آموزش تصویری بستن زنجیر چرخ

بستن زنجیر چرخ یکی از اصول مهم ایمنی رانندگی در جاده‌‌های یخ‌زده و پربرف است. بسیاری از رانندگان از شیوه صحیح بستن زنجیر چرخ اطلاعی ندارند. در این مطلب به آموزش تصویری این کار می‌پردازیم.

 

آموزش بوکسل کردن ماشین

آموزش تصویری بستن زنجیر چرخ

 

آموزش تصویری بستن زنجیر چرخ

 

زنجیرچرخ یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای رانندگی در جاده‌های برف‌گیر خطرناک است و در صورت عدم استفاده از آن عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار شما است. بستن زنجیر چرخ کار ساده‌ای است اما به کمی مهارت و تمرین نیز نیاز دارد آیا شما هم با نحوه بستن زنجیر چرخ آشنا نیستید؟ اگر این چنین است با ما همراه باشید.

 

نکته: زنجیرچرخ کشش خوبی در جاده‌های برف‌گیر ایجاد می‌کند و باعث حرکت امن و سریع‌تر خودروی شما می‌شود؛ اما به توقف سریع خودرویی که در جاده‌های یخ‌زده با سرعت بالا حرکت می‌کند، هیچ کمکی نمی‌کند.

 

نکاتی که باید قبل از بستن زنجیر چرخ به آن‌ها توجه کنید

 

۱. تشخیص نوع سیستم چرخ خودرو

اول از همه باید بفهمیم که سیستم چرخ شما از چه نوعی است؛ زیرا زنجیرچرخ باید به چرخ‌هایی که خودرو را به جلو می‌رانند، بسته شوند. خودروها از این نظر به سه نوع دیفرانسل جلو، دیفرانسل عقب و دو دیفرانسل تقسیم می‌شوند. در خودروهای دیفرانسل جلو (که معمولا تعداد زیادی از خودروها از این نوع هستند)، در خودروهای دیفرانسل عقب، دو چرخ عقب و در خودروهای دو دفرانسیل، هر چهار چرخ خودرو را به جلو می‌رانند.

 

۲. انتخاب صحیح زنجیرچرخ

دومین نکته‌ای که حتما باید به آن توجه کنید، انتخاب درست زنجیر چرخ متناسب با اندازه تایرهای خودرو است (معمولا اندازه تایر در کنار آن درج شده است) استفاده از زنجیرچرخ بزرگ یا کوچک باعث ایجاد خطر در هنگام رانندگی و آسیب دیدن خودرو می‌شود.

 

آمادگی برای بستن زنجیر چرخ

۱. انتخاب مکان مناسب

معمولا زمانی باید زنجیرچرخ ببندید که در جاده‌ای یخ‌زده و پر برف هستید؛ بنابراین ابتدا خود را به نقطه‌ای از جاده برسانید که عریض باشد و شانه پهنی هم داشته باشد و سپس از جاده خارج شوید تا خودروهای دیگر با شما برخورد نکنند.

۲. جلوگیری از یخ زدن دستان

برای جلوگیری از یخ زدن دستان خود در هنگام تماس با تایر، از یک دستکش عایق و ترجیحا ضدآب استفاده کنید.

 

بستن زنجیرچرخ

۱. باز کردن زنجیرچرخ و پهن کردن آن

ابتدا زنجیرچرخ را باز کنید و آن را روی زمین به شکل تار عنکبوت پهن کنید. سپس زنجیر را بر اساس سیستم چرخ خودرو که قبلا توضیح دادیم، نزدیک چرخ‌های جلو یا چرخ‌های عقب یا هر چهارچرخ پهن کنید. چنانچه حلقه‌های زنجیر به سختی در هم گیر کرده‌اند، برای باز کردن آن‌ها باید دستکش‌های خود را در بیاورید.

 

۲. کشیدن زنجیر روی تایر

در مرحله بعدی زنجیر را روی یکی از تایرها بکشید. زنجیر باید به راحتی روی قسمت بالای تایر قرار گیرد و روی آن کاملا سفت شود. می‌توانید برف‌های روی تایر را پاک کنید تا به راحتی به هر دو قسمت آن دسترسی داشته باشید. در ضمن باید مطمئن شوید که زنجیر کامل در عرض تایر قرار گرفته است نه فقط قسمت بالای آن.

