روش‌های کوددهی به باغچه و انواع کود

کوددهی به گیاهان خانگی و باغچه راهی برای تقویت و شاداب‌سازی گیاهان شماست که نباید در تغذیه گیاهان آنرا نادیده یا دست کم گرفت. از دلایل مهم نیاز گیاهان باغچه به کوددهی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که خاک باغچه پس از چند سال در اثر رشد گیاهان متعدد و درختها مواد مغذی خودش را از دست می‌دهد و دیگر قادر به تامین ریزمغذیهای مورد نیاز گیاهان جهت رشد از جمله نیتروژن و فسفر نخواهد بود. به همین جهت برای داشتن گیاهانی شاداب و سرسبز با رشد مناسب حتما کوددهی به باغچه را مورد نظر قرار دهید. در حال حاضر انواع کود را به این منظور می‌توانید در بازار پیدا کنید و بر‌حسب نیاز گیاهان می ‌توانید از کودهای مختلف استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با روش‌های کوددهی به باغچه و انواع کود بیشتر آشنا شوید.

روش‌های کوددهی به باغچه و انواع کود

روش‌های کوددهی به باغچه و انواع کود

کوددهی برای تغذیه گیاهان اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا ریزمغذیهای مورد نیاز گیاه را به شکل و مقدار مناسب در اختیار گیاه قرار می‌دهد. این مسئله وقتی ارزشمندتر است که شما احساس کنید گیاهان شما رنگ پریده و ضعیف شده و رشد آنها نیز به دلیل کمبود ریزمغذیهای خاک به صورت مناسب صورت نمی‌گیرد.

تعداد عناصر مورد نیاز همه گیاهان از جمله گیاهان باغچه و آپارتمانی 16 عنصر است که شامل اکسیژن ، هیدروژن ، کربن، ازت ، فسفر، پتاس ، گوگرد، کلسیم، منیزیم ،آهن ،روی ، بور، منگنز، کلر، مس و مولیبدن می‌باشد. از بین عناصر ذکر شده اکسیژن، هیدروژن و کربن به وفور در آب و هوا موجود هستند ولی سایر عناصر را باید با کوددهی منظم در اختیار گیاهان قرار داد در غیر این صورت پس از مدتی گیاهان شما زرد و رنگ پریده شده و حتی ممکن است از بین بروند.

کودهای گیاهی حاوی 3 ترکیب اصلی هستند که شامل موارد زیر است:

نیتروژن (N): این ریز مغذی برای رشد برگها و سبز شدن گیاهان زرد شده در اثر کمبود مواد غذایی مفید است.

فسفات (P2O5): این ماده شیمیایی برای رشد برگ گیاهان موثر است.

پتاس (K2O): یکی از مهمترین اجزا کودها است که بر روی رشد گلها موثر است.

عناصر دیگری هم در کودهای گیاهی وجود دارند که به آنها ریزمغذیهای کمیاب (Trace) می‌گویند و در کنار عناصر اصلی ذکر شده برای رشد گیاهان مفید هستند.

توجه داشته باشید که گیاهان گلدار به کوددهایی نیاز دارند که فسفر و پتاسیم بیشتری نسبت به نیتروژن داشته باشند در عوض گیاهانی با برگهای تزئینی به کودهایی با نسبت بیشتر نیتروژن نیاز دارند.

مزایای کودهای گیاهان خانگی

1- کوددهای مخصوص گیاهان خانگی حاوی اسید آمینه ها هستند که خیلی بهتر توسط ریشه جذب می شود.
2- کوددهای گیاهان خانگی اغلب حاوی آفت کش‌های ضروری بوده یا با آنها قابل ترکیب هستند.
3- کوددهای گیاهان خانگی حاوی ریزمغذی های روی ، آهن ، منگنز ، مس ، برم و مولیبدن هستند.
4- کوددهای گیاهان خانگی حاوی عناصر N ، K و P به صورت مساوی هستند که برای رشد و نمو کلیه گیاهان ضروری هستند.

بهترین زمان کوددهی

اگر گیاهان شما در وضعیت بدی قرار دارند فورا کار کوددهی را انجام دهید در غیر این صورت کوددهی باید در فصل رشد گیاهان صورت بگیرد که دفعات بیشتری باغچه را آبیاری می کنیم. اکثر گیاهان هر 2 تا 4 هفته یکبار نیازمند کوددهی هستند. به یاد داشته باشید که کوددهی را نباید تا پژمرده شدن برگ‌های  گیاه به تعویق بیاندازید بلکه این کار را بطور مرتب انجام دهید تا همیشه مواد مغذی برای رشد گیاه در خاک وجود داشته باشد.

بهترین فصل کوددهی گیاهان فصل بهار و تابستان است. به نکته مهمی که باید در روش‌های کوددهی گیاهان توجه کنید این است که نصف غلظت درج شده بر روی کود را مورد استفاده قرار دهید تا گیاه شما بطور ناگهانی در معرض مقدار زیادی ریزمغذی قرار نگیرد. همچنین به یاد داشته باشید که کوددهی را بر اساس سن و نوع گیاهان انجام دهید زیرا گیاهان جوانتر به کود بیشتری نیاز دارند اما برای گیاهان زینتی ماهی یکبار کوددهی کافی است.

روش کوددهی به گیاهان خانگی و باغچه

پس از خریداری کود ظرف کود را به خوبی تکان دهید تا مواد آن مخلوط شوند سپس 10 میلی لیتر از کود را در نیم لیتر آب حل کرده و هر 10 تا 14 روز یکبار به گیاهان داده یا آنرا بر روی برگ گیاهان اسپری کنید.

انواع کود مناسب گیاهان خانگی و باغچه

1- کود با انتشار کند

این کود برای باغچه بسیار مناسب است زیرا مواد مغذی محتوی آن به کندی و طی دوره طولانی به داخل خاک منتشر شده و مورد استفاده گیاهان قرار می‌گیرد. این روش کوددهی برای زمستان موثر نیست.

2- قرص ها و چوب ها

این نوع کودها وقتی در خاک قرار می‌گیرند ریزمغذی‌های  آنها طی یک ماه یا بیشتر در خاک منتشر شده و گیاه را تغذیه می‌کند. در این روش کوددهی مواد مغذی بطور یکنواخت در کل خاک پخش نمی ‌شود و ممکن است در اختیار ریشه گیاهان قرار نگیرند.

3- کود مایع

کوددهی به گیاهان با کود مایع یکی از بهترین روش‌های  کوددهی برای تغذیه گیاه است زیرا مواد مغذی کود کاملا به ریشه گیاه می‌رسد و شما می‌توانید مقدار آنرا در دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم کنید. برای توزیع بهتر این کود ابتدا گیاهان را طبق معمول آبیاری کنید و سپس کوددهی کنید. اگر گیاهان باغچه شما در حال از بین رفتن هستند کود مایع بهترین راه برای بازگرداندن شادابی آنهاست.

در انتها به یاد داشته باشید که اغلب خاک‌ها حاوی تمام عناصر مورد نیاز رشد گیاه نیستند و کوددهی منظم با رعایت فواصل یک کار ضروری است که به رفع نیاز گیاهان به ریزمغذی‌ها کمک کرده و لازمه رشد مطلوب گیاهان شماست.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از بهترین و با کیفیت ترین سرویس فضای سبز و باغبانی می توانید به سایت و اپلیکیشن پلاک مراجعه کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.