راهنمای کامل شستشوی فرش رنگ روشن

قالی و فرش یکی از اجزای اصلی و جدا نشدنی خانه است. ولی تمیز نگه‌داشتن فرش‌ها به ویژه فرش‌های کرمی و رنگ روشن مشکلی است که افراد زیادی با آن مواجه هستند.

فرش‌های کرمی رنگ، زیبایی و جلوه خاصی به خانه‌ها می‌دهند. این فرش‌ها با توجه به نوع رنگ‌بندی خود خانه را روشن‌تر نشان می‌دهند  و باعث می‌شوند دکوراسیون خانه جذابیت بیشتری داشته باشد اما از آنجایی‌که سریع‌تر از بقیه فرش‌ها کثیف می‌شوند همیشه نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه‌ای دارند و رسیدگی به آن‌ها نسبت به سایر فرش‌ها سخت‌تر است.

مثلا اولین باری که شما فرش کرم‌رنگ می‌خرید بسیار تمیز و زیبا است و فضای خانه‌تان قشنگ‌تر نشان داده می‌شود اما بعد از مدتی فرش کرم کثیف شده و لکه‌های زیادی روی آن ایجاد می‌شود و به مرور زمان حالت و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد. این برای بسیاری از افراد به‌ویژه خانم‌های خانه ناراحت‌کننده است.

ما در این مقاله شما را با روش‌های تمیز کردن فرش کرمی آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

 

نکات مهم در شستشوی فرش رنگ کرم

شستشوی فرش رنگ کرم یکی از مشکلات اساسی کسانی است که این نوع فرش‌ها را انتخاب می‌کنند و همیشه ذهنشان درگیر این موضوع است که چگونه از فرش کرمی مراقبت کنند یا آن را تمیز کنند که زیبایی اولیه خود را از دست ندهد.

 ازآنجایی‌که این نوع فرش‌ها نسبت به سایر فرش‌ها حساس‌تر هستند در ابتدا چند نکته مهم و اساسی که قبل از شستشوی فرش باید بدانید را بیان می‌کنیم:

رنگ پس ندادن فرش

برای تمیز کردن فرش کرمی ابتدا اطمینان حاصل کنید که فرش شما رنگ پس نخواهد داد چون اگر این‌طور باشد ممکن است زمینه روشن فرش شما رنگ دیگری به خود بگیرد و زیبایی خود را از دست بدهد. برای این که مطمئن شوید فرش کرم‌رنگتان رنگ پس نمی‌دهد ابتدا یک پارچه نمدار و سفید روی فرشتان بکشید و اگر رنگ پس نداد آن را بشویید.

جمع‌کردن پرزها

پاک کردن گرد و غبار فرش
مراحل تمیز کردن فرش رنگ روشن

قبل از آن که بخواهید فرش خود را بشویید، آن را گردگیری کنید تا هر گونه گردوغبار از فرش خارج شود. مثلا با استفاده از یک برس روی فرش خود بکشید تا هرگونه آشغال، مو و پرزی  که بر روی فرش شما قرار دارد جمع شود.

فرش را جارو بزنید

پس‌ازاین که  آشغال‌ها و پرزهای فرش خود را جمع کردید فرش را جارو کنید تا گردوغبار و آلودگی‌های فرش پاک شوند. توجه داشته باشید اگر زودبه‌زود فرش خود را جارو بزنید کمتر گردوغبار می‌گیرد.

 فرش را دستمال بکشید

شما می‌توانید با استفاده از یک دستمال فرش خود را دستمال بکشید تا گردوغبار باقی‌مانده روی فرش تمیز شود.

 لکه‌گیری فرش

اگر فرش شما دچار هرگونه لکه شده قبل از شستشو لکه‌های روی فرش را برطرف کنید و سپس فرش را بشویید.

 بعد از انجام این مراحل به شستشوی فرش می‌رسیم برای این که فرش کرم‌ رنگتان تمیزتر شود راهکارهای زیر انجام دهید.

نکته: بهتر است برای شستشوی فرش رنگ کرم کم‌تر از مواد شوینده شیمیایی استفاده کنید چون ممکن است در صورتی که از مواد مرغوب استفاده نشود بافت فرش آسیب ببیند و کدر شود.

شستشوی فرش رنگ کرم با استفاده از جوش‌شیرین  یا سرکه

اگر دوست دارید که فرش کرم شما تمیزتر شود و نمی‌خواهید از شوینده‌های صنعتی استفاده کنید می‌توانید از جوش‌شیرین و سرکه کمک بگیرید. با استفاده از این مواد بافت فرش شما خراب نمی‌شود و حتی موجب تمیزتر و براق‌تر شدن فرش می‌شود.

برای استفاده از این روش ابتدا این مواد را با آب مخلوط کنید و به کمک فرچه روی سطح فرش بکشید و بعد آبکشی نمایید تا دچار لک نشود.

 

استفاده از محلول سرکه، آب‌لیمو و نمک

استفاده از این سه ماده با هم هیچ آسیبی به فرش شما وارد نمی‌کند. شما می‌توانید با ترکیب کردن آن‌ها با هم و مخلوط کردنشان با آب به‌راحتی فرش خود را تمیز کنید.

