نکات مهم برای آزمایش خون

آزمایش خون یکی از پر کاربردترین آزمایشات پزشکی است که همه افراد حداقل یکبار در طول زندگی مجبور به انجام آن خواهند بود تا از وضعیت سلامت خود مطلع شود. آزمایش خون به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد از چکاپ سالیانه برای بررسی وضعیت سلامت گرفته تا اندازه‌گیری هورمونها ، قندخون ، چربی و تست مواد مخدر برای تائید معتادبودن فرد. برای اینکه نتیجه آزمایش خون ما درست از آب دربیاید قبل از آزمایش باید نکاتی مانند ناشتایی و نخوردن دارو 8 تا 12 ساعت پیش از آزمایش را رعایت کنیم، البته گاهی اوقات پرهیز غذایی خاصی نیز برای شما تجویز می‌شود. بنابراین بهتراست جهت آزمایش از پزشک خودتان اطلاعاتی در مورد بایدها و نبایدهای لازم برای آزمایشات خون دریافت کنید تا تداخلی در آزمایش خون شما ایجاد نشود.

 

 

 

نکات مهم برای آزمایش خون

 

نکات مهم برای آزمایش خون

 

آزمایشات خون یکی از ساده‌ترین راههای تشخیص سلامت عمومی ، کمبودهای تغذیه‌ای و تشخیص بیماریهای مختلف است. آزمایشات خون اکثر اوقات برای اندازه‌گیری قند یا چربی خون ، کلسترول ، شمارش گلبولهای خونی و … انجام می‌شود. انجام آزمایش خون دوره‌ای و حداقل سالی یکبار از طرف پزشکان برای همه افراد توصیه می‌شود. بسته به نوع آزمایش شما باید نکاتی را قبل از آزمایش خون رعایت کنید که در بیشتر آزمایش‌ها شبیه هم هستند. مثلا ناشتایی قبل از آزمایش خون برای اکثر آزمایشات ضروری است.
برای آزمایش خون، بهتر است صبح زود به آزمایشگاه مراجعه کنید. شما 8 تا 12 ساعت قبل از آزمایش فقط می‌توانید آب بخورید زیرا سایر مواد غذایی ممکن است نتیجه آزمایش شما را تحت تاثیر قراردهند. مخصوصا اگر آزمایش قندخون دارید باید از خوردن نوشیدنی‌های شیرین و بسیاری از خوراکی‌های که قند پنهان دارند ، پرهیز کنید تا جواب آزمایش شما مثبت نشود.

 

مواردی که باید قبل از آزمایش خون رعایت کرد

حتما صبح زود و قبل از ساعت 10 برای آزمایش‌های خون به آزمایشگاه مراجعه کنید.
8 تا 12 ساعت قبل از آزمایش از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌های مختلف به جز آب خودداری کنید.
قبل از آزمایش از خوردن آدامس و قرص نعناع برای تغییر طعم دهان اجتناب کنید چون قند داخل آنها می‌تواند جواب آزمایش را تحت تاثیر قرار دهد.
شب قبل از آزمایش از خوردن غذای چرب و سنگین خودداری کنید.
8 تا 12ساعت قبل از آزمایش خون از هیچ دارویی استفاده نکنید و اگر ملزم به استفاده از دارو هستید حتما به مسئول آزمایشگاه بگوئید.
لازم به ذکر است که استعمال دخانیات و حتی فعالیت ورزشی پیش از آزمایش با تاثیر بر هورمونها بر نتیجه آزمایش شما تاثیر خواهد گذاشت.
قبل از آزمایش با خوردن آب کافی بدن خودتان را هیدراته نگه‌دارید زیرا کم آبی با تغییر غلظت فاکتورهای خونی جواب آزمایش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
لازم است بدانید که ناشتا بودن برای آزمایش قندخون ، چربی خون و کلسترول خوب و بد ضروری است.
داروهایی که جواب آزمایش را تحت تاثیر قرار می‌دهند و نباید از آنها استفاده کنید عبارتند از: کورتیکواستروئید، استروژن و یا آندروژن، قرص‌های ضدبارداری، قرص‌های ادرارآور، داروهای ضدافسردگی، برخی ازآنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین نیاسین. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه با پزشک مشورت کنید یا از مسئول آزمایشگاه سوال کنید.

