روش‌های شستشوی مبلمان پارچه‌ای

مبل و کاناپه وسایلی هستند که بسیار در معرض آلودگی و لک شدن قرار دارند و از سویی چون مرتب روی آنها می‌نشینیم و دراز می‌کشیم دوست داریم تمیز باشند. برای تمیز کردن انواع مبل روش‌های زیادی وجود دارد که با توجه به جنس و مشخصات مبل در موارد مختلف فرق می‌کند. برای مثال شستشوی مبل پارچه‌ای و چرمی روش‌های کاملا متفاوتی دارد. اگر با روش‌های درست شستشوی مبلمان آشنا نیستید بهتر است آن را به متخصصین امر بسپارید. اما با یادگیری روش و تکنیک‌های درست شستشوی مبلمان می‌توانید این کار را در منزل نیز انجام دهید. در این پست از مجله پلاک به آموزش شستشوی مبلمان پارچه‌ای در منزل می‌پردازیم.

 

چطور از خدمات قالیشویی و مبلمان پلاک استفاده کنیم؟

شستشوی مبلمان

 

لکه‌گیری مبلمان پیش از شستشو

درست مثل لباس و فرش، مبلمان پارچه‌ای را هم باید پیش از شستشو لکه‌گیری کرد. حتما می‌دانید که لکه‌های مختلف فوت‌وفن‌های متفاوتی برای پاک کردن می‌طلبند. لکه‌هایی که پیش از شستشو پاک نشوند ممکن است در فرآیند شستشوی مبلمان تثبیت شوند.

برای پاک شدن کامل لکه‌ها آنها را بلافاصله پس از ایجاد شدن پاک کنید و نگذارید خشک شوند.

زدودن گرد و غبار پیش از شستشوی مبلمان

پیش از شستن مبل آن را با جاروبرقی خوب تمیز کنید. معمولا جاروبرقی‌ها یک سری مخصوص برای تمیز کردن مبلمان دارند. هنگام تمیز کردن مبل به گوشه‌ها و درزها بیشتر توجه کنید زیرا گرد و خاک بیشتری به خود می‌گیرند.

پرزگیری مبلمان پیش از شستشو

برای جمع کردن مو و پرز از روی مبل از یک غلتک پرزگیر استفاده کنید. بعضی از جاروبرقی‌ها به قلتک پرزگیر هم مجهز هستند. این کار را با یک برس هم می‌توانید انجام دهید.

انتخاب روش شستشوی مبلمان

بیشتر مبل‌های پارچه‌ای مانند لباس راهنمایی برای نوع شستشو دارند که باید به آن توجه کنید. این علائم معمولا این موارد را شامل می‌شوند.

W: استفاده از شوینده‌های مایع همراه با بخارشو

WS: استفاده از شوینده‌های مایع همراه با بخارشو و یا استفاده از شوینده‌های خشک

S: فقط استفاده از شوینده‌های خشک

O: فقط استفاده از آب سرد به علت ارگانیک بودن مواد مورداستفاده در مبلمان

X: فقط استفاده از جارو یا برس (مگر آنکه از شامپوهای ویژه‌ی همان مبلمان استفاده کنید)

اگر چنین راهنمایی روی مبل پیدا نکردید جنس پارچه را در اینترنت جستجو کنید و فوت‌وفن استفاده از آن را یاد بگیرید.

شستشوی مبلمان با پاک‌کننده‌های خشک

قبل از استفاده از مواد شستشوی خشک پنجره‌ها را باز کنید و سیستم تهویه را روشن کنید تا گازهایی که از این مواد متصاعد می‌شود به سلامتی شما آسیب نرساند.

اطلاعات روی بسته‌بندی شوینده را بخوانید و روش استفاده را یاد بگیرید. ابتدا تکه کوچکی از مبل که دیده نمی‌شود را با شوینده پاک کنید تا مطمئن شوید به پارچه مبل آسیبی نمی‌رسد.

مقداری از شوینده را روی یک پارچه تمیز بریزید. این شوینده‌ها را نباید روی مبل بکشید. پارچه را روی هر تکه از مبل بگذارید و بردارید. این کار زمان زیادی می‌برد پس صبور باشید. همه مبل را به این طریق تمیز کنید.

سپس یک پارچه تمیز دیگر بردارید و آن را کمی مرطوب کنید و روی مبل بکشید. این کار را چند بار تکرار کنید تا مواد شیمیایی کاملا از سطح مبل پاک شوند. سپس اجازه دهید مبل با جریان هوا کاملا خشک شود.

شستشوی مبل با استفاده از شامپوی مبلمان

پیش از استفاده هر شوینده‌ای باید آن را روی گوشه کوچکی از مبل امتحان کنید تا مطمئن شوید آسیبی به مبلمان نمی‌رساند.

راهنمای روی شامپو را بخوانید تا نسبت شوینده به آب را تنظیم کنید. در رعایت این نسبت دقیق باشید چون غلظت بیش از حد مایع شوینده ممکن است باعث خراب شدن روکش مبل شود.

مخلوط آب و شوینده را خوب هم بزنید تا کف کند. سپس یک پارچه نرم را به محلول آغشته کنید و بچلانید تا آب آن برود. پارچه را روی مبل بکشید و همه مبل را بشویید. سپس با یک پارچه تمیز و نرم دیگر روی مبل بکشید و کف روی مبل را پاک کنید. ممکن است لازم باشد این کار را چند بار تکرار کنید تا آب و شوینده تا جایی که ممکن است از رومبلی خارج شود.

پس از خشک شدن مبل روی آن را خوب جاروبرقی بکشید تا کف و آلودگی‌های خشک شده از روی مبل پاک شوند.

شستشوی مبلمان با استفاده از بخارشور

مانند روش‌های قبل ابتدا شوینده مورد نظر را روی قسمت کوچکی از مبل امتحان کنید. سپس روی شوینده را بخوانید و ببینید چه مقدار از شوینده را با چه مقدار آب باید مخلوط کنید.

مخلوط آب و شوینده را در مخزن بخارشور بریزید، در آن را ببندید و شیلنگ و سری آن را متصل کنید.

حالا سر بخارشور را روی مبل بگذارید و دکمه آن را فشار دهید و نگه دارید تا شوینده روی مبل پخش شود. سپس همان‌طور که دکمه را نگه داشته‌اید سر بخارشور را مانند جاروبرقی روی مبل حرکت دهید و همه جای مبل را به این صورت به شوینده آغشته کنید.

پس از اینکه همه گوشه و کنارهای مبل شسته شد دکمه را رها کنید و سر بخارشور را روی مبل بکشید تا شوینده اضافی از سطح مبل جمع شود. در انجام این کار دقت کافی به خرج دهید تا مواد شوینده از روی مبل کاملا جمع شود. ماندن این مواد در مبل باعث آسیب به آن می‌شود.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.