تمیز کردن کاشی سرامیک و انواع کفپوش‌ با 4 روش ساده

هیچ لذتی بهتر از داشتن خانه‌ای تمیز، به خصوص خانه‌ای که کف براق و درخشان و عاری از هر گونه کثیفی و لک دارد، نیست. کف‌های کثیف معمولاً احساس ناخوشایندی به صاحبان خانه و حتی افرادی که به عنوان مهمان وارد خانه می‌شوند، می‌دهند. یکی از وظایف روزانه اعضای خانواده به خصوص خانم خانه ، تمیز کردن خانه است. در بسیاری از این موارد این وظیفه سخت و طاقت فرسا است. یکی از مراحل نفس‌گیر تمیز کردن خانه، مربوط به تمیز کردن کف است. تمیز کردن کف بیشتر در خانه‌هایی که کف‌پوشی به غیر از موکت دارند، گاهی ساعت‌ها زمان می‌برد. از آنجایی که بسیاری برای تمیز کردن کف‌پوش‌های خانه با مشکلات زیادی مواجه هستند، در این مطلب قصد داریم تا چند روش کاربردی را برای تمیز کردن کاشی سرامیک و انواع کفپوش بررسی کنیم.

 

بیشتر بخوانید؛ ترفندهای پاک کردن لکه های فرش در قالیشویی

 

تمیز کردن کاشی سرامیک و انواع کفپوش‌ با 4 روش ساده

 

کف‌پوش‌های خانه به غیر از موکت، می‌تواند از جنس‌های مختلفی ساخته شده باشند. مثلاً کف‌پوش‌های چوبی، سرامیکی، سیمانی، کاشی و سنگ از انواع کف‌پوش‌هایی هستند که برای پوشش کف خانه از آن‌ها استفاده می‌شود. تمیز کردن هرکدام از این کف‌پوش‌ها روش منحصر به فرد خود را دارد که در ادامه به توضیح هر کدام از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

 روش تمیز کردن کف‌پوش‌های چوبی

 

تمیز کردن کاشی سرامیک و انواع کفپوش‌ با 4 روش ساده

 

یکی از مواردی که باعث آسیب دیدن و خش دار شدن کف‌های چوب در ساختمان می‌شود، کشیده شدن پایه مبل، صندلی و یا میز بر روی این کف‌پوش‌ها است. برای جلوگیری از کشیده شدن پایه این وسایل بر روی کف‌پوش چوبی، می‌توانید از پدهای چسب‌دار استفاده کنید. این پدها را می‌توانید به پایه‌های وسایل خود به خصوص به پایه صندلی‌های میز ناهار خوری که بیشترین استفاده را دارند بچسبانید. یکی دیگر از راه‌های تمیز و براق نگه داشتن کف‌پوش چوبی، استفاده از پالیش است. کف‌پوش‌های چوبی از آن دسته کف‌پوش‌هایی هستند که هر چند وقت یک‌بار باید پالیش شوند. پالیش کردن کف‌پوش‌های چوبی، باعث می‌شود تا آسیب‌های ناشی از گذر زمان، رطوبت، گرد و غبار و ضربه در اثر تماس با وسایل مختلف که بر روی کف‌پوش مانده، از بین بروند. این کار باعث افزایش طول عمر کفپوش می‌شود. برای تمیز کردن کف‌پوش‌های چوبی، بهتر است کمتر از آب استفاده کنید. چون آب باعث ایجاد رطوبت بر روی این کف‌پوش‌ها می‌شود و طول عمر آن را کاهش می‌دهد.

 

یکی ترفند بسیار جالب برای پاک کردن کف‌پوش‌های چوبی وجود دارد و آن هم استفاده از ترکیب آب، سرکه، روغن زیتون و آب‌لیمو است. ابتدا گرد و غبار روی کف‌پوش را با استفاده از جارو برقی، تمیز کنید. 3 لیتر آب و سرکه را با هم مخلوط کنید و سپس آب لیمو و روغن زیتون به آن اضافه کنید. دستمال را در سطل محتوی ترکیب آماده شده فرو کنید و کاملاً آن را خیس کنید. بعد از اینکه آب اضافی او را گرفتید، کف‌پوش‌ها را با آن تمیز کنید. مراقب باشید که دستمال بیش از اندازه خیس نباشد. فقط تا حدی مرطوب باشد.

