رفع سوختگی فرش یا موکت

ممکن است برای اکثر شما این اتفاق افتاده باشد که به دلیل بی‌توجهی یا اتفاقی موکت یا فرشتان بسوزد. لکه های حاصل از سوختگی فرش یا موکت خیلی مشکل ساز است؛ بنابراین قصد داریم در این مقاله روش‌هایی برای رفع سوختگی فرش یا موکت را به شما عزیزان آموزش دهیم با پلاک همراه ما باشید.

 

رفع سوختگی فرش یا موکت

سوختگی فرش و یا موکت تقریبا غیر قابل برگشت است به همین دلیل باید در حفظ و نگهداری آن بسیار دقت کنیم. اما اگر این سوختگی خیلی عمیق و یا بزرگ نباشد می‌توانیم آن را بهبود دهیم. در ادامه قصد داریم روش رفع سوختگی فرش یا موکت را به شما آموزش دهیم با ما همراه باشید.

 

برطرف کردن سوختگی ناشی از سیگار

۱. برای از بین بردن سوختگی که حاصل سیگار است اولین کار سابیدن سطح سوخته با یک کاغذ سمباده می باشد.
۲. بعد از اینکه سمباده کشیدید سوختگی‌ها را با جارو برقی یا جاروی شارژی از روی فرش یا موکت جمع کنید.
۳. اگر یک مقدار از لکه‌ها باقی مانده باشد می توان آنها را با قیچی به دقت کوتاه نمود.
۴. در صورتی که لکه‌ها کاملا پاک نشده باشد ترکیب یک به ده آب اکسیژنه و آب درست کنید، سپس با یک پارچه روی قسمت سوخته شده بکشید.
۵. در انتهای کار سطح سابیده شده را به کمک آب شست و شو دهید و خشک نمایید.

 

برطرف کردن سوختگی فرش از طریق زغال

رفع سوختگی فرش یا موکت از طریق زغال مثل روش قبلی است تنها تفاوت این است بعد از این که سطح سوخته شده فرش را کوتاه کردید، بر روی آن قسمت شامپو فرش ریخته و اجازه دهید شامپو بر روی قسمت سوخته شده خشک شود، سپس سطح سوخته را جارو بکشید. اگر هنوز رد سوختگی از بین نرفته می توان یک محلول رنگ بر به کار برد. سپس یک جسم سنگین را زیر قسمتی که سوخته شده و شسته شده گذاشته تا زودتر خشک شود.
دقت کنید هنگامی که می خواهید فرش را بشویید به هیچ وجه از صابون برای شستن استفاده ننمایید. همچنین اگر فرشتان خیلی سوخته شده آن را به افراد خبره دهید تا برای شما رفو کنند.

 

اصلاح سوختگی فرش از طریق اتو

برای رفع سوختگی فرش یا موکت در صورتی که سطح فرش خیلی نسوخته و تنها یک مقدار زرد شده باشد. ابتدا یک پیاز را به دو قسمت تقسیم کرده و آن را روی قسمت لکه دار قرار دهید. سپس ناحیه مورد نظر را با آب خنک شست و شو دهید. اگر سطح سوخته زیاد باشد باید فرش را به قالیشویی سپرد تا رفو کند. ولی برای موکت، قسمت سوخته شده را به وسیله یک کاتر بریده و تکه ای تازه به جای آن بگذارید. موکت جدید را که چسباندید برای یکدست شدن آن را جارو برقی بکشید.

 

برطرف کردن سوختگی فرش از طریق قابلمه

برای رفع سوختگی فرش از طریق قابلمه می توان از تمام راه های گفته شده در بالا استفاده کرد، ولی اگر سوختگی خیلی کم باشد و فقط مقداری در اثر سوختن زبر شده باشد می توان از یخ برای برطرف کردن آن استفاده نمود و بعد روی آن قسمت از فرش شانه کشیده تا اثر سوختگی کلا محو شود.

 

برطرف کردن سوختگی لکه شمع

برای رفع سوختگی فرش یا موکت با شمع قسمت سوخته شده را با یک قاشق تراشیده و بر روی آن یک پارچه سفید قرار داده و اتوی حرارت پایین بکشید. وقتی شمع جذب پارچه شد آن را بردارید.

 

برطرف کردن سوختگی موکت پشمی

برای رفع لکه موکت‌های پشمی (با توجه به میزان سوختگی) می‌توانید از روش‌های ذکر شده برای رفع سوختگی فرش با اتو، رفع سوختگی فرش ماشینی با زغال، رفع رنگ زرد سوختگی فرش و… کمک بگیرید. اما باید به چند نکته توجه کنید:

در صورت نیاز به آب، از آب ولرم استفاده کنید.
از آمونیاک یا لکه‌برهای قلیایی استفاده نکنید. این‌کار به بافت موکت آسیب می رساند.
بعد از رفع لکه سوختگی، محل خیس شده را با فن یا سشوار و حرارت کم سریعا خشک کنید.

 

طریقه رفو کردن فرش ماشینی سوخته

برای رفو کردن فرش یا موکت می توان به کمک یک موچین یا ماشین ریش تراش، تعدادی از پرزهای سالم قالی یا موکت را بکنید. حواستان باشد که این پرزهای جدا شده با قسمتی که سوخته شده یک طرح باشد. به سطح سوخته شده یک مقدار چسب (مثلا چسب سیمان) بریزید اکنون پرزها را روی سطح سوخته بگذارید و فشار دهید. یک جسم سنگین روی فرش یا موکت گذاشته تا پرزها بچسبند.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.