علت صدای غیرعادی یخچال و راه های رفع آن

یکی از مشکلات شایع یخچال فریزرها که معمولا همه ما با آن مواجه شده ایم صدای زیادی است که یخچال تولید می‌کند. برای این کار باید به خوبی به تمامی قطعات و اتصالات یخچال دقت کنید و منشا صدا را شناسایی کنید. در این حالت وقتی مشخص شد که صدا از کدام قسمت از یخچال است می توانید راحت تر مشکل را تشخیص داده و برطرف کنید.

 

 

عیب یابی یخچال

 

علت صدای غیرعادی یخچال و راه های رفع آن

 

• خراب شدن فن موتور اپراتور یخچال
بر اثر برخورد ضربه و یا فرسودگی موتور فن این مشکل به وجود می آید. معمولا توصیه می شود که در مدت زمان های مشخص اقدام به بازدید دوره ای یخچال بشود و در این بازدید دوره ای حتما موتور فن روغن کاری بشود. وقتی موتور فن ضربه خورده باشد( که احتمال آن خیلی کم است) و یا موتور خشک شده باشد یا فرسوده شده باشد باعث می شود تا موتور فن روان کار نکند و با بدنه خود درگیر باشد. این موضوع ایجاد صدایی به صورت تق تق و یا صدای ممتد بلندی می کند.

• درگیر شدن پره های فن یخچال
وظیفه پره فن خنک کردن موتور و سیم پیچی آن است. این پره ها از جنس لاکی هستند و با کمی خشک شدن ممکن است بشکنند و خرد شوند و یا با کمی نا هموار بودن یخچال امکان دارد به درستی کار نکنند. در هر صورت از عمده دلایل صدای یخچال فریزر مشکل پره فن است. برای تعمیر فن موتور باید برق را قطع کنید و موتور یخچال را باز کنید و پره های فن را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.

• موتور فن کندانسور خراب شده است
موتور فن کندانسور در یخچال های نسل جدید کاربرد دارد و وظیفه آن خنک کردن کندانسور است. به دلیل اینکه موتور فن در زیر یخچال معمولا جا سازی می شود احتمال دارد بر اثر ضربه و یا گرد و غبار با مشکل مواجه شود.

فن کندانسور دو وظیفه عمده دارد. اول تولید هوا برای خنک کردن کندانسور و دوم عبور دادن هوای داغ کندانسور از مسیر تخلیه آب دیفراست به منظور بخار کردن این آب ها. اغلب در زمان هایی که موتور فن کندانسور مشکل داشته باشد یخچال سر و صدا می کند ولی نشانه های دیگری هم دارد. از جمله اینکه یخچال مرتبا خاموش و روشن می شود و یا آب در زیر یخچال و یا سینی آن وجود دارد و مهم تر اینکه دمای یخچال پایین می آید.

از اصلی ترین دلایل خراب شدن و یا درست کار نکردن موتور فن کندانسور کثیف شدن آن است. برای این که مشکل حل شود باید تمامی مسیر موتور کندانسور و خود موتور تمیز و روغن کاری شوند. البته در صورتیکه تیغه های فن خراب شده باشد و یا موتور پوسیده باشد بهتر است تعویض شود.

• موتور فن تبخیر ایراد دارد
از دیگر عوامل تولید صدا در یخچال خرابی موتور فن تبخیر یخچال است. این موتور به همراه کمپرسور و موتور فن کندانسور کار می کنند. موتور فن تبخیر ممکن است کثیف شود و یا پوسیده باشد و یا به هر دلیل از جای خود در آمده باشد و شل شده باشد. معمولا در صورت خراب شدن این فن هم یخچال به خوبی خنک نمی کند.

• اتصالات موتور یخچال شل شده اند
موتور یخچال بر روی بدنه و پایه ای در یخچال سوار می شود و خود در درون محفظه ای است که آن را در مقابل هر گونه ضربه و یا رطوبت و … محافظت کند. معمولا موتورها بر روی لرزه گیرهایی سوار می شوند که لرزه موتور را بگیرند و اجازه تولید صدا ندهند. در هر صورت موتور یخچال در هنگام کار کمی لرزش را دارد اما وقتی این اتصالات در جای خود محکم باشند نباید صدای زیادی از یخچال شنیده شود.
اما در صورت خراب شدن و یا لق شدن محفظه، شل شدن پیچ ها و یا خراب شدن لرزه گیرها صدای موتور بیشتر شنیده می شود. در نظر داشته باشید که وظیفه این محفظه یخچال عایق بندی و کم کردن صدای موتور می باشد .

برای تشخیص عیب صدای زیاد یخچال عوامل زیر را در دستور کار خود قرار دهید:

• ابتدا تراز بودن یخچال را بررسی کنید.
• سپس درون یخچال را به منظور اطمینان از نبود شی و یا وسیله ای که تولید صدا بکند بررسی کنید و اتصالات داخلی را بازنگری نمایید.
• سپس پره های فن ها را مورد بررسی قراردهید‌‌.
• کندانسور و اواپراتور را چک کنید.
• موتور را بررسی کنید.
• تمامی واشر ها و پیچ و مهره ها را بازرسی کنید.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.