نکات مهم در تمیز کردن یخچال

هر چند وقت یکبار ، یخچال باید از داخل تمیز شود. طبقه‌ها باید کامل تمیز شوند تا رد شیری که قبلاً ریخته شده و غذایی که روی قفسه‌ها باقی مانده است، پاک شود. اگرچه این کار دلپذیر نیست ، اما دانستن چگونگی انجام آن به طور کارآمد و موثر، باعث صرفه جویی در وقت و انرژی خواهد شد. با پلاک همراه باشید تا نکات مهم در تمیز کردن یخچال را به شما بگوییم.

 

تمیز کردن یخچال

  1. تمام مواد غذایی خود را از یخچال خارج کنید. آن را روی میز یا پیشخوان قرار دهید تا یخچال کاملاً خالی شود. خوب است که تمام وسایل یخچال را ابتدا خالی کنید تا در انتها بتوانید به خوبی آن‌ها را طبقه‌بندی کنید.
    • بهترین زمان برای انجام این کار، وقتیست که سطح غذا در یخچال شما کم باشد، مثلاً پیش از خرید هفتگی. در نتیجه اقلام کمتری را جابه‌جا می‌کنید.
    • اگرچه بیرون نگهداشتن غذا برای مدتی کوتاه مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما دقت کنید غذاها بیشتر از یک ساعت خارج از یخچال نمانند. غذا می‌تواند در زمان کوتاهی به مرز خطر فساد برسد.
    • استفاده از کولر می‌تواند به سالم نگهداشتن غذاها کمک کند.
    • اگر هوا به قدر کافی سرد باشد، می‌تواند غذا را برای مدت بیشتری بیرون از یخچال نگهدارید.
  2. هر غذای کپک زده، غیرقابل خوردن یا مشکوکی را دور بریزید. از کیسه‌ای مناسب استفاده کنید تا از نشت کیسه یا گسترش فساد جلوگیری کنید. تمیز کردن سالانه یا سه ماهه‌ی یخچال و فریزر اغلب ما را از مواردی که کاملا فراموش کرده ایم آگاه می کند.
    • تاریخ انقضا و بازه مصرف (use by date) را بررسی کنید. اینها شاخص‌هایی هستند که مشخص می‌کنند ماده غذایی می‌تواند بماند یا باید دور ریخته شود.
    • مواد غذایی که استفاده نمی‌کنید، دور بریزید یا در صورت امکان به افراد نیازمند ببخشید. اگر هیچ کس در خانه زیتون دوست ندارد یخچال را از شیشه‌ی زیتونی که از مهمانی‌های قبلی در یخچال بوده است، خلاص کنید.
    • پس از تمیز کردن یخچال، سطل آشغال را خالی کنید تا مطمئن شوید خانه شما بوی غذاهای فاسد را نگیرد.
  3. هر گونه قفسه، کشو یا سایر نقاط قابل جدا شدن از یخچال را بیرون بیاورید. برای اینکه کارها سریعتر پیر بروند، قفسه ها و موارد مشابه را برداشته و در نزدیکی سینک آشپزخانه قرار دهید، جایی که تمیز کردن آن‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود.
    • برای تمیز کردن سریع ، لازم نیست که تمام قفسه ها را بیرون بیاورید. اما اگر می‌خواهید به طور کامل یخچال را تمیز کنید، بهتر است تمام طبقه‌ها را بیرون بیاورید.
