و خیسی یخچال گرفته شود.

درب یخچال
برفک زدایی از یخچال و فریزر

۱. اجازه دهید یخ ها آب شوند

صبر کنید تا یخ‌ها خودشان ذوب شوند این ساده‌ترین راه است. برای این کار کافی است در یخچال را باز بذارید تا یخ‌ها آب شوند.

۲. با سشوار یخ ها را ذوب کنید

در صورتی که موارد ایمنی را رعایت می‌کنید می‌توانید از سشوار برای ذوب کردن یخ‌ها استفاده کنید. البته سشوار را زیاد از حد به قفسه‌های یخچال نزدیک نکنید، زیرا ممکن است آسیب ببینند.

۳. ظروف داغ را بر روی یخ های یخچال قرا دهید

قرار دادن ظرف‌های گرم یا داغ بر روی یخ‌های یخچال می‌تواند به سریع‌تر ذوب شدن آن کمک کند. البته لازم به ذکر است که ظرف را به صورت مستقیم بر روی یخ‌ها قرار ندهید زیرا ممکن است که به یخچال آسیب بزند. به همین دلیل بهتر است که یک حوله زیر ظرف قرار دهید.

۴. برداشتن یخ ها از درون یخچال و فریزر

یکی از راه‌های سریع این است که یخ‌های بزرگ درون یخچال یا فریزر را با دست از درون آن بردارید تا هم میزان آن بسیار کم شود و هم دیگر یخ‌ها به سرعت ذوب شوند.

خدمات مربوط به عیب‌یابی برفک یخچال – برفک فریزر در پلاک شما

اگر برفک یخچال شما دلایلی دارد که شما نتوانستید آن را متوجه شوید جای نگرانی نیست. پلاک توانایی ارائه خدمات عیب‌یابی و تعمیر یخچال و فریزر در محل شما را دارد. به همین منظور کافی است که فقط سرویس مربوطه را به همراه مکان و زمان مورد نظر در سایت پلاک به ثبت برسانید تا در سریع‌ترین زمان ممکن و به بهترین شکل از خدمات بهره‌مند شوید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.