راه اصولی تمیز کردن ال سی دی لپ تاپ و تلویزیون را بیاموزید

تمیز کردن اصولی لپتاپ و گوشی

همه‌ی ما روزانه از گجت‌های مختلف الکترونیکی استفاده می‌کنیم تا به فعالیت‌هایمان برسیم. استفاده‌ی مداوم از گوشی، لپ‌تاپ و تلویزیون باعث می‌شود به مرور زمان این وسایل جرم و آلودگی بگیرند. به همین خاطر در این نوشتار از بلاگ پلاک، به راه‌ تمیز کردن ال سی دی لپ تاپ و گوشی می‌پردازیم.

از آنجایی که ال سی‌ دی‌ها، صفحه‌ی نمایش محتوای دستگاه‌ها هستند، باید همواره حواسمان به تمیز کردن آنها باشد، تا هم کیفیت تصویر و نمایش بهتری داشته باشند و هم به مرور زمان خراب نشوند. در ادامه ابتدا درباره‌ی وسایل تمیز کردن صفحه نمایش، می‌پردازیم و بعد به سراغ بررسی روش‌ها می‌رویم. با ما همراه باشید.

وسایل تمیز کردن صفحه لپ تاپ، گوشی و…

افراد آماتور، برای تمیز کردن وسایل خود و از بین بردن لکه‌ها، از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند. اما به یاد داشته باشید با انتخاب ابزار و وسایل نادرست، احتمال آسیب زدن به وسیله‌ی الکترونیکی بالا می‌رود. 

پک‌های تمیز کردن لپ تاپ، به صورت جداگانه به فروش می‌رسند که شامل یک محلول تمیز کننده، دستمال و فرچه‌های مخصوص هستند‌. اما اگر به هر دلیلی دوست ندارید به سراغ تهیه‌ی این پک‌ها بروید، می‌توانید وسایل زیر را به صورت جداگانه تهیه کنید:

– دستمال‌های میکرو فایبر

– پاک کننده‌‌های مخصوص صفحات لپ تاپ و موبایل

– فرچه

دستمال‌ها و پاک کننده‌های مخصوص را می‌توانید از عینک فروشی‌ها تهیه کنید. جایگزین فرچه‌ها را هم در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد. ابتدا کمی درباره‌ روش‌های تمیز کردن هر وسیله یه صورت جداگانه صحبت کنیم:

 

تمیز کردن صفحه نمایش لپ‌ تاپ

به طور کلی دو نوع از صفحات نمایش در لپ‌تاپ‌ها به کار می‌روند: مدل‌های TN که حساس هستند و باید دقت بیشتری در هنگام تمیز کردن آن به کار ببریم. اما در مدل‌های IPS صفحه‌ی شیشه‌ای به کار رفته، تا خیال ما را هم در تمیز کردن، کمی راحت کند. 

راه تمیز کردن صفحه لپ‌تاپ

برای شروع، ابتدا دستگاه را از سمت صفحه‌ نمایشگر بر روی میز بگذارید. در این حالت کیبورد در هوا معلق است و باعث می‌شود تا بتوانیم فشار دست خود بر صفحه را کنترل کنیم. 

ابتدا لازم است تا صفحه را به طور کامل گردگیری کنیم. وجود گرد و غبار در محل تمیز کردن باعث می‌شود تا صفحه بیشتر لک بگیرد. پس با پارچه‌ای خشک و دارای بافتی نرم، تمام گرد و غبار صفحه را بگیرید. 

در مرحله‌ی بعد کمی آب را روی پارچه‌ی نانو یا میکروفایبر اسپری کنید و از سمت بالای صفحه، آن را روی نمایشگر بکشید. اگر به لکه‌ی سرسختی برخورد کردید، فشار دست خود را زیاد نکنید، چرا که این کار ممکن است باعث آسیب زدن به پیکسل‌های صفحه شود.

 

کناره‌‌های صفحه‌ی مانیتور، یکی از مکان‌هایی هستند که به مرور زمان جرم می‌گیرند. برای تمیز کردن اصولی آن، نمی‌توان از دستمال استفاده کرد و نیاز به ابزاری ظریف‌ترمثل فرچه دارید. یک گوش پاک‌کن، یا قلم‌موهای نرم آرایشی می‌توانند به کار بیایند. آن را کمی مرطوب کنید و با کمی زاویه بر روی گوشه‌ها بکشید.