    • معمولاً بیرون آوردن طبقه و کشو‌های یخچال مانند بیرون آوردن کشوهای یک کمد لباس یا میز است.
  4. قفسه ها، کشوها و سایر سطوح را با دست بشویید. یک ظرف آب و مایع یا صابون کافی خواهد بود. بیشتر بخش‌های یخچال نباید در ماشین ظرفشویی قرار گیرد. از یک اسفنج، اسکاچ یا فرچه مناسب استفاده کنید و آن را به کف آغشته کنید و به سراغ طبقه‌ها و سایر بخش‌های جداشدنی یخچال بروید.
    • هرگز قفسه‌های سرد شیشه‌ای را با آب گرم نشویید. تغییر دمای ناگهانی می‌تواند شیشه را خرد کند. از آب سرد استفاده کنید یا قفسه را برای مدتی در هوای اتاق بگذارید.
    • برای لکه‌های سخت از استفاده از قدرت آب گرم و آمونیاک استفاده کنید. کمی آمونیاک را در آب داغ رقیق کنید (نسبت 1(آب) به 5(آمونیاک)). اجازه دهید محلول برای مدتی روی لکه‌ها بماند.
    • قبل از قرار دادن مجدد بخش‌ها داخل یخچال، اجازه دهید کامل خشک شوند.
  5. داخل یخچال را با محلول تمیز کننده‌ی دلخواه خود پاک کنید. به هر لکه‌ی بزرگ یا سختی حمله کنید و با پارچه یا اسفنج، تمام سطوح را تمیز کنید.
    • خوب است که از یک صابون یا پاک کننده بودار در داخل یخچال استفاده نکنید، زیرا ممکن است غذا بو را جذب کند. در عوض، از یک محلول طبیعی تمیز کردن استفاده کنید:
      1. 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین و حدود 1 لیتر آب گرم.
      2. 1 پیمانه سرکه سیب و 3 پیمانه آب گرم.
    • برای لکه‌ها یا تجمع کثیفی‌ها از خمیر دندان سفید استفاده کنید. این ماده را روی سطح بسابید.
  6. حتماً داخل درهای یخچال را تمیز کنید. اگر درب یخچال شما فضای قفسه بندی دارد و به طور مرتب از آن استفاده می‌شود، یا با یک تمیز کننده شیمیایی یا پاک کننده ملایم (توضیحات بالا)، آن را تمیز کنید.
  7. قفسه ها را قبل از قرار دادن در یخچال خشک کنید. با یک پارچه تمیز، آب اضافی قفسه‌ها را پاک کنید و دوباره در یخچال قرار دهید.
  8. واشرها را با استفاده از یک محلول از آب و سرکه یا وایتکس، با نسبت‌های مساوی، تمیز کنید. نگذارید واشر در وایتکس رقیق نشده خیس بخورد زیرا یکپارچگی خود را از دست خواهد داد. واشر را خشک کنید و سپس روغن لیمو ، روغن معدنی یا لوسیون بدن روی واشر قرار دهید تا لاستیک آن نرم بماند.
  9. دوباره غذا را در یخچال قرار دهید. هر شیشه، بطری یا ظروفی را پیش از قرار دادن در یخچال، پاک کنید. قبل از قرار دادن مواد، دوباره تاریخ انقضا را بررسی کنید.

