تمیز کردن سینک ظرف‌شویی

یکی از اصلی ترین بخش های نظافت منزل، تمیز کردن آشپزخانه و لذتبخش ترین بخش آن برق انداختن سینک ظرفشویی است. سینک‌های ظرف‌شویی از مواد مختلفی مثل فلز، سنگ، شیشه و … تهیه می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های خاص خودش را دارد که برای تمیز کردن سینک ظرفشویی باید به آن توجه کرد.

آشپزخانه بیشتر از فضاهای دیگر منزل نیاز به نظافت دارد که مهم‌ترین آن تمیز کردن سینک ظرف‌شویی است. فرقی ندارد که جنس سینک از چه نوعی باشد شما باید به‌طور مداوم سینک را از هرگونه آلودگی، جرم و رسوب تمیز کنید.

 

مراحل تمیز کردن سینک ظرف‌شویی

سینک ظرف‌شویی یکی از مواردی است که به سرعت در آشپزخانه کثیف می‌شود و چون ظروف، میوه و سبزی‌ها در آن شسته می‌شود، باید هرروز آن را تمیز کنید تا آلودگی به مواد غذایی منتقل نشود. برای تمیز کردن سینک و پاک کردن آن از آلودگی و رسوب می‌توانید از موادی مثل سرکه سفید، مسواک، مایع ظرف‌شویی و جوش‌شیرین استفاده کنید.


۱- قبل از تمیز کردن سینک ظرف‌شویی ابتدا ظرف‌های کثیف را شسته  و آن را خالی کنید. بعد از آن سینک را از تکه‌های باقی‌مانده از میوه،سبزی و یا هر مواد غذایی پاک کنید تا راحت‌تر تمیز شود. همچنین می‌توانید از یک سبد برای جلوگیری از ریختن مواد داخل سینک استفاده کنید تا سینک کثیف نشود.

۲-با استفاده از یک مسواک نرم گوشه‌ها و لبه‌های سینک را تمیز کنید و سپس با استفاده از جوش‌شیرین جرم‌ها را پاک کنید بعد از آن سینک را شسته و با دستمال، خشک کنید.


۳- بعد از شستشو با جوش‌شیرین اگر لکه یا رسوبی روی سطح سینک شما باقی ماند، روی سینک سرکه سفید اسپری کنید و بگذارید برای چند دقیقه بماند تا رسوب از بین برود. سپس سینک را با مایع ظرف‌شویی شسته و با دستمال، خشک کنید.

در ادامه روش‌های تمیز کردن لکه‌های آهکی و چربی از روی سینک را معرفی می‌کنیم.


تمیز کردن لکه آهک و لکه آب با استفاده از لیمو

گاهی اوقات لکه‌های آهکی در اطراف شیر و سینک به وجود می‌آید که حتی استفاده از سفیدکننده هم تأثیری در از بین بردن آن‌ها ندارد. شما می‌توانید با استفاده از لیمو آن را به‌راحتی پاک کنید. به این صورت که یک عدد لیمو را نصف کرده و روی لکه‌ها بکشید و بگذارید چندساعتی بماند. این کار را چند بار تکرار کنید تا لکه‌ها پاک شوند.

 

از بین بردن لکه چربی از روی سینک

برای از بین بردن لکه چربی و لکه آب از روی سینک با یک اسفنج نرم، پودر جوش‌شیرین را روی سطح سینک بمالید  و سپس شسته و خشک کنید. با این کار هرگونه چربی از روی سینک شما پاک خواهد شد.

روش‌های تمیز کردن سینک سیاه رنگ و سفید رنگ

رنگ سینک در نوع تمیز کردن آن موثر است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

 

تمیز کردن سینک سیاه

برای تمیز کردن سینک ظرف‌شویی سیاه از مقدار مساوی سرکه سفید و آب استفاده کنید. سپس سینک را بشویید و بلافاصله با استفاده از حوله خشک کنید تا دچار لک نشود.

سینک سیاه
تمیز کردن سینک سیاه

 

تمیز کردن سینک سفید

برای تمیز کردن سینک سفید رنگ نیز می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید؛ به این صورت که سرکه را روی سینک اسپری کرده و با اسفنج نرم بکشید. سپس آن را شسته و خشک کنید. همچنین می‌توانید از ترکیب مساوی جوش‌شیرین، آمونیاک و آب گرم استفاده کنید و سینک را تمیز کنید. استفاده از شیشه‌پاک‌کن نیز باعث درخشان شدن سینک سفید می‌شود.

