چطور از سوختن لوازم برقی بر اثر نوسان و قطعی برق جلوگیری کنیم؟

بسیاری از ما در خانه هایمان وسایل برقی زیادی از جمله یخچال، لباسشویی، تستر، سشوار و غیره داریم. این وسایل غالبا برای زندگی روزمره ما حیاتی هستند. به همین دلیل ما باید از اختلالات الکتریکی که باعث سوختن وسایل برقی می شوند جلوگیری کنیم. چطور از سوختن لوازم برقی بر اثر نوسان و قطعی برق جلوگیری کنیم؟ با پلاک همراه باشید.

چطور از سوختن لوازم برقی بر اثر نوسان و قطعی برق جلوگیری کنیم؟

چطور از سوختن لوازم برقی بر اثر نوسان و قطعی برق جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از سوختن لوازم برقی ناشی از قطع برق

نوسان برق می تواند تاثیر بدی روی لوازم برقی ما داشته باشد و لوازم برقی حساس و گران را از بین ببرد. این روزها با افزایش قیمت دلار شاهد افزایش نجومی قیمت لوازم برقی هستیم. مسلما با سوختن لوازم برقی جایگزین کردن آنها کار بسیار سختی خواهد بود. بنابراین برای کم کردن هزینه ها باید تا جایی که می توانیم از این لوازم محافظت کنیم. اما نوسان برق چیست؟ و راه های جلوگیری از سوختن لوازم برقی ناشی از قطع برق چگونه است.

نوسان برق با افزایش و کاهش ناگهانی میزان جریان برق موجود در سیستم الکتریکی به وجود می آید که می تواند علت های مختلفی داشته باشد که از این بین می توان به مواردی همچون ﺭﻋﺪ ﻭ ﺑﺮﻕ، ﺍﻟﮑﺘﺮﻳﺴﺘﻪ ﺳﺎﮐﻦ،ﺧﻴﺲ ﺷﺪﻥ ﻣﺴﻴﺮﻫﺎی ﺳﻴﻢ ﮐﺸﯽ بر اثر بارش باران، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎی ﭘﺮ ﻣﺼﺮﻑ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍی ﻭﻟﺘﺎژ ﺍﻟﻘﺎﻳﯽ ﺑﺎﻻیی هستند، دستگاه های معیوبی که ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﺮﻕ ﺛﺎﺑﺘﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ و … اشاره کرد.

نحوه جلوگیری از خسارت ناشی از قطع و نوسانات برق

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که رعد و برق زیادی دارد شما می توانید از سرج ارستر یا برقگیر استفاده کنید. معمولا از برقگیر برای محافظت از سوختن لوازم برقی ناشی از ولتاژ زیاد ناشی از عوامل خارجی یا تغییر جریانات داخلی استفاده می شود. برقگیر جریان هادی موجود در وسایل برقی را به زمین وصل می کند و در نتیجه جریان اضافه به زمین انتقال داده می شود.

جلوگیری از سوختن وسایل برقی با محافظ برق

تا جایی که امکان دارد برای وسایل برقی خود محافظ بخرید تا خسارت ناشی از قطع برق را به حداقل برسانید. این ساده ترین، سریعترین و ارزان ترین راه حل برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی شماست. این محافظ ها مجهز به فیوز هستند که در صورت اختلالات برقی (ولتاژ بیش از حد، قطع برق و …) از وسایل برقی شما محافظت می کند. اما لازم به ذکر است که نمیتوان تمام وسایل برقی از جمله لامپ ها را از خطر سوختن در هنگام نوسان برق نجات داد.

جلوگیری از نوسان‌ برق و سوختن وسایل برقی با جعبه فیوز

به جای اینکه برای تک تک وسایل خود محافظ بخرید می توانید خانه خود را به یک جعبه فیوز مجهز کنید. جعبه فیوز از نوسانات ولتاژی که از طریق سیم کشی خانه شما به وسایل برقی می رسد محافظت بیشتری می کند و خطر سوختن لوازم برقی را کاهش میدهد. جعبه فیوز ها برای پذیرش ۲۴۰ ولت طراحی شده اند و این بدان معناست که شما به دو فضای خالی برای نصب این دستگاه نیاز دارید.

پیدا کردن علت نوسان برق در خانه

سوختن وسایل برقی به علت نوسان برق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر شما در این زمینه تجربه ای ندارید توصیه می کنیم با یک تکنسین مجرب برق تماس بگیرید. خطوط برق ورودی و جعبه فیوز و محافظ شما باید به صورت دقیق و درست نصب شود. هر وسیله برقی دارای محدودیت های ولتاژ است که باید بدانها نیز توجه داشته باشید.

با استفاده از GFCI از قطع ناگهانی برق جلوگیری کنید!

در بسیاری از کشورها، در حمام و آشپزخانه از GFCI استفاده می کنند. این وسیله دارای دکمه های قرمز و مشکی Test و Reset است که جریان برق داخلی و خارجی را برای هر سوکت نظارت می کند و اگر جریان برق بیشتر از یک حد مجاز باشد برق را قطع می کند تا از سوختن لوازم برقی شما جلوگیری کند.

محافظت از سوختن وسایل برقی با UPS

احتمالا در مورد دستگاه های UPS شنیده اید. این دستگاه دارای یک باتری یدکی است که در صورت قطع برق از آن استفاده می کند تا شما بدون قطع شدن ناگهانی برق بتوانید وسایل برقی خود را خاموش و یا از پریز بکشید. UPS بیشتر برای محافظت از کامپیوترهای رومیزی در برابر قطع ناگهانی برق استفاده می شود.

بدون صرف هیچ هزینه ای از سوختن لوازم برقی خود اجتناب کنید!

بهترین روش مقابله با سوختن لوازم برقی این است که هر موقع که از این لوازم استفاده نمی کنید آنها را از پریز برق جدا کنید. نوسان برق نمی تواند به دستگاه هایی که به برق وصل نشده اند آسیب برساند و این حرکت هوشمندانه ای برای صرفه جویی در انرژی و حفظ ایمنی است.

Leave A Reply

Your email address will not be published.