 

تمیز کردن بیرون یخچال

  1. تمام سطوح خارجی یخچال و فریزر، از جمله جلو، عقب، کناره ها و بالا را دستمال بکشید.
    • یخچال را به جلو بکشید تا از همه طرف در معرض دید قرار گیرد. برای جلوگیری از خراشیدن کف چوب کف اتاق، هنگام جابجایی یخچال از یک وسیله لغزنده استفاده کنید.
    • تمام سطوح خارجی را با استفاده از حوله و تمیز کننده همه کاره تمیز کنید.
    • اگر پشت یخچال شما سیم پیچ وجود دارد، سرفصل بعدی را مطالعه کنید.

 

تمیز کردن سیم پیچ‌ها و تیغه فن

سیم پیچ ها و فن‌های یخچال و فریزر شما وظیفه آزادسازی گرما به هوای محیط را دارند. اگر سیم پیچ های شما با گرد و غبار و مو پوشانده شده باشد، گرما به درستی آزاد نمی‌شود و باعث می‌شود کمپرسور یخچال شما برای خنک نگهداشتن یخچال بیشتر کار کند. سیم پیچ های یخچال و فریزر خود را هر شش ماه تمیز کنید تا یخچال شما در شرایط مطلوب باشد.

  1. سیم پیچ ها را پیدا کنید. برای اطلاعات در مورد محل سیم پیچ خازن یخچال خود، به کتابچه راهنمای استفاده مراجعه کنید. بسته به مدل یخچال شما، سیم‌پیچ‌ها ممکن است در یکی از مکان‌های زیر قرار داشته باشد:
    • در امتداد پشت واحد قرار دارد.
    • در زیر واحد نصب شده و از طریق پنل عقبی قابل دسترسی است.
    • در جلوی واحد و از طریق پایی قابل دسترسی است.
  2. یخچال را از منبع تغذیه جدا کنید. برای جلوگیری از برق گرفتگی مهم است که یخچال را از برق بکشید. اگر از برق کشیدن آن به سختی انجام می شود، از طریق فیوز خانه، برق را خاموش کنید.
  3. با استفاده از برس شست و شو، گرد و غبار و بقایای گیر کرده در سیم‌پیچ را به آرامی از بین ببرید. بسیار مراقب باشید که سیم‌پیچ ها را سوراخ نکنید.
    • پس از تمیز کردن سیم‌پیچ با برس، از یک خلاuum با برس متصل شده برای پاک کردن گرد و غبار و خاک اضافی روی سیم پیچ ها و اطراف آن استفاده کنید. از محلول تمیز کننده روی سیم پیچ ها استفاده نکنید
  4. از برس شست و شو و یک پارچه مرطوب برای از بین بردن گرد و غبار و آلودگی تیغه‌های فن استفاده کنید. فن، هوا را به گردش در می آورد که به آزاد شدن گرمای اضافی کمک می کند. اگر تیغه‌های فن انسداد داشته باشند، سیم پیچ ها برای آزاد کردن گرما مشکل خواهند داشت.
  5. اطراف یخچال را با استفاده از جارو و پارچه تمیز کنید.
  6. یخچال را دوباره به برق وصل کنید و آن را به جای خود برگردانید.

تعویض فیلتر آب یخچال

مهم است که فیلتر آب یخچال خود را هر شش ماه تعویض کنید. رسوب در فیلتر، می تواند باعث مسدود شدن سیستم یخ ساز شود و بو یا آلودگی در آب ایجاد کند.

  1. برای اطلاع از نحوه تغییر فیلتر، به کتابچه راهنمای استفاده از دستگاه مراجعه کنید.

تمیز و مرتب نگه داشتن یخچال و فریزر

  1. از یک خوشبو کننده خانگی برای جذب بوهای نامطبوع و بدون بو نگهداشتن یخچال استفاده کنید. قبل از خراب شدن غذا و ایجاد بو در یخچال، دست به کار شوید. در اینجا مواردی که می توانید برای مقابله با این بوی یخچال استفاده کنید را معرفی می‌کنیم:
    • یک جوراب تمیز پر از زغال. زغال را از فروشگاه لوازم آکواریوم تهیه کنید و از زغال عادی که برای کباب کردن استفاده می‌شود، اجتناب کنید. این ماده، تا 3 ماه بوی بد را جذب می‌کند.
    • یک جعبه جوش شیرین باز شده. جوش شیرین یکی دیگر از جاذب‌های عالی بو است. اکثر بسته‌های جوش شیرین را بین 60 تا 90 روز می‌توانید استفاده کنید.
    • قهوه تازه آسیاب شده، که در ظرف کوچکی در انتهای یخچال قرار گرفته، در جذب بو نیز بسیار خوب عمل می‌کند.
    • خاک گربه بدون بو نیز یکی از دشمنان بوی بد است. نصف بسته خاک گربه را در ظرف کم عمق، ته یخچال بگذارید تا بوهای زننده را از بین ببرد.
  2. یخچال خود را معطر کنید و رایحه‌ای لطیف به آن ببخشید. به عنوان مثال، بعضی از افراد ممکن است از عطر وانیل در یخچال خود لذت ببرند. مهم است دقت کنید که بوی یخچال باید مناسب باشد و نباید خیلی عطردار و بودار باشد. احتمالاً نمی خواهید با باز شدن یخچال عطر زیادی اطراف را فرابگیرد. بوی خوب یخچال به همراه غذایی خوب بعد از آن به یاد ماندنی خواهد بود.
    • کمی عصاره وانیل، روغن درخت چای یا اسانس اسطوخودوس، لیمو یا حتی ترنج را در به یک پنبه اسپری کنید و آن را در یک ظرف کوچک در انتهای یخچال قرار دهید. هر دو هفته یکبار آن را عوض کنید.
  3. چند تکه کاغذ کاهی را مچاله کنید و بین میوه‌ها در جامیوه‌ای یخچال قرار دهید. کاغذ مچاله، بوی بد جامیوه‌ای را می‌گیرد.
  4. به صورت فصلی یخچال خود را بررسی کنید تا بوی آن تازه شود و ظاهر خوبی داشته باشد. هر سه ماه یا بیشتر کل غذاها را از یخچال خارج کرده و تمام سطوح را با یک محلول جوش شیرین یا سرکه پاک کنید. تعمیر و نگهداری منظم باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی شما در آینده خواهد شد.
Leave A Reply

Your email address will not be published.