4 روش برای تمیز کردن مبل

این یک واقعیت اجتناب ناپذیر از زندگی است، مبل‌ها کثیف می شوند. نوشیدنی‌ها ریخته می‌شوند و حیوانات خانگی گل و لای را روی سطح مبلمان پخش می‌کنند. خوشبختانه، تمیز کردن مبل نسبتاً آسان است. تمام آنچه شما نیاز دارید کمی وقت و چند وسیله برای تمیز کردن است. با وبلاگ پلاک همراه ما باشید

 

قبل از تمیز کردن مبلمان

  1. ذرات بزرگ را جارو کنید. پیش از نظافت عمیق (deep cleaning)، باید ذرات بزرگ روی سطح را پاک کنید. برای اینکار از لوله‌ی بزرگ جارو برقی استفاده کنید.
    • از سر بلند و باریک جارو برای تمیز کردن شیارها استفاده کنید.
    • سطح تمام کوسن‌ها را جارو کنید.
    • تمام کوسن‌ها را از روی مبل بردارید و سطح مبل را به طور کامل جارو کنید.
  2. از فرچه شست و شو استفاده کنید. اگر در بخش‌هایی از مبلمان گرد و غبار و کثیفی زیاد وجود دارد، از برس های سفت تر استفاده کنید و سپس محل مورد نظر را جارو کنید. برس را روی سطح بکشید اما مراقب باشید به پارچه آسیبی وارد نشود.
  3. موی حیوانات را از روی سطح پاک کنید. جاروهای با قدرت متوسط ممکن است نتوانند این پرزها را از بین ببرند، اگرچه برخی از شرکت‌ها، جاروهایی مخصوص افرادی که حیوان خانگی دارد تولید می‌کنند. پس از جارو کردن مبلمان، از برس یا غلتک پرزگیر برای پاک کردن موهای باقی مانده استفاده کنید.
    • تمام سطح مبل را به صورت دقیق و مرتب از گوشه‌ای تا گوشه‌ای دیگر تمیز کنید تا مویی باقی نماند.
  4. هر سطح سختی را که در معرض دید است پاک کنید. بسیاری از مبل ها دارای چوب یا بخش‌های دیگری هستند که در معرض دید هستند. مطمئن شوید که به آنها نیز توجه داشته باشید. یک محصول تمیز کننده، متناسب با سطحی که می خواهید تمیز کنید پیدا کنید. اگر محصولی مخصوص سطح در دسترس نیست، یک پاک کننده همه کاره استفاده کنید.
    • اگر منطقه مورد نظر گسترده است، پاک کننده را روی یک حوله بپاشید و سپس به کمک حوله سطح را پاک کنید.
  5. جنس پارچه مبل را پیدا کنید. برچسبی را که به شما می گوید روکش مبل از چه چیزی ساخته شده است، پیدا کنید. این برچسب ها معمولاً دستورالعمل هایی برای استفاده از محصولات تمیزکننده روی پارچه دارند.
    • “W”: به این معنی است که از شوینده بر پایه آب به همراه بخارشو استفاده کنید.
    • “WS” : به این معنی است که میتوانید از شوینده بر پایه آب به همراه بخارشو استفاده کنید یا از تمیزکننده خشک (dry-cleaning detergent) استفاده کنید.
    • “S” : فقط می توانید از تمیزکننده خشک استفاده کنید.
    • “O” : به این معناست که مواد به کار رفته در مبل آلی است و باید سطح را با آب سرد شست و شو داد.
    • “X” : می توانید از جارو یا فرچه برای تمیز کردن مبلمان استفاده کنید و یا می‌توانید از خدمات تخصصی مبلشویی برای تمیز کردن مبلمان کمک بگیرید.

