ترفندهای جالب پاک کردن چربی‌های دیوار آشپزخانه

لکه‌های زشت روغن که پشت اجاق گاز و روی دیوار سرامیکی آشپزخانه نقش بسته، یکی از منزجر کننده ترین منظره‌هایی است که هر فرد می‌تواند با آن مواجه شود. این لکه‌ها معمولاً پشت سینک و روشویی توالت‌ها هم دیده می‌شوند. بیشترین عاملی که باعث ایجاد لکه روی دیوار آشپزخانه می‌شود، سرخ کردن مواد است. تمیز کردن و خشک‌کردن دیوارهای آشپزخانه می‌تواند به زیباسازی آشپزخانه کمک زیادی بکند. در ادامه این مطلب قصد داریم ترفندهای جالب پاک کردن چربی‌های دیوار آشپزخانه را با شما به اشتراک بگذاریم؛ با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید؛ آموزش پاک کردن لکه از روی کاغذ دیواری

 

ترفندهای جالب پاک کردن چربی‌های دیوار آشپزخانه

 

هر چند پاک کردن این لکه‌ها گاهی باعث آسیب دیدن دیوار می‌شود اما خوشبختانه برای رها شدن از شر لکه‌هایی که روی دیوار آشپزخانه راه‌های کاربردی زیادی وجود دارد. توجه داشته باشید که استفاده از سیم‌های زیر برای پاک کردن لکه‌ها تنها باعث آسیب دید دیوار می‌شود هر چند در برخی از موارد به از بین بردن لکه‌ها کمک می‌کند.

 

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که برخی از لکه‌ها به راحتی با آب پاک می‌شوند، پس قبل از امتحان کردن هر یک از روش‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم، می‌توانید از آب معمولی برای پاک کردن لکه استفاده کنید و بعد روش‌های دیگر را امتحان کنید. گاهی استفاده از محلول صابون، جوش شیرین و سرکه می‌تواند برای از بین بردن لکه‌های سیاه روی دیوار که در اثر چربی ایجاد شده است، نیز می‌تواند راه گشا باشد.

 

معمولاً لکه‌های ایجاد شده روی دیوار آشپزخانه دو نوع هستند. لکه‌های معمولی و لکه‌های سخت. روش اولی که در ادامه توضیح می‌دهیم، برای از بین بردن لکه‌های معمولی کاربرد دارد.

 

مراحل تمیز کردن لکه های دیوار آشپزخانه

 

برای پاک کردن لکه‌های معمولی روی دیوار آشپزخانه مراحل زیر را طی کنید:

 

  • جهت لکه‌های روغنی که روی دیوار پاشیده شده است را شناسایی کنید. ابتدا مسیر لکه‌های ایجاد شده روی دیوار را مشخص کنید. دانستن جهت لکه می‌تواند در پاک کردن آن بسیار کمک کند. لکه‌ها را در جهتی که روی دیوار پاشیده شده‌اند پاک کنید. این کار باعث می‌شود که دیوار کمتر آسیب ببیند و خراشیدگی ناخواسته روی آن ایجاد نشود.

 

  • از یک پارچه تمیز که با آب گرم خیس شده است استفاده کنید. پارچه نرم و یا اسفنج بهترین گزینه برای پاک کردن لکه‌های معمولی چربی روی دیوار هستند. می‌توانید اسفنج نرم یا پارچه نرم را در آب ولرم و گرم بشو‌یید و سپس روی لکه بکشید. بهتر است از آب ولرم برای این کار استفاده کنید. چون برخی از سطوح در برابر آب داغ از خود واکنش نشان می‌دهند.

 

  • لکه‌ها را با پارچه تمیز پاک کنید. برای پاک کردن دیوارهای روغنی، از پارچه‌های نرم که دارای قدرت جذب بالایی هستند استفاده کنید. سطوح را هرگز به صورت دایره‌ای پاک نکنید. حرکت به صورت خطی از بالا به پایین بهترین راه برای پاک کردن لکه‌های روی دیوار است. بعد از هر بار آشپزی بهتر است دیوارها را پاک کنید. در این صورت لکه‌های روی دیوار کهنه نمی‌شوند و به راحتی و با سرعت پاک می‌شوند. می‌توانید از دستمال توالت نرم که قابلیت جذب بالایی دارد در این حالت استفاده کنید.

 

  • استفاده از پارچه خشک: اگر پشت اجاق گاز خود را با سطوح از جنس فلز مهار کرده‌اید، برای تمیز کردن آن از دستمال مرطوب استفاده کنید. بعد از اینکه از دستمال مرطوب برای خشک‌کردن سطح فلزی پشت اجاق گاز استفاده کردید، با استفاده از یک دستمال خشک آن را تمیز کنید. خشک‌کردن سطوح فلزی بعد از پاک کردن آن‌ها باعث می‌شود تا نه تنها عمر مفید فلز افزایش یابد، بلکه روی فلز لکه ایجاد نشود و صیقلی و شفاف به نظر برسد.