 
تمیز کردن انواع سینک ظرف‌شویی

با توجه به اینکه گفته شد سینک‌ها جنس‌های مختلفی دارند؛ برای تمیز کردن شما ابتدا باید بدانید که جنس آن از چیست تا بتوانید سینک را به‌راحتی و بدون دردسر تمیز کنید. ما در اینجا راه‌حل‌های مختلفی برای تمیز کردن انواع سینک ظرف‌شویی را معرفی می‌کنیم.

 

تمیز و براق کردن سینک ظرف‌شویی چینی

برای تمیز کردن سینک چینی هیچ‌وقت از مواد سفیدکننده و شیمیایی استفاده نکنید زیرا باعث آسیب زدن به سینک می‌شود. لکه‌ها و کثیفی‌های این سینک را می‌توان با مایع ظرف‌شویی  به‌راحتی از بین برد. همچنین آلودگی‌های باقی‌مانده قدیمی روی سینک چینی را می‌توانید با سرکه سفید پاک کنید. سپس از مخلوط جوش‌شیرین و آب برای براق کردن آن استفاده کنید.

 دقت کنید که برای تمیز کردن از اسفنج زبر یا سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید. چرا که باعث ایجاد خراش در سینک می‌شود. نکته مهم دیگر این است که برای شستن سینک چینی باید از آب‌خنک یا ولرم استفاده کنید و هر جسم داغی را بعد از آشپزی داخل این نوع سینک نگذارید.


تمیز کردن سینک آهنی و فلزی

این نوع سینک‌ها سطح بسیار براقی دارند. به همین دلیل در بین افراد محبوب هستند ولی مشکل اینجاست که زودتر از سینک‌های دیگر آلوده و دچار لکه می‌شوند.

بهترین راه برای تمیز کردن این نوع سینک‌ها همان روش‌هایی است که برای سینک چینی بیان کردیم ولی باید بعد از شستن، آن را بلافاصله خشک کنید تا دچار لکه نشود.

همچنین شستشوی مداوم  و روزانه یکی از راه‌های براق نگه‌داشتن سینک فلزی و آهنی است.

شستن سینک
تمیز کردن سینک فلزی



تمیز کردن سینک استیل ضدزنگ

مراقبت از این نوع سینک‌ها نسبت به سینک‌های دیگر راحت‌تر است اما زودتر از بقیه دچار آسیب‌دیدگی و خراش می‌شوند. برای تمیز کردن این نوع سینک می‌توانید از شوینده‌های ملایم استفاده کنید و حتما بلافاصله آن را خشک کنید.

همچنین ترکیب جوش‌شیرین و آب‌لیمو به تمیز کردن این نوع سینک کمک می‌کند. برای براق کردن سینک استیل نیز می‌توانید از روغن‌زیتون استفاده کنید.

 

تمیز کردن سینک ظرف‌شویی آلومینیومی

تمیز کردن این نوع سینک‌ها هم باید به صورت مداوم باشد و بهترین راه برای تمیز کردن آن استفاده از مایع ظرف‌شویی است. برای از بین بردن لکه‌ها می‌توانید از یک نوع نمک معدنی حاوی اسید بوریک استفاده کنید.

 به یاد داشته باشید برای تمیز کردن این سینک به‌هیچ‌وجه از سفیدکننده استفاده نکنید چون باعث می‌شود لکه روی سینک باقی بماند و ممکن است سینک را سیاه کند.

 

تمیز کردن سینک مسی


سینک‌های مسی بهترین نوع سینک هستند و لکه‌ها کمتر روی آن باقی می‌مانند. شما می‌توانید با استفاده از صابون و مایع ظرف‌شویی و دستمال به‌راحتی آن را تمیز کنید. چون مس در برابر اسیدها آسیب می‌بیند و ممکن است برخی شوینده‌ها و غذاها مثل گوجه و مرکبات اسیدی باشند. پس باید بلافاصله آن را با آب بشویید تا آسیبی به آن نرسد.

 همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که از پاک‌کننده‌های سخت، لیمو و آمونیاک برای تمیز کردن سینک مسی استفاده نکنید تا دچار آسیب‌دیدگی نشود.

 

سینک آکریلیک یا پلاستیک شفاف

این نوع سینک‌ها نسبت به بقیه ارزان‌تر هستند و بیشتر از بقیه خراش برمی‌دارند ولی در برابر لکه‌ها مقاوم‌ترند. 

برای تمیز کردن این نوع سینک‌ها باید از سفیدکننده‌های ملایم استفاده کنید و بعد از شستشو، سریع آن را با دستمال خشک کنید. دقت کنید از شوینده‌های قوی استفاده نکنید.

