راهنمای جامع تمیز کردن سینک ظرفشویی( هر آنچه لازم دارید!)

روش‌های برق انداختن سینک ظرفشویی

تصویر یک سینک پر از جرم و لکه‌ می‌تواند بسیار دلخراش باشد. سینک‌ها محل تمیزی و شست و شوی آشپزخانه هستند و زمانی که خودشان کثیف هستند احساس بسیار بدی را به همه‌ی ما منتقل می‌کنند. به همین خاطر در تیم پلاک، راهنمای کاملی را آماده کرده‌ایم که برای تمیز کردن اصولی سینک ظرفشویی به کار می‌آید.

ممکن است همه‌ی ما بارها سینک را تمیز کرده باشیم، اما زمانی که اصول و نکات را بدانیم، دیگر هر شوینده‌ای را امتحان نمی‌کنیم و ساعت‌ها را صرف ساییدن شیر و سینک نخواهیم کرد. در ادامه ابتدا در مورد ابزار و موادی که برای تمیز کردن سینک ظرفشویی کاربرد دارند صحبت می‌کنیم و بعد روش تمیز کردن بر اساس جنس و نوعی سینک را بررسی می‌کنیم. برای خداحافظی با میکروب‌ها، با ما همراه باشید.

راهکارهای نظافت سینک ظرفشویی

ابزار درستی انتخاب کنید!

گاهی اوقات، تمام تلاشمان را می‌کنیم تا یک بخش از خانه برق بیفتد، از بهترین مواد شوینده و تمیزکننده استفاده می‌کنیم و ساعت‌ها وقت می‌گذاریم، اما نتیجه آن طور که می‌خواهیم از آب در نمی‌آید. در این مواقع باید کمی به عقب برگردیم. شاید ابزار مناسبی را برای تمیز کردن انتخاب نکرده‌ایم. بیایید ببینیم برای تمیز کردن سینک دقیقاً به چه چیز‌هایی نیاز داریم:

۱- براش، برس، یا هر چیز ساینده‌ای!

لازم نیست برای از بین بردن کثیفی‌ها حتماً به سراغ سرسخت‌ترین و زبرترین ابزار موجود در خانه‌تان بروید. این کار باعث می‌شود تا بافت سینک آسیب ببیند. توصیه‌ی ما این است که یک مسواک استفاده شده را به کار ببرید. مسواک می‌تواند جرم لبه‌ها و فرورفتگی‌های سینک را به راحتی از بین ببرد. انواع اسفنج‌ها هم می‌توانند برای از بین بردن لکه‌ها مفید باشند.

۲- پارچه‌ای برای خشک کردن

می‌توانید از انواع پارچه‌ی نخی یا پلی استر برای خشک کردن قطرات آب باقی‌مانده بر روی سینک استفاده کنید، اما پارچه‌های میکروفایبر در درخشندگی و برق انداختن سطوح استیل کاربردی خیره کننده دارند. پس از آب کشی سینک، به کمک این پارچه‌ها و با حرکت‌های کوچک دایره‌ای، سطح سینک را کاملاً خشک کنید و نگذارید قطرات کوچک آب به جا مانده، حسی از کدری را به سینک خانه‌ی شما بدهند.

۳- ماده‌ی شوینده

به عامل مهم در تمیزی سینک رسیدیم. همانطور که می‌دانیم شوینده‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید مواد شوینده نباید فرمول شیمیایی سنگین داشته باشند. گاهی مقدار زیاد سفید کننده باعث آسیب زدن به سینک می‌شود.

برای جلوگیری از این آسیب‌ها، می‌توانید از ترکیب‌های طبیعی برای تمیز‌ کردن سینک استفاده کنید. در ادامه تعدادی از آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

لیمو

لیموی تازه، به علت دارا بودن ترکیبات اسیدی، می‌تواند به عنوان یک شوینده‌ی پرقدرت استفاده شود. یک نصف لیمو را بردارید و آب آن را به نقاطی که لکه‌های سرسخت و آهکی دارد، اضافه کنید. پس از یک تا دو ساعت محل را به خوبی و با یک حوله یا پارچه خشک کنید.

سرکه‌ی سفید

سرکه نیز از دسته‌ی شوینده‌های طبیعی‌ محسوب می‌شود که خاصیت ضدعفونی کننده نیز دارد. نصف پیمانه سرکه را با نصف پیمانه آب مخلوط کرده و آن را به سرتاسر سینک اسپری کنید. بعد به کمک حوله تمامی سطح سینک را خشک کنید. می‌توانید به این ترکیب کمی هم مایع دستشویی اضافه کنید.

فرمول طلایی

ترکیب زیر را به خاطر داشته باشید:

نصف پیمانه جوش شیرین+ نصف پیمانه بوراکس+ نصف پیمانه نمک دریایی

این موارد را با یک‌دیگر ترکیب کنید و در قوطی در بسته‌ای نگه دارید. زمان تمیز کردن سینک، این پودر را سرتاسر آن بپاشید‌. مقداری آب روی آن اسپری کنید و به وسیله‌ی براش یا مسواک به خوبی همه‌جای سینک را برق بیاندازید.

