ترفندهای پاک کردن و تمیز کردن شیشه پنجره منزل

شیشه‌ها و پنجره‌ها در خانه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در واقع پنجره‌ها و شیشه مدخل ورود نور و همچنین راه ارتباطی خانه با فضای بیرون هستند. از این رو تمیزی و پاک نگه داشتن آن‌ها بسیار مهم است. معمولاً تمیز کردن شیشه به خصوص قسمت بیرونی آن در آپارتمان‌ها و خانه‌های امروزی کمی سخت و دشوار است. در این مطلب قصد داریم تا علاوه بر بررسی روش‌های مختلف برای تمیز کردن شیشه‌ها و پنجره به معرفی چند نوع محلول و ماده طبیعی برای پاک کردن شیشه‌ها بپردازیم؛ پس با مطلب ترفندهای پاک کردن و تمیز کردن شیشه پنجره منزل همراه ما باشید.

 

 

بیشتر بخوانید؛ آموزش تمیز کردن نرده راه پله ها

 

ترفندهای پاک کردن و تمیز کردن شیشه پنجره منزل

 

قبل از بررسی روش‌های پاک کردن شیشه، ابتدا لازم است مراحل ابتدایی که قبل از تمیز کردن شیشه و پنجره‌ها باید انجام شوند را بیان می‌کنیم.

 

1- اولین کاری برای آماده‌سازی شیشه و پنجره قبل از تمیز کردن آن‌ها، نیاز است انجام شود، پاک کردن گل‌ولای، رسوبات و یا فضولات پرندگان است. برای این کار می‌توانید از تمیزکننده‌های شیمیایی و یک اسفنج کمک بگرید. ابتدا گل‌ولای مانده لای درز پنجره‌ها را پاک کنید و سپس لکه‌های را با استفاده از اسفنج و شوینده شیمیایی پاک کنید. بعد می‌توانید از یک دستمال مرطوب روی قسمت‌هایی که با مواد شیمیایی پاک کرده‌اید بکشید.

 

2- می‌توانید از یک کاردک که لبه‌های تیزی دارد برای از بین بردن زوائدی که روی شیشه به سختی چسبیده‌اند، استفاده کنید. فقط مراقب باشید که تیزی کاردک، باعث خش افتادن روی شیشه نشود.

 

3- در مرحله بعد برچسب‌ها و اتیکت‌های تبلیغاتی را که روی شیشه چسبیده‌اند را با استفاده از اسپری‌های حلال و تمیز کننده از شیشه جدا کنید.

 

4- پنجره‌های بازشو را از قاب پنجره خارج کنید و سپس درز مابین آن‌ها را با استفاده از سرکه یا مایع ظرف‌شویی که با آب ترکیب کرده‌اید، با کمک اسفنج تمیز کنید. آشغال‌های بین درز پنجره‌ها را می‌توانید با یک حوله نرم یا دستمال بیرون بکشید. مراقب باشید به شیشه آسیب نرسد. سپس پنجره را دوباره در قاب آن قرار دهید.

 

5- در صورتی که پنجره‌ها خیلی کثیف و آلوده باشند، می‌توانید از شلنگ آب برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از یک دستمال پرزدار و همچنین آب بین درزهای پنجره‌ها را پاک کنید.

 

6- در مرحله پایانی آماده‌سازی شیشه و پنجره برای پاک کردن، از جاروبرقی برای از بین بردن گرد و زوائد باقی مانده روی درزهای پنجره و قسمت بیرونی و داخلی قاب پنجره استفاده کنید.برای تمیز کردن داخل و خارج شیشه‌ها و پنجره نیاز به وسایلی از جمله اسفنج یا فرچه، طی پلاستیکی مخصوص پاک کردن شیشه، پارچه مناسب برای خشک کردن یا پارچه‌های میکروفیبر، سطل آب، محلول تمیز کننده که در بخش پایانی چند نمونه آن را معرفی می‌کنیم و حوله بزرگ برای جلوگیری از نشت آب به داخل آب نیاز دارید.

 

1- ابتدا شیشه را با استفاده از محلول تمیز کننده و حوله یا روزنامه کاغذی پاک کنید. در مرحله اول می‌توانید از آب و مایع ظرف‌شویی نیز استفاده کنید.

 

2- اگر پنجره‌ها دارای قسمت‌بندی‌های کوچک هستند، بهتر است از اسفنج برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید. اما اگر شیشه‌های پنجره کسره و برگ هستند بهتر است از طی با سر حوله‌ای یا اسفنج برای پاک کردن آن‌ها استفاده کنید. آب و محلول تمیز کننده مورد نظر خود را در یک سطل ترکیب کنید و سپس اسفنج یا طی را در داخل سطل بخیسانید. آب اضافی آن را بگیرید و شیشه را پاک کنید. بعد از پاک کردن شیشه، با یک دستمال تمیز، ب اضافی شیشه را بگیرید. مراقب باشید که برای خشک کردن شیشه اولاً از دستمال تمیز و ثانیاً از دستمالی که پرز نمی‌دهد استفاده کنید.