 

تمیز کردن مبلمان به کمک شوینده‌های بر پایه آب و بخارشو

  1. از نرم کننده (pre-conditioner) استفاده کنید. نرم کننده پارچه ممکن است در فروشگاه های معمولی شما پیدا نشود، بنابراین می‌توانید به صورت آنلاین آن را خریداری کنید. این ماده کمک می‌کند شامپو بهتر و راحت‌تر روغن و مواد آلی را از روی مبلمان پاک کند.
    • نرم کننده را در نقطه ای از مبل آزمایش کنید که به راحتی قابل مشاهده نیست تا مطمئن شوید منجر به تغییر رنگ نمی شود.
    • نرم کننده را روی سطحی از مبل که قرار است شامپو بزنید، اسپری کنید.
  2. به کمک آب و مواد شوینده، محلول پاک کننده درست کنید. 85 گرم مواد شوینده بر پایه آب را با 85 گرم آب مخلوط کنید.
  3. محلول شوینده خود را امتحان کنید. پارچه ای را به محلول آغشته کرده و روی قسمت کوچکی از مبل بمالید. می توانید از همان نقطه ای که نرم کننده را روی آن آزمایش کرده اید استفاده کنید.
    • بگذارید محلول به مدت 10 دقیقه روی پارچه بماند ، سپس آن را بررسی کنید.
    • یک حوله کاغذی را به محل فشار دهید و ببینید آیا رنگ پارچه مبل به حوله کاغذی منتقل می‌شود یا نه.
    • در صورت عدم تغییر رنگ ، به مرحله بعدی بروید.
  4. بخارشو را آماده کنید. انواع مختلف عملیات بخارشویی وجود دارد، در نتیجه دستورالعمل‌ها به صورت کلی ارائه می‌شود.
    • مخزن بخارشو را جدا کنید و درب آن را باز کنید.
    • محلول را درون مخزن بریزید ، سپس درب آن را ببندید.
    • شیلنگ را وصل کنید.
    • حوله‌ی بخارشو را به انتهای شلنگ متصل کنید.
  5. شامپو را به مبل بمالید. نازل را روی پارچه مبل قرار دهید و ماشه یا دکمه را که محلول ریخته شده در مخزن را آزاد می کند ، پایین نگه دارید. با فشار دادن دکمه ، همانطور که قبلاً با جاروبرقی کار کردید ، به صورت شبکه ای روی سطح مبل حرکت کنید. اطمینان حاصل کنید که شامپو تمام سطح مبل را بپوشاند.
    • برای اطمینان از توزیع یکنواخت شامپو، به آرامی حرکت کنید.
  6. مواد شوینده اضافی را خارج کنید. دکمه استفاده از شامپو را رها کنید. با این روش نازل را روی سطح مبل یک بار دیگر حرکت دهید و مواد شوینده اضافی را دوباره به درون خلا بکشید.
  7. فرآیند را در صورت لزوم تکرار کنید. اگر لکه های خاصی وجود دارد که به شامپو اضافی نیاز دارد ، آنها را با نازل پاک کنید. با این حال ، به هیچ وجه بیش از حد شامپو نزنید، زیرا باعث تغییر رنگ دائمی می شود.
  8. اجازه دهید مبل خشک شود. از ابزار خاصی برای خشک کردن مبل استفاده نکنید.

 