سرکه و جوش شیرین برای تمیز کردن سینک

سرکه و جوش شیرین، ترکیبی فعال ایجاد می‌کنند که برای تمیز کردن سطح سینک کاربردی ندارد. اما زمانی که لوله‌های زیری سینک دچار گرفتگی می‌شود، این ترکیب بسیار کارساز است. نصف پیمانه جوش شیرین را در راه مسدود لوله‌ها بریزید و پس از آن یک لیوان آب و سرکه را به آن بیفزایید. می‌توانید از آب‌های گازدار هم برای رفع گرفتگی سینک ظرفشویی استفاده کنید.

چه قدر سینک خانه‌ی خود را می‌شناسید؟

امروزه و بنا بر دکوراسیون‌های مختلف، از سینک‌ها با جنس‌های متفاوت برای ظرفشویی استفاده می‌شود. نوع متریال سازنده‌، در انتخاب روش تمیز کردن سینک اهمیت زیادی دارند. در ادامه تعدادی از انواع این سینک‌ها را به همراه روش تمیز کردن‌شان به شما توضیح خواهیم داد:

روش تمیز کردن سینک چینی

سینک‌های چینی حالتی سنگی دارند اما این ظاهر قدرتمند نباید شما را فریب دهد! برای تمیز کردن این نوع، بهتر است به سراغ سفید کننده‌های شیمایی نروید چرا که به آسانی به بافت سینک آسیب می‌زنند. به علاوه آب گرم و داغ هم می‌تواند باعث شکستن آنها شود. بهترین راه تمیز کردن سینک چینی، استفاده از آمونیاک یا جوش شیرین به همراه آب ولرم یا خنک است.

 

تمیز کردن سینک ظرفشویی گرانیتی

گرانیت نیز نوعی سنگ مستحکم است که برای ساخت انواع سینک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نباید برای تمیز کردن آنها به سراغ شوینده‌های قوی بروید. این سینک‌ها را به صورت مداوم و با شوینده‌هایی معمولی مثل مایع ظرفشویی بشویید و حتماً خشک کنید. گاهی وقت‌ها نیز سینک خشک را با روغن‌های معدنی چرب کنید تا ظاهر براق و جذاب خود را در طول زمان حفظ کنند.

روش تمیز کردن سینک آهنی یا فلزی

فلزات، یکی از پرکاربرد‌ترین مواد انتخاب شده برای جنس سینک‌های ظرفشویی در خانه‌ی ایرانی است. باید بدانید این مواد آسیب پذیری بالایی دارند و نباید برای جرم‌گیری از آنها به سراغ مواد شیمیایی سنگین بروید. آب و مقداری از مایع ظرفشویی کفایت می‌کند، به شرط اینکه بعد از هربار استفاده از سینک آن را به خوبی بشوییم و خشک کنیم.

برای سینک‌هایی از جنس آلمینیوم به سراغ مایع ظرفشویی یا براکس بروید و سینک‌های مسی را به کمک شوینده‌هایی با ph خنثی (مثل صابون) بشویید.

سینک‌هایی از جنس استیل ضد زنگ

این سینک‌ها ضد زنگ هستند اما ضد خش نه! برای همین هنگام تمیز کردن دقت کنید تا برس یا مسواک شما تیز و برنده نباشد تا به سینک آسیب نزند. می‌توانید از انواع شوینده برای این سینک‌ها استفاده کنید، اما اگر از دسته‌ی دارای سفید کننده می‌روید، به سرعت آن را خشک کنید تا لکه‌های سیاه بر روی سینک ظاهر نشوند‌.

جمع بندی روش تمیز کردن سینک ظرفشویی

در این نوشته، کوشیدیم تا کامل‌ترین راهنمای تمیز کردن سینک را برای شما آماده کنیم. از وسایل مورد نیاز و انواع روش‌هایی که می‌توانند یک سینک تمیز و درخشنده را برای شما فراهم کنند حرف زدیم، و فرمول‌های مختلف آن را برایتان توضیح دادیم.

 اکنون منتظریم تا نظرات و تجربیات شما را بدانیم. شما تا به حال از چه روشی برای تمیزی سینک استفاده کرده‌اید؟ و به نظر شما کدام فرمول از مواد شوینده بهتر و کارآمد‌تر است؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم و امیدواریم این متن برای شما مفید بوده باشد.

به علاوه شما می‌توانید به آسانی از سرویس نظافت  سایت پلاک استفاده کنید. در مجموعه‌ی پلاک می‌کوشیم ارتباط نظافتیاران دقیق و کاربلد را با شما هماهنگ کنیم تا تمیزی خانه‌ی خود را با آسودگی به آنها بسپارید. پس منتظر نمانید، با پلاک تمیزی را به آشپزخانه و محل زندگی خود هدیه دهید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.