آموزش نصب دزدگیر منزل

این روزها بسیاری افراد به نصب سیستم‌های دزدگیر برای منازل خود روی آورده‌اند که کار هوشمندانه‌ای است و به شما اجازه می‌دهد با خیال راحت به مسافرت بروید و در منزل خود نیز احساس امنیت بیشتری کنید. نصب دزدگیر منزل به مهارت‌های الکتریکی نیاز دارد که اگر این مهارت‌ها را داشته باشید می‌توانید خودتان دزدگیر را نصب کنید. درغیراین‌صورت توصیه می‌کنیم این کار را به متخصصین بسپارید تا از آسیب دیدن خودتان و سیستم دزدگیر جلوگیری کنید. در این مطلب از مجله پلاک روش نصب دزدگیر منزل را به شما آموزش می‌دهیم.

 

در نصب دوربین مداربسته به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نصب-دزدگیر-منزل

 

معرفی انواع و اجزای دزدگیر منزل

دزدگیرها ممکن است بی‌سیم یا باسیم باشند. در دزدگیر سیمی تجهیزات از جمله سنسورها و آژیر از طریق یک سیم چهاررشته‌ای به دستگاه مرکزی متصل می‌شوند. اما در دزدگیرهای بی‌سیم تنها دستگاه و آژیر باید با سیم به برق متصل شوند و سیم‌کشی دیگری وجود ندارد.

دزدگیر منازل معمولا از این اجزا تشکیل شده است:

  • پنل اصلی
  • تلفن کننده
  • چشمی
  • آژیر و کاور
  • باتری

 

نصب چشمی دزدگیر منزل

هر ورودی (در، پنجره و …) را یک ناحیه اعلام خطر در نظر بگیرید. هر کدام این نواحی باید لااقل یک چشمی داشته باشد تا در صورت به صدا در آمدن آژیر بتوان ورودی را کنترل کرد. مسافت تشخیص هر چشمی را به طور میانگین 15 متر در نظر بگیرید.

چشمی‌ها شامل این اجزا هستند:

AUX: این بخش دو ترمینال مثبت و منفی دارد که به قسمت AUX پنل متصل می‌شوند و مربوط به تغذیه دستگاه است.

TAMPER: تمپر در بعضی از چشمی‌ها وجود دارد و به پنل متصل می‌شود. هنگامی که قاب چشمی باز شود آژیر به صدا در می‌آید و به قسمت تلفن‌کننده اطلاع می‌دهد.

ZONE: زون دو ترمینال دارد که به صورت سری به همه چشمی‌ها مانند کلید متصل می‌شود و در نهایت به پنل می‌رسد.

هنگام نصب چشمی‌ها باید همه آنها را به صورت سری به پنل وصل کنید.

 

نصب آژیر داخلی و بیرونی

آژیر بیرونی آژیری است که با کاور بیرون قرار می‌گیرد و آژیر داخلی در پنل نصب می‌شود. آژیر بیرونی به قسمت SP یا Horn پنل و آژیر داخلی به قسمت Siren متصل می‌شود که دو قطب مثبت و منفی دارد و باید هنگام نصب به این قطب‌ها توجه کرد که درست وصل شوند. سیم‌کشی آژیر بیرونی باید کاملا مخفی باشد تا کسی نتواند آن را عمدا یا سهوا قطع کند. یک لوله فلزی محکم برای نگهداری سیم آژیر بسیار مناسب است.

 

نصب دستگاه مرکزی دزدگیر منزل

پنل مرکزی باید حدودا در مرکز خانه قرار بگیرد تا از همه سنسورها فاصله‌ای همسان داشته باشد. همچنین این پنل باید در جایی مخفی شود تا جلوی چشم مهمانان و کسانی که به منزل رفت‌وآمد می‌کنند نباشد. اگر دزدگیر بی‌سیم است باید در نزدیکی پریز برق نصب شود و بلاخره دزدگیر باید در جایی قرار گیرد که آنتن‌دهی مناسب باشد. معمولا دستگاه مرکزی روی یک پایه که به دیوار پیچ می‌شود قرار می‌گیرد. اگر باتری دستگاه لیتیومی باشد معمولا در کارخانه در دستگاه قرار می‌گیرد اما در بعضی دستگاه‌ها که باتری اتمی دارند خود شما باید باتری را در دستگاه قرار دهید.

 

تنظیم ریموت دزدگیر منزل

برای اضافه کردن ریموت به پنل اعلام سرقت باید از ریموت‌های هم‌فرکانس دستگاه استفاده کنید.

پنل یک فیوز AUX دارد که اجازه نمی‌دهد تغذیه چشمی‌ها به پنل آسیب برساند. همچنین یک فیوز باتری هم دارد که اجازه ورود جریان اضافه از طرف باتری به پنل را نمی‌دهد. اگر تغذیه باتری با مشکل مواجه شد این فیوز را چک کنید.

برای اضافه کردن ریموت به دستگاه اول فیوز AUX را بردارید و دکمه LRN را فشار دهید و نگه دارید. سپس دکمه قفل باز را فشار دهید و نگه دارید. به همین سادگی ریموت تنظیم می‌شود. برای اضافه کردن تجهیزات بی‌سیم دیگر مثل چشمی، مگنت بی‌سیم یا آژیر بی‌سیم هم از همین روش استفاده کنید.

 

نکته آخر

مزیت نصب دزدگیر منزل توسط خود شما این است که دزدگیر را بهتر می‌شناسید و این باعث می‌شود بهتر بتوانید از آن استفاده کنید. پیش از نصب دزدگیر دفترچه راهنما را کامل و بادقت بخوانید. اما باز هم یادآوری می‌کنیم که اگر با کارهای الکتریکی آشنایی ندارید بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.