نکاتی درباره شستشوی فرش ابریشمی

فرش‌های ابریشمی به دلیل بافت ظریف‌شان زیبایی خاصی به منزل شما می‌بخشند. فرش ابریشمی یکی از تزیینات گران‌قیمت منزل است که شستشوی آن می‌تواند برای صاحب‌خانه نگران‌کننده باشد. به همین دلیل اگر از شستشوی فرش ابریشمی سررشته‌ای ندارید بهتر است این کار را به متخصصین این کار بسپارید. در این مطلب از مجله پلاک نکاتی در مورد شستشوی فرش ابریشمی را برای شما شرح می‌دهیم.

 

شستشوی فرش ابریشمی

 

نکات کلی برای تمیزکردن فرش ابریشمی

علاوه بر بافت ظریف، به دلیل قابلیت شکست نور در ابریشم، فرش‌های ابریشمی درخشان و براق هستند و این درخشانی زیبایی منزل‌تان را دوچندان می‌کند. ابریشم یک فیبر پروتئینی طبیعی است. ماده اصلی تشکیل‌دهنده ابریشم نوعی پروتئین است که آن را به مستحکم‌ترین فیبر طبیعی تبدیل کرده‌ است. البته در صورت مرطوب شدن ابریشم، استحکام آن تا 20 درصد کاهش می‌یابد. از طرفی فرش ابریشم بسیار انعطاف‌پذیر است یعنی می‌توان آن را کشید و به دلیل انعطاف‌پذیری بالا به راحتی به سایز اصلی خود برمی‌گردد.

سابیدن فرش و استفاده از آب داغ به فیبرهای ابریشم آسیب می‌رساند به همین دلیل شستشوی فرش ابریشمی نیازمند محلول شستشوی مخصوص و مهارت‌های خاصی است که به بافت فرش آسیب نرسد و فرش مثل اول براق باقی بماند.

در صورتی‌که شستشوی فرش ابریشمی به درستی انجام نشود فرش کدر و مات می‌شود و زیبایی اولیه‌اش را از دست می‌دهد.

جنس فرش‌های ابریشم به‌گونه‌ای است که به راحتی می‌توانند لکه‌دار شوند و نباید در مکان پر رفت‌وآمد قرار گیرند زیرا راه رفتن زیاد روی فرش می‌تواند رنگ فرش را تغییر دهد و پرز آن آسیب ببیند.

برای شستشوی فرش ابریشمی باید مطمئن باشیم که شستشو کاملا اصولی و صحیح انجام شود.

رفع گردوغبار از فرش‌های ابریشمی

برای رفع گردوغبار از فرش‌های ابریشمی می‌توان از جاروبرقی یا جارودستی استفاده کرد اما باید دقت شود که هنگام استفاده از جاروبرقی، از سر مکش بدون برس استفاده کنید زیرا ممکن است برس شانه بلند جاروبرقی الیاف ابریشمی را از بین ببرد و به فرش آسیب برساند.

روش دیگر رفع گردوغبار تکاندن فرش است که این کار باعث حذف بوی نامطبوع فرش نیز می‌شود.

رفع بو از فرش‌های ابریشمی

یکی از راه‌های از بین بردن بوی نامطبوع استفاده از جوش شیرین است. این ماده در برطرف کردن بوی منسوجات و از جمله ابریشم مؤثر است. روش استفاده آن نیز به این صورت است که ابتدا جوش شیرین را بر روی فرش بپاشید و اجازه بدهید بر روی فرش به مدت یک ساعت بماند تا جذب آن شود. سپس با استفاده از قسمت مکنده و فاقد برس جاروبرقی آن را جارو کنید.

روش دیگر از بین بردن بوی نامطبوع فرش ابریشمی استفاده از محلول آب و سرکه است زیرا اسید موجود در سرکه به حذف بو و میکروب‌ها کمک می‌کند. برای انجام این کار، مقدار مساوی سرکه و آب را در بطری بریزید و آن را روی فرش اسپری کنید. البته در این کار زیاده‌روی نکنید و تا حدی به این کار ادامه دهید که فرش کمی مرطوب شود. سپس به آرامی یک پارچه خشک و تمیز را بر روی آن بکشید.

 

حذف لکه از فرش‌های ابریشمی

برای از بین بردن لکه مواد جامد، به آرامی یک قاشق کوچک را روی فرش ابریشم بکشید و لکه را بردارید اما مراقب باشید که الیاف فرش آسیب نبینند.

برای رفع لکه مایع بسته به این‌که لکه تا چه مقدار در فرش نفوذ کرده‌‌است می‌توان از سه روش مختلف استفاده کرد. اگر لکه کم باشد و در فرش نفوذ نکرده باشد می‌توان به آرامی با فشاردادن پارچه سفید روی فرش لکه را از بین برد. اما درصورتی‌که لکه به میزان بیش‌تری در فرش نفوذ کرده باشد می‌توان از محلول سرکه سفید و آب استفاده کرد به این صورت که محلول را روی یک پارچه تمیز بریزید و روی لکه بمالید و اجازه دهید هوا آن را خشک کنید. دقت کنید که برای خشک کردن به هیچ عنوان از حرارت مستقیم استفاده نکنید.

 

شستشوی فرش ابریشمی پلاک

با توجه به همه نکات گفته شده و آسیب‌های احتمالی که در صورت عدم رعایت نکات شستشوی فرش ابریشم ممکن است رخ دهد، بهتر است شستشوی فرش ابریشمی خود را به نیروهای متخصص بسپارید.

پلاک با استفاده از مواد شوینده باکیفیت و آب بسیار کم، توسط افراد متخصص شستشوی فرش ابریشمی شما را انجام می‌دهد تا بهترین نتیجه ممکن بدون هیچ‌گونه آسیب به فرش حاصل شود.

برای استفاده از خدمات شستشوی فرش ابریشمی پلاک کافی است این مراحل را طی کنید:

وارد وب‌سایت یا اپلیکیشن پلاک شوید و پس از ثبت نام قالیشویی و شستشوی مبلمان را انتخاب کنید. سپس سرویس موردنظر خود را انتخاب کرده و در مرحله بعد آدرس خود را روی نقشه مشخص کنید و جزییات آدرس را وارد کنید. تاریخ و ساعت موردنظر خود را انتخاب کنید و در قسمت توضیحات سفارش ویژگی‌های فرش را وارد کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

به همین راحتی درخواست شما ثبت می‌شود و پلاک‌یاران متخصص در روز و ساعت تعیین شده در محل موردنظر شما حاضر می‌شوند و خدمات موردنظر را به شما ارائه می‌دهند. راستی فراموش نکنید به خدمات پلاک‌‌یار امتیاز دهید تا به بهبود کیفیت خدمات پلاک کمک کنید.

 

قالیشویی و مبلمان

Leave A Reply

Your email address will not be published.