نحوه تمیز کردن فرش دستباف در منزل

تمیز کردن فرش های شما یک بخش مهمی از تمیز نگه داشتن خانه شما می باشد. با این وجود، برخی محصولات شوینده ممکن است مواد شیمیایی داشته باشد که برای فرش شما مضر باشد. به جای استفاده از این محصولات، میتوانید با استفاده از شوینده های طبیعی در منزل فرش دستباف خود را بشویید. با پلاک همراه باشید تا نحوه تمیز کردن فرش دستباف در منزل را به شما آموزش دهیم.

نحوه تمیز کردن فرش دستباف در منزل

صرف نظر از این‌که از کدام روش را برای تمیز کردن فرش دستباف استفاده می‌کنید، همیشه روی یک قسمت کوچک و نه چندان قابل مشاهده از فرش خود آزمایش کنید و صبر کنید تا یک روز خشک شود و در نهایت اقدام به تمیز کردن سایر نقاط فرش بکنید.

تمیز کردن با استفاده از شوینده های طبیعی

1.برای شستن فرش دستباف از آب گرم خالی در یک بخار شو استفاده کنید. آب گرم در این ماشین ها میتواند تا میزان زیادی از کثیفی فرش شما را بیرون بکشد و هیچ مواد شیمیایی هم لازم نیست.
• این روش برای لکه های پر رنگ و سخت کاربرد ندارد ولی روش خوبی برای یک شستشوی کامل فرش دستباف به شمار می رود.

2.از آب و صابون استفاده کنید. صابون طبیعی میتواند گزینه خوبی برای این نوع شستشو باشد. این روش میتواند تا حد زیادی لکه ها را از بین ببرد و اصلا هم سمی و مشکل ساز نیست. کمی آب با این صابون های مایع مخلوط کنید و روی فرش بکشید.
• با خود یک حوله همراه داشته باشید و همزمان باشسشتوی فرش با محلول صابونی، با حوله خشک روی فرش بکشید و محلول را از فرش بیرون بکشید.
• اگر ماشین فرش شویی در منزل دارید، میتوانید از این محلول صابونی به جای مواد شوینده شیمیایی استفاده کنید.

3.از داروخانه ها و یا فروشگاه های بزرگ یک شوینده طبیعی برای فرش دستباف بخرید. شوینده های زیادی در بازار وجود دارد که طبیعی و غیر سمی هستند. میتوانید به صورت آنلاین و یا از فروشگاه های بزرگ تهیه کنید.
• وقتی از یک محصول تجاری استفاده می کنید، حتما به قسمت ترکیبات و برچسب اطمینان آن نگاه کنید.
• برای پیدا کردن یک شوینده طبیعی میتوانید سری به سایت های حفاظت از محیط زیست بزنید که در جهت فعالیت های خود به تولید یا تبلیغ چنین محصولاتی اقدام می کنند.

رفع بوی بد از فرش دستباف به طور طبیعی

1.برای رفع بوی بد از فرش دستباف از جوش شیرین استفاده کنید. اگر فرش شما نیاز دارد بوی بدش را از بین ببرید، بهترین کار این است که به سراغ کابینت بروید. جوش شیرین برای رفع بوی بد خیلی خوب عمل می کند چون بو را به خود جذب می کند. یک لایه جوش شیرین سراسر فرش بپاشید، اجازه دهید چند ساعت بماند و سپس آن را وکیوم کنید. جوش شیرین باید روی فرش بماند تا بو را جذب کند.
• برخی از دئودورانت هایی که در بازار هستند، بعد از اینکه آن را از روی فرش وکیوم می کنید، یک رایحه ای از خود به جای می گذارند.اگر میخواهید محصول خانگی شما این اثر را روی فرش بگذارد، میتوانید چند قطره روغن اسطخدوس در یک فنجان جوش شیرین بریزید. وقتی آن را وکیوم می کنید، بوی خوبی روی فرش می ماند.