خشکشویی مبل پارچه‌ای

  1. یک حلال خشکشویی خریداری کنید. این نام کمی گمراه کننده است ، زیرا محصولات خشکشویی، “خشک” نیستند. آنها مایع هستند، اما بر پایه آب نیستند.
    • احتمالاً بتوانید این محصولات را از فروشگاه‌ها خریداری کنید.
    • اگر در فروشگاه‌ها این محصولات را پیدا نکردید، می‌توانید به صورت آنلاین آن‌ها را خریداری کنید.
  2. تهویه مناسب برای اتاق ایجاد کنید. محلول های تمیز کننده خشک بوی بسیار شدیدی دارند، بنابراین درها و پنجره ها را باز کنید تا بوی آن خارج شود و هوای تمیز به اتاق وارد شود. فن روشن کنید و آن را به سمت پنجره تنظیم کنید تا بوی بد از اتاق خارج شود.
  3. حلال خشکشویی را به یک پارچه تمیز بزنید. به جای اینکه محلول را مستقیماً روی کاناپه بمالید، ابتدا آن را روی پارچه تمیز بریزید و از پارچه برای تمیز کردن مبل استفاده کنید. پاک کننده‌های خشکشویی بسیار قوی هستند، بنابراین به یاد داشته باشید که مقدار کمی از این مواد برای پاک کردن بخش بزرگی از مبل کافی خواهد بود. دستورالعمل‌های روی بسته بندی محصول را دنبال کنید.
  4. محلول را روی قسمت کوچکی از کاناپه که کمتر دیده می‌شود، بمالید. 10 دقیقه صبر کنید و بررسی کنید که آیا روی پارچه مبل تغییر رنگی ایجاد شده است یا خیر. یک دستمال کاغذی را به قسمت مرطوب فشار دهید تا ببینید آیا رنگی از بین نمی رود یا نه. اگر مشکلی وجود ندارد، به مرحله بعدی بروید.
  5. پارچه آغشته به محلول را روی قسمت های لکه دار کاناپه فشار دهید. پارچه را روی لکه‌ها مالش ندهید. فقط پارچه را روی آنها فشار دهید. این ممکن است مدت زیادی طول بکشد، اما بی حوصله نشوید. برای سریعتر شدن کار، از میزان بیشتری از محلول استفاده نکنید زیرا به پارچه آسیب می‌رساند.
    • اجازه دهید حلال برای لکه های سنگین برای مدت طولانی‌تری باقی بماند.
    • در صورت نیاز از مواد شوینده بیشتر استفاده کنید، اما مراقب باشید به پارچه مبل آسیب وارد نشود.
  6. محلول را پاک کنید. اگر اجازه دهید مواد شیمیایی برای مدت زیادی روی لکه شما بنشیند، می تواند باعث تغییر رنگ پارچه شما شود. برای پاک کردن خشک کن از روی پارچه مبل، یک پارچه تمیز را با آب مرطوب کنید. دقت کنید پارچه باید مرطوب باشد اما خیس نباشد. سپس سطح مبل را دستمال بکشید. در صورت لزوم دوباره پارچه بشویید و روی مبل بکشید.
    • پس از اتمام کار، اجازه دهید مبل خشک شود.

 

تمیز کردن مبل چرمی

  1. یک پاک کننده چرم بخرید. اگرچه پاک کردن مبل چرمی با پارچه ای مرطوب می‌تواند مناسب باشد، اما هر چند وقت یک بار باید مبل به طور کامل تمیز شود. مواد شیمیایی قوی می‌تواند باعث آسیب و تغییر رنگ چرم شود، بنابراین محصولی را خریداری کنید که مخصوص روکش چرم طراحی شده باشد.
    • اگر نمی توانید چنین کالاهایی را در فروشگاه های عادی پیدا کنید، به فروشگاه‌های بزرگ مراجعه کنید. همچنین می توانید به راحتی و به صورت آنلاین این محصولات را خریداری کنید.
  2. یک محلول تمیز کننده با سرکه سفید درست کنید. اگر نمی‌خواهید برای یک تمیز کننده هزینه کنید، می‌توانید ارزان و به راحتی در خانه یک محصول تمیز کننده موثر بسازید. به سادگی به میزان مساوی آب و سرکه سفید را در یک کاسه مخلوط کنید.
  3. تمیزکننده را روی سطح استعمال کنید. پاک کننده را مستقیماً روی سطح مبل نمالید. در عوض، آن را روی پارچه ای بریزید و از آن بر روی مبل چرمی استفاده کنید. کل مبل را به کمک پارچه آغشته به محلول، تمیز کنید. مطمئن شوید که به صورت شبکه ای کار می کنید تا بخشی را فراموش نکنید.
    • پارچه باید مرطوب باشد ، اما خیس نباشد.
  4. مبل را تمیز کنید. از یک پارچه تمیز و خشک برای پاک کردن تمیزکننده چرم استفاده کنید.
  5. از نرم کننده برای مبل استفاده کنید. یک محلول درست کنید که یک قسمت سرکه سفید و دو قسمت روغن بذر کتان یا روغن کتان باشد. با استفاده از پارچه ای تازه و تمیز، آن را روی کاناپه بمالید و اجازه دهید یک شبانه روز روی مبل بماند.
    • بگذارید این محلول یک شب یا حدود هشت ساعت روی مبل باقی بماند.
  6. مبل را تمیز کنید. بعد از اینکه یک شب مواد رو مبل باقی ماند، مبل را با یک پارچه تمیز و تازه دیگر به سمت پایین پاک کنید. این باعث می شود چرم سالم و براق شود.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.