روش تمیز کردن کف‌پوش‌های کاشی‌های سرامیکی

 

روش تمیز کردن کف‌پوش‌های کاشی‌های سرامیکی

 

این کف‌پوش‌ها یکی از محبوب‌ترین کف‌پوش‌های ساختمان محسوب می‌شوند. عمده‌ترین دلیل محبوبیت این نوع کف‌پوش‌ها، تمیز کردن آسان آن‌ها است. این نوع کف‌پوش‌ها برای بیشتر محیط‌ها از آشپزخانه گرفته تا حمام مناسب هستند. تنوع طرح و رنگ نیز در این نوع کف‌پوش‌ها بسیار زیاد است. ترفندی که در ادامه درباره آن صحبت می‌کنیم، به شما کمک می‌کند که علاوه بر تمیز کردن آسان این کف‌پوش‌ها، طول عمر آن را نیز افزایش دهید. در این روش از سرکه سیب استفاده می‌کنیم. سرکه سیب علاوه بر قدرت تمیز کنندگی بالایی که دارد می‌تواند در ضد عفونی کردن محیط نیز کاربرد داشته باشد. همچنین در این روش از بکینگ پودر نیز استفاده می‌کنیم. این ماده شبیه به سفید کننده عمل می‌کند و می‌تواند باعث سفید شدن کاشی‌های سرامیکی شود.

 

برای تمیز کردن کاشی‌های سرامیکی با این روش، ابتدا گرد و غبار روی سرامیک‌ها را با استفاده از جاروبرقی، پاک کنید. 3 لیتر آب را در یک سطل بریزید و سپس 3 میلی لیتر سرکه سیب و 1 گرم بکینگ پودر را به آن اضافه کنید. پارچه مخصوص شستشوی کف را وارد محلول کنید و اجازه دهید خوب خیس شود. سپس آب اضافی آن را بگیرید و کاشی‌های سرامیکی کف را تمیز کنید. می‌توانید از جاروهای مخصوص شستشوی کف نیز در این روش استفاده کنید. این روش را می‌توانید برای پاک کردن کف‌های سنگی نیز استفاده کنید.

 

روش تمیز کردن کاشی‌های چینی

 

تمیز کردن کاشی سرامیک و انواع کفپوش‌ با 4 روش ساده

از آنجایی که کاشی‌های چینی به طور طبیعی براق و درخشان هستند، نیازی به تمیز کردن بیش از حد ندارند. این نوع کاشی‌ها معمولاً از مقاومت زیادی بر خوردار هستند و تمیز نگه داشتن آن‌ها کار ساده و نسبتاً آسانی است. در واقع فضای ما بین این کاشی‌ها کم است و به همین دلیلی احتمال انباشته شدن چرکی و آلودگی در میان این کاشی‌ها بسیار کم است. برای پاک کردن کاشی‌های چینی می‌توانید از آب و مقداری مواد شوینده مثل مایع صابون به تنهایی استفاده کنید. به این ترتیب که یک سطل را پر از آب کنید و مایع صابون را به آن اضافه کنید و اجازه دهید در آب خوب حل شود. بعد از اینکه گرد و غبار روی کف را با استفاده از جارو برقی پاک کردید، یک دستمال تمیز را در آب سطل خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید. سپس کفپوش کاشی چینی را با آن تمیز کنید.

روش تمیز کردن کف‌پوش‌های سیمانی

 

کف‌پوش‌های سیمانی، معمولاً دارای کاربردهای صنعتی هستند. اما این روزها از این نوع کف‌پوش‌ها در دکور خانه نیز استفاده می‌شود. این نوع کف‌پوش‌ها معمولاً براق و درخشان نیستند. اما به هر حال نیاز به مراقبت‌های خاص و ویژه خود را دارند. نکته مهم این است که برای تمیز کردن این نوع کف‌پوش‌ها نباید از وسایل زبر و تیز و همچنین مواد اسیدی استفاده کنید. برای تمیز کردن این نوع کف‌پوش می‌توانید از آب و صابون خنثی استفاده کنید استفاده از این ترکیب می‌تواند به زیباتر شدن کف کمک کند. در این روش همان‌طور که گفته شد نیاز به آب و صابون خنثی دارید. ابتدا مانند روش‌های قبلی، گرد غبار روی کف را با استفاده از جاروبرقی پاک کنید. بعد صابون خنثی را به سطل محتوی آب اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملاً در آب حل شود. وقتی صابون و آب، کاملاً با یکدیگر ترکیب شدند، دستمال گردگیری را داخل آن خیس کنید و بعد از اینکه آب اضافی آن را گرفتید، کف را با آن تمیز کنید.

 

نظافت در محل پلاک

Leave A Reply

Your email address will not be published.