2.با استفاده از سرکه سفید بوی بد را از فرش دستباف برطرف کنید. سرکه هم مثل جوش شیرین میتواند به خوبی بو را از فرش شما بگیرد چون هم بو را جذب می کند و هم باکتری ایجاد کننده بو را از بین می برد. پس بهتر است کمی از آن را داخل بطری اسپری بریزید و در سراسر فرش خود آن را بپاشید. وقتی بوی سرکه از فرش برود، که تقریبا چندین ساعت طول می کشد، فرش شما بدون هیچ بویی تمیز خواهد شد.
• اگر از بوی سرکه خوشتان نمی آید بهتر است بدانید، بوهای قوی بعد از مدتی از بین خواهند رفت. این بو پایدار نخواهد بود.

3. از لیمو برای رفع بوی بد استفاده کنید. اگر یک بخش از فرش بوی بد می دهد، میتوانید از یک لیمو استفاده کنید. میتوانید آب لیمو را با چند قاشق آب مخلوط کنید و روی فرش بمالید . اسید لیمو حتی بدترین بوها را از بین خواهد برد.
• وقتی لیمو را به فرش مالیدید، میتوانید با کمی آب صابون آن قسمت را بشویید و سپس با یک حوله خشک آب آن را بگیرید.

استفاده از محصولات طبیعی برای شستشوی یک قسمت از فرش دستباف

1.لکه ها را هم با جوش شیرین از بین ببرید. اگر لکه ای روی فرشتان افتاده، باید تا میتوانید ابتدا آن را برطرف کنید. اگر روی فرش شما غذا، نوشابه یا هر مایعات دیگری ریخته باشد، میتوانید با استفاده از جوش شیرین آن را به طور کامل برطرف کنید.
• مقداری جوش شیرین روی لکه بپاشید، مطمئن شوید که به اندازه کافی بر روی لکه جوش شیرین بریزید تا بتواند آن را جذب کند. چند دقیقه وقت دهید تا به طور کامل از بین برود.
• اگر مایع زیادی روی فرش ریخته، بهتر است از قبل با حوله ای خشک آب فرش را بگیرید و بعد جوش شیرین را روی لک به جای مانده از آن بریزید.

2.آب و سرکه را مستقیما به لکه بپاشید. اگر باز هم لکه ای از ریختن مایعات روی فرش بوجود آمده، میتوانید روی آن آب و سرکه اسپری کنید تا تمیز شود. یک چهارم قاشق غذاخوری سرکه سفید را با کمی آب مخلطو کنید و داخل بطری اسپری بریزید.سپس آن را روی لکه بپاشید و صبر کنید تا از بین برود. لکه های حاصل از شیر، نوشابه ، خرابکاری حیوانات خانگی را میتوان به این روش از بین برد.

3.برای از بین بردن لکه خون از هیدروژن پروکساید استفاده کنید. لکه های خون  به سختی از بافت پارچه ای و مخصوصا فرش دستباف بیرون می رود. هیدروژن پروکساید در از بین بردن لکه های حاصل از خون تاثیر گذار می باشد مقدار کمی هیدروژن پروکسید را روی یک پارچه بریزید و مکررا روی قسمت خونی بکشید. کمی زمان می برد تا خون به طور کامل از داخل بافت فرش بیرون برود، پس صبور باشید و اجازه دهید هیدروژن پروکسید جادو کند.

• قبل از انجام این کار مطمئن شوید هیدروژن پروکساید بافت فرش شما را خراب نمی کند و کمی از آن را روی گوشه ای پنهان از فرش تست کنید. اگر برای خرید این محلول به داروخانه رفتید، محلول 3 درصد را به جای محلول 6 درصد خریداری کنید.

چگونه فرش را خشک کنیم؟

تولیدکنندگان فرش دستبافت توصیه می‌کنند خشک شدن در هوا ایمن‌ترین روش برای استفاده پس از تمیز کردن است. فرش خود را روی یک سطح صاف قرار دهید، یا اگر به اندازه کافی کوچک است، آن را در جایی آویزان کنید. با قرار دادن فن در اطراف قطعه می‌توانید سرعت کار را افزایش دهید تا به گردش بهتر هوا کمک کند.

از قرار دادن فرش در دستگاه خشک کن خودداری کنید زیرا این امر باعث جمع شدن، تاب خوردن یا از بین رفتن الیاف آن می‌شود.

Leave A Reply

Your email address will not be published.