 

سینک گرانیتی

برای تمیز کردن این نوع سینک‌ها نباید از شوینده‌های سنگین و اسیدی استفاده شود. استفاده از آب و صابون و سپس پاک کردن با حوله نرم نیز می‌تواند این نوع سینک را تمیز کند. شما می‌توانید از مقداری روغن معدنی استفاده کنید تا در برابر لکه‌ها مقاوم باشد. همچنین تمیز کردن و خشک‌کردن مداوم این سینک باعث براق ماندن آن می‌شود.


سینک کامپوزیت


این نوع سینک‌های ظرف‌شویی با ترکیب گرانیت با سنگ گرانیت فشرده و پلاستیک درست می‌شوند. برای تمیز کردن و از بین بردن لکه روی این نوع سینک می‌توانید از سرکه سفید و آب استفاده کنید و حتی از جوش‌شیرین نیز می‌توانید کمک بگیرید. دقت داشته باشید که هرگز از مواد شوینده قوی استفاده نکنید.


سینک سرامیکی

برای سینک‌های سرامیکی پاک‌کننده‌های مخصوصی به صورت ژل و کرم وجود دارند که می‌توانید استفاده کنید. اگر این ژل و کرم را در دسترس نداشتید می‌توانید برای تمیز کردن از آب و صابون استفاده کنید.

همچنین ترکیب جوش‌شیرین و آب گرم را با یک فرچه به آرامی روی سینک بکشید و بعد بشویید و آن را خشک کنید. در این نوع سینک هم نباید از پاک‌کننده‌های سخت استفاده کرد زیرا به آن آسیب میزند.

 

سینک سرامیکی
تمیز کردن سینک سرامیکی

 

سینک شیشه‌ای

سینک‌های شیشه‌ای ظاهری زیبا و خاص دارند، ولی چون آسیب‌پذیرتر و گران‌تر از بقیه هستند کمتر استفاده می‌شوند. تمیز کردن این نوع سینک آسان است ولی به یاد داشته باشید باید هر روز آن را تمیز کنید. زیرا سینک‌های شیشه‌ای به‌راحتی دچار لکه می‌شوند.

 برای تمیز کردن این نوع سینک ظرف‌شویی می‌توانید از آب و صابون استفاده کنید و سپس از پاک‌کننده‌های سطوح شیشه‌ای استفاده کنید تا براق و درخشان شود.

 

نکاتی برای تمیز نگه‌داشتن سینک ظرف‌شویی

  • شما می‌توانید برای خشک‌کردن سینک از  پارچه میکرو فایبر استفاده کنید که باعث براق شدن سینک می‌شود. اگر سینک را بعد از شستن خشک نکنید بیشتر دچار لکه می‌شود.
  • استفاده از مواد سفیدکننده باعث می‌شود لکه‌های تیره‌ای روی سینک ایجاد شود و باعث کدر شدن سینک می‌شود، پس سعی کنید از این مواد  برای تمیز کردن و شستن سینک استفاده نکنید.

  • نگذارید محصولاتی که برای تمیز کردن استفاده می‌کنید روی سطح سینک شما باقی بماند زیرا باعث ایجاد لک می‌شود و کار شما را برای تمیز کردن سخت و دشوار می‌کند.
  • دقت داشته باشید که بعد از هر بار ظرف شستن سینک شما چرب و کثیف می‌شود. پس سعی کنید بعد از اتمام کار سینک را با آب و مایع ظرف‌شویی بشویید تا چربی‌ها از بین بروند.
  • سینک خود را حداقل هفته‌ای یک‌بار ضدعفونی کنید. برای این کار هم می‌توانید از سرکه سفید کمک بگیرید.
  • ماهانه حتما حداقل یک‌بار سینک ظرف‌شویی خود را از رسوبات تمیز کنید. برای این کار از جوش‌شیرین  استفاده کنید.


سخن آخر

با استفاده از راهکارهای تمیز کردن سینک ظرف‌شویی که برای شما گفتیم می‌توانید سینک خود را به‌راحتی و بدون این‌که کم‌ترین آسیبی به آن وارد شود تمیز کنید. توجه داشته باشید کیفیت و جنس سینک شما در میزان کثیف شدن و راحتی برای تمیز کردن آن تأثیر زیادی دارد پس از روش تمیز کردن خاص خودش استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید از طریق پلاک سفارش نیروی خدماتی ثبت کنید تا از نیروهای حرفه‌ای برای نظافت منزل خود استفاده کنید.

1 Comment
  1. رضا says

    سلام
    مفید بود ممنون

Leave A Reply

Your email address will not be published.