آموزش تمیز کردن تایر خودرو با چند ترفند ساده

تایر ماشین یکی از مهمترین بخش های خودروی شما است که تمیزی آن جذابیت وسیله نقلیه شخصی شما را دو چندان می کند و این زیبایی اصلا ربطی به مدل و نوع اتومبیل شما ندارد. علاوه بر این تمیز کردن تایر ماشین یکی از جنبه های نگهداری وسیله نقلیه شخصی شماست که طول عمر آنها را افزایش داده و عملکرد لاستیک ها را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه این مطلب قصد داریم آموزش تمیز کردن تایر خودرو را برای شما عزیزان عنوان کنیم.

آموزش تمیز کردن تایر خودرو

آموزش تمیز کردن تایر خودرو

سلامت تایرهای خودرو همیشه اولین موردی است که شما برای رفتن به مسافرت آنها را چک می کنید و این مسئله نشانگر اهمیت این بخش از خودروی شماست . حتی توصیه شده است که تمیز کردن تایر ماشین نباید تنها منوط به شستشوی کلی ماشین باشد بلکه شما باید بطور تقریبی هر دو هفته تایرها را بطور جداگانه تمیز کنید و خوب بشویید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با روش تمیز کردن تایر ماشین بیشتر آشنا شوید.

لزوم تمیز کردن تایر ماشین

• شستشو و تمیز کردن تایر ماشین بر مصرف بنزین خودرو تاثیر گذاشته و آنرا کاهش می دهد.
• تمیز کردن تایر ماشین باعث می شود که آنها موقع ترمز کردن عملکرد بهتری داشته باشند.
• با تمیز کردن تایر ها و شستشوی منظم آنها می توانید از وضعیت سالم بودن آنها آگاه شوید و نسبت به برطرف کردن مشکل آنها زودتر اقدام کنید.

وسایل مورد نیاز جهت تمیز کردن تایر ماشین

1- سطل آب
2- مایع شوینده
3- اسفنج
4- فرچه
5- اسپری STP
6- دستمال
7- واکس تایر

مراحل تمیز کردن تایر ماشین

آموزش تمیز کردن تایر خودرو

تمیز کردن آلودگی تایر ها

لازم به ذکر است که تایر های ماشین بیش از سایر قسمت های خودرو کثیف می شوند , تماس مداوم با سطح خیابان و جاده باعث می شود تایر ها آلودگی های مختلفی جذب کنند .این آلودگیها حین حرکت خودرو بین آج های تایر به دام افتاده و علاوه بر آسیب رساندن به تایر به پارکینگ و حیاط منزل شما منتقل می شود .
برای تمیز کردن تایر ماشین ابتدا کمی مایع شوینده را در داخل سطح ریخته و با آب مخلوط کنید و کف حاصله را با اسفنج به سطح تایر بکشید تا گرد و خاک و آلودگیها برطرف شود .

پس از انجام این کار و خیس خوردن تایر نوبت لکه های سمج تر است که با اسفنج برطرف نمی شوند برای حذف این آلودگیها باید از فرچه استفاده کنید . برس های فرچه قادرند همه آلودگی های لاستیک از جمله آلودگی های آج را پاک کنند .

استفاده از اسپری تمیز کننده تایر

اسپری های تمیز کننده تایر در انواع مختلف در بازار یافت می شوند که از معروف ترین آنها می توان به اسپری های STP اشاره کرد . پس از زدودن آلودگی های اولیه تایر در این مرحله بسته به نوع اسپری و مدت زمانی که روی آن درج شده محتویات آنرا روی کل سطح تایر اسپری کنید .

اگر به هر دلیلی دسترسی به این اسپری ها برای شما مقدور نبود می توانید مقداری نوشابه گاز دار روی تایرها اسپری و سپس با دستمال آنرا پاک کنید . این روش به براق شدن لاستیک ها پس از تمیز کردن تایر ماشین کمک می کند.

تمیز کردن تایر ماشین با دستمال و فرچه

پس از استفاده از اسپری با یک دستمال تمیز یا فرچه حسابی لاستیک های خودرو را تمیز کنید در این مرحله دقت زیادی به خرج دهید و تمام انحناها و داخل رینگ ها را به خوبی تمیز کنید.

خشک کردن تایر ها

شاید با خودتان بگویید که این مرحله ضرورتی ندارد اما اگر بخواهید لاستیک ها را واکس براق کننده بزنید در صورت خشک نکردن تایر ها با مشکل مواجه می شوید . علاوه بر این خشک نکردن تایر پس از شستشو و تمیز کاری امکان زنگ زدگی بخش های آهنی و همچنین داخل چرخ را افزایش می دهد. پس با استفاده از دستمال خشک و تمیز لاستیک ها را کاملا خشک کنید.

واکس زدن تایرها

پس از اینکه از خشک شدن کامل تایر ها اطمینان حاصل کردید نوبت به واکس زدن آنها جهت براق کردن می رسد . برای اینکار از پد مخصوص واکس استفاده کنید . با استفاده از پد مقدار مناسبی از واکس براق کننده را برداشته و بطور کامل روی همه قسمت های تایر پخش کنید .

شایان ذکر است که واکس های براق کننده تایر علاوه بر زیباسازی ظاهر لاستیک های خودروی شما ویژگیهای حفاظت کننده نیز دارند مثلا لاستیک ها را در مقابل آسیب برخی عناصر و همچنین گرد و غبار محافظت می کنند . علاوه بر این واکس های براق کننده تایر از لاستیک های خودروی شما در مقابل اشعه فرابنفش محافظت می کنند و بنابراین طول عمر لاستیک را افزایش داده و به نوعی باعث صرفه جویی در هزینه های خودرو خواهند شد.

توجه

۱- هنگام خرید اسپری های تمیز کننده تایر به این نکته توجه داشته باشید که برخی از آنها فقط ویژه لاستیک هستند و نباید برای تمیز کردن رینگ مورد استفاده قرار بگیرند چون باعث صدمه دیدن و کدر شدن رینگ خودرو می شوند . اما پاک کننده های دو منظوره هم در بازار موجود است که می توانید برای تمیز کردن تایر ماشین و رینگ ها با خیال راحت از آنها استفاده کنید.
۲- ممکن است برخی افراد مایل به استفاده از واکس کفش برای برق انداختن لاستیک های خودرو باشند در این مورد توجه کنید که واکس کفش برخلاف واکس براق کننده تایر باعث جذب گرد و خاک و آلودگی ها شده و خیلی زودتر از آنچه انتظار دارید تایر های خودرو کثیف خواهند شد .
۳- استفاده از محلول آب و شکر و یا نوشابه ها به عنوان براق کننده تایر نیز مرسوم است اما باید بدانید که این مواد با جذب بیشتر آلودگی ها خیلی سریعتر باعث کثیفی لاستیک های خودرو می شوند.
۴- در صورت عدم دسترسی به مواد تمیز کننده تایر می توانید با مخلوط مایع ظرفشویی و آب تایر ها را تمیز کنید .
۵- به این نکته توجه کنید که برخی تایر ها به دلیل کیفیت پائین پس از مدتی دچار تغییر رنگ می شوند و شما با استفاده از اسپری های پاک کننده و یا واکس های براق کننده نمی توانید رنگ آنها به صورت روز اول در آورید بنابراین هنگام خرید تایر به مسئله کیفیت آنها دقت کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.