فوت‌وفن‌های نظافت اجاق گاز

اجاق گاز یکی از دشوارترین قسمت‌های آشپزخانه برای تمیز کردن است؛ زیرا روغن و غذا هنگام پخت روی سطوح آن می‌پاشد و به علت دمای بالای سطح اجاق گاز به سرعت خشک می‌شود. اما مثل هر کاری نظافت اجاق گاز هم فوت‌وفنی دارد که با یادگیری آن به راحتی می‌توانید یک اجاق گاز براق و تمیز مثل روز اول داشته باشید.

آموزش عیب‌یابی و تعمیر اجاق گاز

 

نظافت اجاق گاز

 

وسایل موردنیاز برای نظافت اجاق گاز

اسفنج ظرف‌شویی مورداستفاده برای نظافت گاز نباید آنقدر نرم باشد که از پس لکه‌های خشک‌شده برنیاید. اما اسفنج‌های سیمی هم سطح اجاق گاز را خط و خش می‌اندازند و پس از مدتی سطوح براق را کدر و کهنه می‌کنند.

دستمال‌های میکروفایبر قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارند و می‌توانید بعد از پاک کردن لکه‌های سمج برای تمیز کردن نهایی از آنها استفاده کنید.

اسفنج‌های جادویی هم برای تمیز کردن اجاق گاز مناسب‌اند.

 

شوینده مناسب برای پاک کردن لکه‌ها

امروزه شوینده‌های مخصوصی برای نظافت اجاق گاز در بازار موجود است که لکه‌های چربی را به خوبی پاک می‌کنند. این مواد شیمیایی هستند و تنفس گازهای متصاعد شده از آنها ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند. همچنین ممکن است این شوینده‌ها در درازمدت سطح اجاق گاز را کدر کنند. برای تمیز کردن اجاق گاز می‌توانید از ترکیبات خانگی استفاده کنید. در اینجا طرز تهیه چند محلول پاک‌کننده خانگی برای نظافت اجاق گاز را به شما آموزش می‌دهیم.

آمونیاک و جوش شیرین : این ترکیب برای برق انداختن سطح اجاق گاز عالی است. قطعات جداشدنی اجاق گاز را بردارید و محلول آمونیاک و جوش شیرین را روی اجاق بمالید. بگذارید چند ساعتی بماند و سپس پاک کنید.

آب اکسیژنه و جوش شیرین: اگر تکه‌های غذا روی اجاق گاز خشک شده‌اند روی آن جوش شیرین بپاشید و سپس آب اکسیژنه را روی آن اسپری کنید. اجازه دهید این مواد کمی روی سطح گاز بمانند و سپس پاک کنید.

جوش شیرین و نمک: یک قاشق نمک، یک قاشق جوش شیرین و یک قاشق آب را با هم مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر را با اسفنجی روی سطح گاز بکشید و پاک کنید.

سرکه سفید: سرکه سفید به علت حالت اسیدی‌اش در کار نظافت کاربردهای زیادی دارد. کافی است آن را با نسبت 1 به 3 با آب مخلوط و روی سطوح جرم‌گرفته اسپری و پاک کنید.

جوش شیرین و لیمو: این ترکیب برای پاک کردن قسمت‌های شیشه‌ای اجاق گاز عالی است. در این روش ابتدا جوش شیرین را روی سطح اجاق گاز بپاشید و یک تکه لیمو را روی آن بمالید تا لکه‌ها پاک شوند. سپس با یک دستمال باقی‌مانده مواد را از روی سطوح پاک کنید.

مایع ظرفشویی و جوش شیرین: مایع ظرفشویی برای از بین بردن چربی غذا ساخته شده؛ پس برای از بین بردن لکه‌های چربی مناسب است. برای افزایش قدرت پاک‌کنندگی مایع ظرفشویی آن را با مقداری جوش شیرین مخلوط کنید و روی سطح اجاق گاز بمالید. اجازه دهید کمی بماند و سپس آب بکشید.

کاردک، کارد یا تیغ: وقتی روغن روی سطوح گاز و اطراف آن می‌ماند حالتی آدامسی به خود می‌گیرد. لکه‌های غذا هم روی سطح گاز سخت و مقاوم می‌شوند و با اسکاچ و مواد شوینده کاملا پاک نمی‌شود. برای جدا کردن این ذرات می‌توانید از یک وسیله نوک‌تیز مثل کاردک یا لبه یک کارد یا تیغ استفاده کنید. در این کار بسیار مراقب باشد چون این اشیا سطح گاز را به‌راحتی خط می‌اندازند.

 

مراحل نظافت اجاق گاز

قسمت‌های جداشدنی اجاق گاز مثل سنگ روی شعله‌های و میله‌های فلزی را جدا کنید و در سینک ظرفشویی در آب داغ بخیسانید تا روغن و غذای خشک‌شده روی آنها نرم شود. سپس آنها را با یک اسفنج و مایع ظرف‌شویی بشویید. اگر لکه‌های روی این قطعات سمج هستند می‌توانید از یکی از شوینده‌هایی که در بالا گفتیم استفاده کنید. اگر لکه‌های غذا روی این قسمت‌ها خشک شده برای تمیز کردن‌شان از سیم ظرف‌شویی هم می‌توانید استفاده کنید. سپس آنها را آبکشی کنید و بگذارید خشک شوند.

برای تمیز کردن سطح اجاق گازکمی آب جوش درست کنید و روی لکه‌های مقاوم بریزید. سپس دستکش بپوشید، روی اسفنج ظرف‌شویی آب جوش بریزید و بچلانید و در یک از ترکیباتی که در بالا توضیح دادیم بزنید و سطح اجاق گاز را تمیز کنید.

پس از اینکه لکه‌ها زدوده شدند با یک حوله آب و مواد شوینده را از روی اجاق گاز پاک کنید. یک دستمال میکروفایبر را مرطوب کنید و روی سطح اجاق گاز بکشید تا کدری مواد شوینده از بین برود و اجاق گاز برق بیافتد. اگر مواد شوینده مورداستفاده زیاد باشد ممکن است لازم باشد این کار را چند بار انجام دهید تا آثار آن کاملا پاک شود.

اجازه دهید میله‌ها و شعله‌های اجاق گاز کاملا خشک شوند و سپس آنها را به اجاق گاز برگردانید تا لکه ایجاد نکنند.

 

5 Comments
  1. علیرضا امیری says

    سلام
    میخواستم بدونم برای سفارش باید چه مراحلی طی کرد
    ممنون

  2. امیر حسین says

    سلام.خیلی عالی بود

  3. mehdighefari says

    عالی

  4. عادل قاطعی says

    نظافت منزل

  5. علی رضا says

    سلام ابگرمکن شعله اش ضعیف روشن میشه وقتی پیچ دیافراگم که داخلش هم یک فنر داره را باز میکنم بعددوباره میندازم سرجاش و قطع کن اب سردوکه باز میکنم شعله دو سه ثانیه زیاد میشه دوبار کم میشه چرا

Leave A Reply

Your email address will not be published.