 

3- در این مرحله باید آب را روی شیشه اسپری کنید . با طی مخصوص شیشه با حرکت‌های عمودی، شیشه را تمیز کنید. مطمئن باشید که آب شیشه کاملاً گرفته شود. زیرا ماندن آب اضافی روی شیشه باعث ایجاد لک می‌شود و شیشه منظره چندان خوشایندی نخواهد داشت.

 

4- در مرحله پایانی برای پاک کردن کامل شیشه و همچنین از بین بردن رد طی بر روی شیشه، از دستمال خشک و تمیز که پرز نمی‌دهد استفاده کنید.

 

در ادامه این مقاله به معرفی محلول‌های دست ساز و خانگی مناسب پاک کردن شیشه می‌پردازیم. این محلول‌ها عبارت‌اند از :

 

 آب معمولی

آب معمولی زمانی برای پاک کردن شیشه مناسب است که شیشه چندان کثیف نباشد. یا لکه‌های روی شیشه و پنجره به راحتی با آب پاک شوند.

 

 ترکیب سرکه سفید، آمونیاک خانگی، آرد ذرت و آب ولرم

برای استفاده از این ترکیب ابتدا ¼ فنجان سرکه سفید، ¼ فنجان آمونیم خانگی را با هم ترکیب کنید و سپس 1 قاشق غذاخوری آرد ذرت و 1 ½ فنجان آب گرم را به آن اضافه کنید. این محلول را در یک بطری آب افشان بریزید و سپس روی شیشه‌ها اسپری کنید. برای پاک کردن شیشه می‌توانید از حوله کاغذی استفاده کنید.

 

 ترکیب الکل ایزوپروپیل، آب سرد، سرکه سفید و رنگ آبی غذا

برای درست کردن این محلول ابتدا 1 فنجان الکل ایزوپروپیل ( در استفاده از آن دقت کنید چون قابل اشتعال است) را با 2 فنجان آب سرد ترکیب کنید و سپس 1 قاشق غذاخوری سرکه و 2 قاشق غذاخوری رنگ آبی غذا را به آن اضافه کنید. از این مایع می‌توانید دقیقاً مانند یک شیشه شور استفاده کنید. قابلیت این ماده دقیقاً شبیه به شیشه شورهای شیمیایی است که از مغازه‌ها تهیه می‌کنید.

 

 ترکیب سرکه سفید به همراه آب سرد

برای درست کردن این ترکیب 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید را با 1 لیتر آب سرد مخلوط کنید. محلول به دست آمده را در بطری افشانه بریزید و از آن برای پاک کردن شیشه و پنجره استفاده کنید.

 

ترکیب آب لیمو و آب

برای این محلول نیاز به 4 قاشق غذاخوری آب لیمو دارید. این میزان آب لیمو را در 3 لیتر آب سرد حل کنید. وقتی آب و آب لیمو کاملاً ترکیب شدند، محلول را در یک بطری افشانه بریزید و روی شیشه اسپری کنید.

 

ترکیب آرد ذرت، سرکه سفید و آب گرم

برای درست کردن این ترکیب به 1 قاشق غذاخوری آرد ذرت، ¼ فنجان سرکه سفید و 1 لیتر آب گرم نیاز دارید. همه این مواد را با هم ترکیب کنید و محلول به دست آمده را با استفاده از اسپری روی شیشه اسپری کنید و شیشه را پاک کنید. نکته مهم این است که قبل از استفاده از این محلول، بطری محتوی آن را کاملاً چند بار تکان دهید تا مواد موجود در آن به خوبی با هم مخلوط و ترکیب شوند.

 

استفاده از ضد یخ خانگی

این محلول بیشتر برای پاک کردن شیشه‌ها در فصل زمستان کاربرد دارد. برای درست کردن ضد یخ خانگی به ½ فنجان الکل ایزوپروپیل و 1 لیتر آب گرم نیاز دارید. این مواد را در یک ظرف کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس با استفاده از اسفنج روی شیشه مالیده و در نهایت شیشه را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

 

اگر علاقه ای به نظافت منزل به خصوص تمیز کردن طاقت فرسای شیشه های پنجره های خانه خود ندارید، کافیست با ثبت سفارش برای نظافتچی در محل اپلیکیشن پلاک هم در وقت خود صرفه جویی کنید و هم از این مطمئن باشید که با مقرون به صرفه ترین هزینه ممکن، منزل خود را تمیز کرده اید.

 

نظافت در محل پلاک

Leave A Reply

Your email address will not be published.