در هنگام آب خوردگی گوشی چه کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هر دلیلی گوشی هوشمندتان که ضد آب هم نیست درون آب بیفتد، در چنین شرایطی اولین اقدام که بایستی انجام دهید خارج کردن گوشی از آب می‌باشد که البته باید بسیار سریع انجام شود چرا که هرچه مدت زمان قرار گرفتن گوشی در آب بیشتر شود، احتمال نفوذ آب در گوشی بیشتر می شود. اما تنها این کار جهت جلوگیری از ورود آسیب‌های جدی به گوشی کافی نمی باشد و اقدامات خاصی برای نجات گوشی باید انجام گیرد. درواقع خیس شدن گوشی می تواند منجر به سوختن و یا خسارت های جدی به گوشی شود اما اگر برخی از موارد را در چنین شرایطی به سرعت انجام دهید می توانید گوشی را از این خطرات حفظ نمایید جهت آشنایی با این اقدامات و اینکه در هنگام آب خوردگی گوشی چه کنیم مطلب زیر را مطالعه کرده و مراحل آن را انجام دهید.

 

 

در هنگام آب خوردگی گوشی چه کنیم؟

 

در هنگام آب خوردگی گوشی چه کنیم؟

 

همانطور که اشاره شد اولین و مهم ترین اقدام در هنگام آب خوردگی گوشی، خارج کردن سریع گوشی از آب می باشد. درگاه هایی بر روی گوشی قرار دارد مانند میکروفن، اسپیکر و …که از داخل آن ها آب به سرعت وارد گوشی می شود، بنابراین گوشی را باید پس از خیس شدن از آب بیرون آورده و آن را خاموش نمایید. پس از خارج کردن گوشی از آب متناسب با شرایطی که گوشی در آن قرار دارد اقدامات لازمی که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود را انجام دهید.

 

اقدام لازم هنگامی که گوشی متصل به شارژر است و خیس میشود

اگر گوشی متصل به شارژر در آب بیفتد، برای بیرون آوردنش از آب به آن دست نزنید! چرا که برق در آب می تواند موجب برق گرفتگی شود. بنابراین ابتدا برق را قطع کرده و یا شارژر را از پریز بکشید. توجه نمایید که این عملیات باید به سرعت انجام گیرد.

اقدام لازم در در برابر آب خوردگی گوشی با قابلیت جداسازی باتری

درصورتیکه باتری گوشی قابل جدا شدن باشد پس از فرو رفتن در آب به سرعت باتری آن را خارج نموده و گوشی و باتری را بر روی دستمال نرم و یا حوله ی بدون پرز قرار دهید. اگر مدار های گوشی که به آن ها آب رسیده است منبع تغذیه نداشته باشد دچار آسیب دیدگی نخواهند شد. جهت فهمیدن اینکه آیا گوشی آسیب دیده است یا خیر، گوشه ای در نزدیک باتری قرار دارد که دارای یک مربع و یا دایره ی سفید رنگ می باشد. اگر رنگ سفید آن قرمز شده باشد آب به داخل گوشی نفوذ کرده است در غیر اینصورت میتوانید تا حدود زیادی از عدم نفوذ آب به داخل گوشی اطمینان حاصل نمایید.

 

هوا رسیدن به داخل گوشی و نقاطی که آب داخل آن ها رفته است

جهت هوا رسیدن به داخل گوشی بایستی تمام لوازم جانبی که متصل به گوشی می باشند مانند هدفون، کارت حافظه، کاور و… را از گوشی خارج نماییم. این کار جهت رسیدن هوا به داخل گوشی و نقاطی است که آب به داخل آن ها نفوذ کرده است سپس تمام دستگاه را با یک حوله و یا دستمال نرم فاقد پرز خشک کنید ماندن حتی قطره ای آب به داخل گوشی باعث ایجاد خرابی در گوشی می شود. از تکان دادن گوشی در هنگام فرو رفتن گوشی در آب خودداری نمایید چرا که این کار باعث می شود آب به نقاط بیشتری از گوشی نفوذ کند و خسارت بسیار بیشتری به آن وارد نماید.

 

خارج کردن رطوبت پس از آب خوردگی گوشی

1-جهت خارج کردن رطوبت از گوشی می توانید از یک جاروبرقی استفاده کنید.

جاروبرقی برای مکیدن آب درون قسمت های داخلی گوشی یکی از در دسترس ترین وسایل می باشد. برای از بین بردن رطوبت برجای مانده در گوشی کافیست 20 دقیقه جاروبرقی را با کمی فاصله از آن نگه دارید . این سریع ترین و بهترین روش جهت خشک کردن کامل گوشی می باشد البته توجه داشته باشید که جاروبرقی را بیش از حد به گوشی نزدیک نکنید و فاصله ی درستی را برای آن انتخاب کرده و در همان حالت نگه دارید.

2- بخاطر داشته باشید که هرگز از سشوار جهت از بین بردن رطوبت استفاده نکنید. استفاده از سشوار می تواند رطوبت و همچنین حرارت بیشتری را به داخل گوشی کشانده و اجزای الکتریکی دیگر دستگاه را تهدید کند.

3- یکی از در دسترس ترین و شاید متداول ترین راه برای از بین بردن رطوبت قرار دادن گوشی در برنج می باشد. همانطور که می دانید برنج رطوبت باقیمانده در گوشی را به خود جذب می کند. توجه داشته باشید که باید هر ساعت گوشی را در داخل برنج جا به جا نماییدزیرا این کار باعث می شود پس از چند ساعت تمام رطوبت باقیمانده از گوشی خارج شود. البته حتما متوجه شده اید که برنج نوعی گرد و غبار خاص دارد، شاید این مسئله باعث شود شما از استفاده از برنج واهمه داشته باشید.

4- شما می توانید جهت خارج نمودن رطوبت از گوشی، دستگاه خود را در زیر آفتاب قرار دهید تا رطوبت از آن خارج شود.

5- از یک حوله ی جذب کننده ی آب استفاده کنید و گوشی را بر روی آن قرار داده تا رطوبت آن تا حدودی از بین برود.

لازم به ذکر است که مراحل یاد شده جهت خارج کردن کامل رطوبت از داخل گوشی آب خورده می باشد. بعد از 4 الی 6 ساعت در هر مرحله گوشی و محل جذب رطوبت را چک کنید، اگر بطور قابل توجهی خیس بود مرحله ی مکیدن آب را مجددا تکرار کنید.

پس از 24 ساعت از آب خوردگی گوشی که مراحل یاد شده را انجام دادید گوشی خود را روشن نموده و تست نمایید. اگر گوشی شما خشک بود ولی هنوز کار نمی کرد شارژر را به گوشی بدون وجود باتری وصل کنید اگر گوشی کار کرد احتمالا باتری گوشی آسیب دیده و باید آن را تعویض کنید.

در نهایت جهت جمع بندی لازم است توجه کنید که اگر گوشیتان درون آب فرو رفت به این معنا نیست که دستگاه سوخته و کارایی ندارد. با انجام مراحل بالا و با سرعت مناسب پس از آب خوردگی گوشی می توان در مرحله اول از آسیب رسیدن به گوشی جلوگیری کنید و در مراحل بعد میزان خسارت وارده را به حداقل ممکن برسانید. اگر گوشی شما در آب افتاد خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش مراحل بالا را تست کنید امید واریم این مقاله بتواند در چنین شرایطی کمکتان کند.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.