 تمیز کردن فرش کرم با شامپو فرش

یکی از بهترین گزینه‌ها برای شستشوی فرش رنگ کرم  استفاده از شامپو فرش است. شامپو فرش  با توجه به مواد نرم‌کننده‌ای که دارد باعث نرم‌تر شدن فرش می‌شود و اگر هم خشک شود بوی آن سریع‌تر از بین می‌رود.

پس مقداری از آن را در آب حل کرده و با اسفنج یا برس روی فرش بکشید و بعد با دستمال پاک کنید تا سریع‌تر خشک شود.

تمیز کردن لکه‌های فرش کرمی

از بین بردن لکه فرش
نحوه شستشوی فرش رنگ روشن

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات برای افراد، لکه‌دار شدن فرش است مخصوصا اگر رنگ آن کرمی باشد.

گاهی فرش‌های کرم دچار زردی می‌شوند یا لکه‌هایی رو آن‌ها ایجاد می‌شود که  تمیز کردن آن‌ از روی فرش کرمی کار آسانی نیست و اگر این لکه‌ها را تمیز نکنید به بافت فرش آسیب وارد می‌شود.

 اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به‌راحتی این لکه‌ها را پاک کنید برای آشنایی با این روش‌ها با ما همراه باشید.

لکه شربت

لکه‌های شربت که روی فرش به جا می‌مانند نمای زشتی روی فرش ایجاد می‌کنند و در مواقعی حتی با استفاده از مواد شوینده هم به‌راحتی پاک نمی‌شوند اما یک راه‌حل عالی وجود دارد، شما می‌توانید برای تمیز کردن این نوع لکه از روی فرش کرمی از آب گازدار و تمیزکننده فرش استفاده کنید.

اگر هنوز لکه خشک نشده می‌توانید از آب گازدار روی آن بریزید بعد حوله سفید روی آن قرار دهید تا جذب حوله شود. سپس مایع تمیزکننده را با آب داغ مخلوط کنید و روی فرش اسپری کنید و مجددا یک حوله روی آن قرار دهید تا کاملا تمیز شود.

لکه انار

لکه انار باید به سرعت از روی فرش پاک شود زیرا هرچه دیرتر پاک شود لکه قرمز آن بیشتر روی فرش باقی می‌ماند.

برای تمیز کردن لکه انار از روی فرش کرم از ترکیب آب و سرکه سفید استفاده کنید و روی فرش اسپری کنید. سپس دستمال بکشید تا تمیز شود .

 لکه بستی یا کاکائو

برای این کار اول مواد را از روی فرش جمع کرده و سپس مایع ظرف‌شویی را در آب حل کنید و این محلول را با دستمالی تمیز و نرم روی آن قرار دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا فرش تمیز شود.

در مرحله آخر با حوله سفید روی آن بکشید تا لکه پاک شود. توجه داشته باشید که استفاده از حوله رنگی روی فرش کرم باعث می‌شود رنگ حوله به فرش سرایت کند.

لکه آب‌گوشت

شما می‌توانید با استفاده از شوینده و پارچه سفید این لکه را تمیز کنید. به این صورت که پارچه را در شوینده خیس کرده و روی لکه بفشارید بعد محلول آمونیاک را روی آن اسپری کنید و محل را با پارچه سفید خشک کنید. شما همچنین از سرکه می‌توانید برای تمیز کردن این نوع لکه‌ها استفاده کنید.

لکه چای یا قهوه

 برای تمیز کردن لکه چای، اول باید مواد ریخته شده روی فرش را با قاشق جمع کنید. بعد با مقداری آب گرم و پودر لباسشویی آن را با اسفنج تمیز کنید و سپس با دستمال خشک کنید.

لکه مواد لبنی

برای پاک کردن لکه لبنیات از سرکه سفید و آب استفاده کنید. این مخلوط را روی محل موردنظر اسپری کنید و با پارچه یا دستمال نرم و تمیز خشک کنید.

لکه چربی

بهترین و ساده‌ترین روش برای از بین بردن لکه چربی استفاده از آب گرم و صابون است. این مواد را با هم حل کرده و روی فرش بکشید تا لکه پاک و تمیز شود.

شستشوی فرش در خانه
آموزش رفع لکه‌های مختلف از روی فرش

سخن آخر

فرش‌های روشن و کرمی زودتر از بقیه فرش‌ها کثیف می‌شوند و بهترین  روش شستن آن‌ها قالی‌شویی است که آن را تمیز به شما تحویل می‌دهد. اما اگر فرشتان زیاد کثیف نشده و ترجیح می‌دهید هزینه اضافی برای شستشوی آن نپردازید  می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید که بهترین روش، استفاده از شامپو فرش است.

همان‌طور که گفتیم بهتر است قبل از شستشو گردوغبار را از بین ببرید و نکات قبل از شستشو را رعایت کنید.

 همچنین می‌توانید برای شستن فرش کرمی از پودر شستشوی دستی یا پودر صابون هم استفاده کنید و بعد از این که فرش شسته و خشک شد با برس تمیز دوباره به آرامی روی فرش بکشید تا طرح‌های فرش در جای خود قرار بگیرند.

اگر می‌خواهید فرش‌تان بدون هیچ زحمتی و در کمترین زمان شسته و تمیز شود، می‌توانید از خدمات شستشوی در محل پلاک استفاده کنید و با صرف کمترین هزینه فرش‌تان را تمیز و پاکیزه تحویل بگیرید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.