 

انجام آزمایشات خون برای اندازه‌گیری قندخون

آزمایش قندخون آزمایش مهمی است که برای تشخیص دیابت نوع 1 و 2 درخواست می‌شود. قندخون خیلی راحت با مواد خوراکی از قبیل کربوهیدرات‌ها ، نوشابه‌ها ، آب‌میوه‌ها و حتی آدامس تحت تاثیر قرار می‌گیرد بنابراین 8 تا 12 ساعت قبل از آزمایش اندازه‌گیری قندخون باید از خوردن و آشامیدن این مواد پرهیز کنید.
یکی از نکات مهمی که باید در رابطه با آزمایش قندخون به آن دقت کنید خوردن قهوه است زیرا بسیاری از افراد قبل از آزمایش خون اقدام به خوردن قهوه می‌کنند. لازم به ذکر است که قهوه‌های فوری دارای مقادیری شکر هستند که نتیجه آزمایش قندخون را تحت تاثیر قرار می‌دهند ، بنابراین برای صحت نتیجه آزمایش فقط مجاز هستید که 3 ساعت قبل از آزمایش قهوه یا چای تلخ میل کنید.

 

آزمایش خون برای اندازه‌گیری قندخون دو ساعته

سعی کنید آزمایش قندخون دو ساعته و آزمایش قندخون را در یک روز انجام دهید. به این ترتیب که پس از مراجعه به آزمایشگاه و دادن نمونه خون برای اندازه‌گیری قندخون به منزل مراجعه کرده و یک صبحانه ساده فاقد قند مانند نان و پنیر و چایی میل کنید و درست بعد از 2 ساعت برای آزمایش قندخون دو ساعته در آزمایشگاه حاضر شوید.
نکته مهمی که در رابطه با آزمایش قندخون دو ساعته باید به آن توجه کنید این است که ظرف 20 دقیقه صبحانه بخورید و هیچ نوع ماده شیرین کننده‌ای مانند قند، شکر و کیک را برای صبحانه مصرف نکنید زیرا نتیجه آزمایش شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
برای راحتی بیشتر و صحت نتیجه آزمایش بهتر است یک صبحانه مختصر را با خود به آزمایشگاه برده و همانجا میل کنید تا برای انجام آزمایش مجدد به موقع در آزمایشگاه حاضر باشید و از طرفی استرس رفت ‌و آمد یا پیاده‎روی برای رسیدن به آزمایشگاه بر آزمایش شما تاثیر نگذارد.

انجام آزمایشات خون برای اندازه‌گیری کلسترول خون

برای تعیین کلسترول خون حتما دقت کنید شب قبل غذاهای چرب نخورید چون چربیها نتیجه آزمایش کلسترول را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای این آزمایش نیاز به ناشتایی 12 ساعته است و طی این مدت فقط می‌توانید آب بخورید.
برای آزمایش کلسترول ، چند روز قبل از انجام آزمایش از خوردن گوشت قرمز و تخم‌مرغ که کلسترول بالایی دارند پرهیز کنید تا جواب آزمایش شما دقیق‌تر باشد.
شب قبل از آزمایش طوری شام بخورید که صبح برای مراجعه به آزمایشگاه 12 ساعت ناشنایی داشته باشید و حتما صبح زود برای آزمایش خون مراجعه کنید.
در رابطه با سایر آزمایش‌ها حتما قبل از آزمایش از پزشک خودتان راهنمایی بخواهید تا تداخلی در نتیجه آزمایش خون ایجاد نشود.

 

1 Comment
  1. مصطفی says

    عالی بود

Leave A Reply

Your email address will not be published.