تمیز کردن صفحه ال سی تلویزیون

جعبه‌های جادویی، بخش مهمی از زندگی خانوادگی ما را تشکیل می‌دهند. ما روزانه اخبار، فیلم‌های مختلف و کارتون‌های متنوع را از طریق تلویزیون پیگیری می‌کنیم، به همین خاطر لازم است تا نسبت به تمیزی صفحه‌ی آن توجه کافی را به کار ببریم. برای این کار قدم‌های زیر را طی کنید:

۱- تلویزیون را خاموش کنید و به طور کامل از برق بکشید. اگر دستگاه به برق وصل باشد ممکن است هنگام تمیز کردن، صفحه بسوزد.

۲- به کمک پارچه‌ای نخی و تمیز، تمام گرد و خاک صفحه را بگیرید.

۳- مقداری از مایع تمیز کننده وسایل الکترونیک یا محلولی از آب و سرکه را بر روی دستمال اسپری کنید.

۴- به کمک دستمال و حرکات دایره‌ای، صفحه‌ی نمایش را پاک کنید.

نکته: توجه داشته باشید محلول‌های شیشه پاک کن، انتخاب مناسبی برای تمیز کردن ال سی دی تلویزیون نیست و باید از محلول‌های مخصوص یا آب مقطر استفاده کنیم.

برای از بین بردن لک اثر انگشت، بهتر است از ترکیب مقدار کمی سرکه و آب استفاده کنید.

تمیز کردن صقحه ی نمایش

نکات مهم در تمیز کردن صفحه نمایش

  • اگر لکه یا مایعی بر روی صفحه خشک شده، می‌توانید از ترکیب آب و الکل استفاده کنید، اما لازم است با نسبت کمی از الکل کار را شروع کنید، چرا که ساختار‌های شیمیایی آن ممکن است به صفحه آسیب بزند.
  • هیچ‌ گاه مایع تمیز کننده (حتی آب) را به طور مستقیم روی صفحه اسپری نکنید. این کار می‌تواند باعث نفوذ مایع به داخل و سوختن ال سی دی شود.
  • نمایشگر‌ها را به کمک حرکت دایره‌ای تمیز کنید. چرا که وقتی می‌خواهیم به طور عمودی یا افقی چیزی را پاک کنیم، فشار دست بیش از حد می‌شود و به صفحه آسیب می‌خورد.
  • به هیچ وجه از دستمال کاغذی برای تمیز کردن ال سی دی لپ‌ تاپ و تلویزیون استفاده نکنید. این کار باعث خش گرفتن مانیتور می‌شود. حوله‌ها و دستمال‌های آشپزخانه نیز برای این کار مناسب نیستند.
  • بهتر است به جای آب معمولی، از آب مقطر استفاده کنیم که املاح و کلر نداشته باشد.

 

چند وقت یکبار باید این تمیزی‌ها را انجام دهیم؟

بهتر است همیشه حواسمان به تمیزی گجت‌ها و وسایل الکترونیکی باشد، تا به مرور زمان آسیب نبینند. البته انتخاب زمان این تمیزی به عوامل متعددی بستگی دارد. برای مثال محل قرار گرفتن تلویزیون و مقدار کاری که با آن انجام می‌دهید.

اما توصیه‌ی ما در تیم پلاک این است که حداقل ماهی یک بار به سراغ تمیز کردن ال سی دی لپ تاپ و تلویزیون خانه‌ی خود بروید.

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظافت منزل به آن دقت کنیم، تمیز کردن مداوم وسایلی است که مادام از آنها استفاده می‌کنیم. در این مقاله به بررسی وسایل و راه‌های تمیز کردن ال سی دی لپ تاپ و تلویزیون پرداختیم. 

خوشحال می‌شویم بدانیم تجربه‌‌ی شما برای تمیز کردن این وسیله چیست؟ از چه پارچه و پاک کننده‌هایی استفاده می‌کنید و کدام نکات برایتان تازه بودند؟به علاوه فراموش نکنید که تیم پلاک، همواره در کنار شماست ☺️

Leave A Reply

Your email address will not be published.