 

۳. متصل کردن حلقه‌های نگه‌دارنده به قالپاق

برخی از زنجیرچرخ‌ها مجهز به حلقه‌هایی هستند که زنجیر را سفت نگه می‌دارند. در هنگام نصب این زنجیرها، پس از کشیدن آن‌ها روی تایر باید حلقه‌های نگه‌دارنده را مطابق با دستورالعمل نصب زنجیرچرخ، به قالپاق‌ها متصل کنید. این حلقه‌ها در زنجیرچرخ‌های متفاوت به شیوه متفاوتی محکم می‌شوند. در ضمن این حلقه‌ها باعث می‌شوند هنگامی که خودرو را برای کامل بستن زنجیرچرخ به جلو حرکت می‌دهید، زنجیر بیرون نیاید.

در مرحله بعدی این کار را برای چرخ‌های دیگر هم تکرار ‌کنید. در ضمن هرگز نباید با خودرویی که زنجیرچرخ تنها روی یکی از چرخ‌های آن بسته شده است، رانندگی کنید.

 

۴. حرکت دادن خوذو به جلو برای بستن زنجیر چرخ در زیر تایر

خودرو را تنها در حد چند سانتیمتر به سمت جلو برانید تا قسمت پایین تایر به سمت بالا بیاید و بتوانید زنجیرچرخ را در این قسمت از تایر نیز محکم کنید. بهتر است از فردی بخواهید تا در زمان حرکت خودرو به تایرها نگاه کند و درست زمانی که قسمت زیر تایر به سمت بالا آمد و کاملا در دسترس قرار گرفت، از شما بخواهد خودرو را متوقف کنید. مسافت مورد نیاز برای حرکت رو به جلوی خودرو، به اندازه چرخ و تایر بستگی دارد. در ضمن اگر قبل از حرکت دادن خودرو، تمام زنجیرها را ببینید، کمتر مجبورید خودروی خود را عقب و جلو کنید.

 

۵. بستن زیجیر چرخ در زیر تایرها

در مرحله بعدی زنجیرچرخ را در زیر تایر درست مانند قسمت بالای آن محکم کنید و در صورت مجهز بودن به حلقه‌های نگه‌دارنده، آن‌ها را به قالپاق متصل کنید و این کار را برای چرخ‌های دیگر هم تکرار کنید.

 

اطمینان از محکم بودن زنجیرچرخ

مسافت کوتاهی را رانندگی کنید و سپس برای کنترل زنجیرچرخ‌ها توقف کنید و از خودرو خارج شوید، اگر دیدید زنجیرها کمی شل شده‌اند، آن‌ها را با آچار زنجیرچرخ مطابق با دستورالعمل سفت کنید. اگر زنجیرها شل باشند، به خوبی عمل نمی‌کنند.

 

نکاتی که باید پس از بستن زنجیر چرخ به آن‌ها توجه کنید

۱. افزایش صدای چرخ‌ها پس از بستن زنجیرچرخ تا حدودی طبیعی است؛ اما اگر صدایی غیرطبیعی از یکی از چرخ‌ها شنیدید، سریع خودرو را توقف کنید و ببینید کدام یک از زنجیرها شل شده است.

۲. اگر زنجیرچرخ شل شود یا آسیب ببیند، ممکن است به بدنه خودرو نیز آسیب بزند.

۳. تا زمانی که به رانندگی با زنجیرچرخ عادت نکرده‌اید، آهسته برانید. رانندگی با زنجیرچرخ با سرعت بیشتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است در سرعت بالا زنجیر پاره شود یا حلقه‌های آن کاملا از هم جدا شوند و این اتفاق می‌تواند منجر به آسیب دیدن بدنه خودرو یا از دست دادن کنترل خودرو شود.

 

به منظور کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از بهترین و با کیفیت ترین سرویس تعمیرات خودرو می توانید به سایت و اپلیکیشن پلاک مراجعه کنید.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.