علائم روغن سوزی خودرو

روغن موتور، عمل خنک کاری و کاهش اصطکاک بین قطعات موتور یک خودرو را انجام می دهد. بنا بر هر دلیلی اگر روغن وارد محفظه احتراق شود، مشکلی به وجود می آید که روغن سوزی خودرو نام دارد.

 

 

 

زمان تعویض لنت ماشین کی است؟

علائم روغن سوزی خودرو و روش رفع آن

 

علائم روغن سوزی خودرو و روش رفع آن

 

کم شدن سطح روغن به صورت خلاصه می تواند یکی از علائم روغن سوزی باشد اما معمولا ناشی از یکی از دلایل زیر است: شکستن یک یا چند رینگ پیستون، خوردگی یا ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون، خرابی واشر سرسیلندر، لاستیک گیت، کاسه نمد، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، اصطحکاک شدید گیت سوپاپ و عواملی نظیر آن ها.
لازم است بدانید روی پیستون ها، پایین تر از رینگ های کمپرسی، رینگ های روغنی قرار دارند که وظیفه آنها همانطور که از اسم شان بر میاید، جلوگیری از ورود روغن به درون محفظه احتراق است. خرابی رینگ ها باعث ورود روغن به درون موتور می شود.

 

خروج دود آبی رنگ به‌معنای آن است که روغن در موتور در حال سوخته شدن است. که دلایل آن می‌تواند ناشی از خراش برداشتن یا شکسته شدن رینگ‌های پیستون، زخمی شدن یا آسیب دیدن سیلندرها و بالاخره خراش برداشتن هادی سوپاپ‌ها و یا کاسه نمدهای مربوط به هادی‌ های سوپاپ‌ها باشد.
در صورت مشاهده خروج دود سفید باید گفت وضعیت بسیار جدی‌ تر است، چون نشان‌دهنده آن است که مایع یا ماده خنک‌کننده و یا روغن هیدرولیک در حال سوختن است. اما به طور معمول خروج دود سفید یا تیره از اگزوز از نشانه ها و علائم روغن سوزی به حساب نمی آید.

اگر دود مربوط به سوختن ماده خنک‌کننده باشد دلیل آن احتمالا وجود نشتی در واشر سرسیلندر و یا وجود ترک در سرسیلندر است و اگر دود مربوط به سوختن روغن هیدرولیک باشد که مربوط به گیربکس بوده و دلیل آن این است که موتور از طریق یک لوله خرطومی وکیوم مشغول مکیدن روغن هیدرولیک موجود در گیربکس است.
و اما دود سیاه. وجود چنین دودی و خروج آن از اگزوز در اتومبیل‌های دیزلی قدیمی پدیده‌ای عادی است که معمولا در ابتدای استارت زدن موتور از لوله اگزوز خارج می‌شود ولی تحت هیچ شرایطی دود سیاه نباید از اگزوز اتومبیل‌های با موتور بنزین‌ سوز خارج شود و چنانچه چنین دودی خارج شود به معنای آن است که مخلوط هوا و سوخت، بیش از اندازه غلیظ بوده که دلیل آن احتمالا ناشی از آن است که اگر اتومبیل قدیمی و مجهز به کاربراتور باشد موتور در حالت ساسات اتوماتیک گیر کرده است و یا دلایل دیگر می‌تواند ناشی از وجود نشتی در انژکتور سوخت رسان، فشار بیش از حد سیستم سوخت‌رسانی، نقص عملکرد سنسور اکسیژن و بالاخره گرفتگی فیلتر یا صافی هواکش باشد.

برای درمان دودهای رنگی فوق، لازم است اقداماتی متناسب با آن ها انجام دهید. که هر کدام تعمیرات مختص به خودش را می طلبد. در ارتباط با دود آبی که رایحه ای مانند نان برشته دارد، لازم است سطح روغن را کنترل کرده و در صورت کم بودن روغن حتما به موتور، روغن اضافه کنید.

توجه کنید که کار کردن موتور با سطح روغن کم، بسیار برای خودروتان مضر بوده و خسارات بیشتری را وارد می کند. پس از آن خودرو را به یک مکانیکی برده تا سلامت رینگ های پیستون را بررسی کند.
در مورد دود سفید، باید سطح مایع خنک‌کننده را کنترل کرده و پس از آن اقدام به کنترل روغن هیدرولیک داخل گیربکس کرد. چنانچه سطح مایع خنک‌کننده پایین‌تر باشد و یا موتور بیش از حد گرم شود و درجه حرارت آن بالاتر از حد نرمال باشد باید آزمایش فشار را انجام داد تا مشخص شود که آیا سیستم خنک کننده قادر به حفظ و تحمل فشار بوده یا خیر؟
چنانچه سیستم نتواند فشار را تحمل کند به معنای آن است که واشر سرسیلندر خراب شده و نیاز به تعویض دارد. اگر فقط سطح روغن گیربکس پایین آمده بود باید با ریختن روغن، سطح آن‌را به حالت عادی برگردانید و اقدام به بازرسی و کنترل لوله مکنده از گیربکس به موتور بنماید و اگر مشاهده کردید که آن لوله دچار مشکل شده باید اقدام به تعویض سوپاپ وکیوم مدولار که در گیربکس وجود دارد کرد.
گاهی روغن ریختن بیش از اندازه باعث خیسی شمع ها هم می شود. اگر باز هم نگران هستید، اگزوز خودروتان را بررسی کنید. به داخل دهانه اگزوز دست بکشید، در این صورت روغنی بودن یا نبودن داخل اگزوز که بهتر می دانید نشان از چیست، مشخص خواهد شد.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.