 

مراحل پاک کردن لکه های چرب دیوار آشپزخانه

 

برای تمیز کردن لکه‌های سخت که نوع دیگری از لکه‌های ایجاد شده توسط چربی روی دیوار آشپزخانه هستند، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

 

  • برای از بین بردن لکه‌های کهنه که روی دیوار آشپزخانه جا خوش کرده‌اند و به این راحتی دست از سر دیوار بر نمی‌دارند، می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و آب ولرم استفاده کنید. این محلول برای پاک کردن سطوحی که چربی زیادی دارند کاربرد زیادی دارد. مقدار 240 میلی لیتر آب ولرم ( حدود یک لیوان) را با یک لیوان جوش شیرین مخلوط کنید به طوری که به صورت خمیر در بیاید. خمیر جوش شیرین را با استفاده از یک دستمال نرم و یا اسفنج نرم روی سطح بمالید. بعد از چند لحظه با استفاده از یک پارچه تمیز خمیر را از روی سطح دیوار پاک کنید.
  • استفاده از محلول سرکه و آب ولرم نیز می‌تواند برای از بین بردن لکه‌های سخت چربی بسیار مفید باشد. مقدار مساوی آب و سرکه را درون یک بطری اسپری بریزید و آن‌قدر تکان دهید تا آب و سرکه کاملاً با یکدیگر ترکیب شوند. سپس محلول به دست آمده را روی لکه چربی اسپری کنی. کمی صبر کنید و بعد با دستمال تمیز دیوار را پاک کنید. برای پاک کردن محلول آب و سرکه بهتر است از دستمال مرطوب و تمیز استفاده کنید. برای خشک‌کردن نم سطح دیوار از یک دستمال نرم و تمیز که قدرت بالایی در جذب آب دارد استفاده کنید.

 

توجه به نکات زیر برای پاک کردن دیوار و سطوح پشت اجاق گاز که منبع چربی‌ها هستند، بسیار مفید و کاربردی است.

 

  • بهترین زمان برای پاک کردن لکه‌های چربی ایجاد شده روی دیوار آشپزخانه زمانی است که این لکه‌ها تازه ایجاد شده‌اند. پاک کردن این چربی‌ها بلافاصله بعد از ایجاد شدن با استفاده از یک دستمال و آب ولرم معمولی به راحتی امکان پذیر است. می‌توانید ابتدا با استفاده از یک دستمال روغن روی سطح را پاک کنید و سپس با یک دستمال دیگر جای لکه باقی مانده را پاک کنید. لکه‌های ایجاد شده در اثر گوجه‌فرنگی و یا آبلیمو به دلیل خاصیت اسیدی آن باعث از بین رفتن سطوح به خصوص سطوح فلزی می‌شوند. پس بهتر است بلافاصله این لکه‌ها را بعد از ایجاد شدن پاک کنید.

 

  • برای پاک کردن اثر انگشت می‌توانید از یک پاک کننده غیر کلریدی استفاده کنید. این نوع پاک کننده‌ها برای حذف لکه‌هایی مثل اثر انگشت کارایی خوبی دارند. اثر انگشت به خصوص روی سطح فلزی بیشتر از هر سطح دیگری خودنمایی می‌کند.

 

  • برای جلا دادن سطوح فلزی می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. یک قاشق روغن زیتون را روی یک تکه پارچه نرم و یا پنبه بریزید و سپس روی سطح فلزی بکشید. آن‌قدر سطح را با پارچه آغشته به روغن پاک کنید تا صیقلی و براق شود. البته جلا دهنده‌های فلز در بازار وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای جلا دادن فلز استفاده کرد اما هزینه استفاده از روغن زیتون برای جلا دادن فلز کمتر است.

 

  • برای تمیز کردن سطوح فلزی و دیوار پشت اجاق هرگز و ابداً از برس‌های سخت و سیمی استفاده نکنید. پارچه نرم بهترین وسیله برای پاک کردن این سطوح است. سطوحی را که با استفاده از سرکه تمیز می‌کنید، ابتدا با دستمال مرطوب و سپس دستمال خشک، پاک کنید.

 

پاک کردن چربی‌های دیوار آشپزخانه کاریست سخت و طاقت فرسا و نیاز به صبر و حوصله زیاد برای انجام اینکار است. امیدواریم آموزش های بالا برای تمیز کردن و نظافت دیوار آشپزخانه برای شما کاربردی بوده باشد.

 

به منظور کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از بهترین و با کیفیت ترین خدمات نطافت در محل می توانید به سایت و اپلیکیشن پلاک مراجعه کنید.

 

راه های رفع جرم کاشی و سرامیک

 

1 Comment
  1. كارآفرين خانگي says

    سایتتون خیلی عالیه

Leave A Reply

Your email address will not be published.