ترفندهای از بین بردن بوی رنگ در خانه

یکی از کارهایی که در طول بازسازی خانه انجام می‌شود، رنگ کردن دیوارهای خانه است. اما رنگ کاری و نقاشی ساختمان با وجود اینکه به ظاهر خانه جلوه و نمای جدیدی می‌دهد، مشکلاتی را هم به همراه دارد. یکی از این مشکلات ماندگار شدن بوی رنگ در خانه برای مدت طولانی است. البته بسته به نوع و جنس رگی که برای رنگ کردن دیوارها استفاده می‌کنید شدت و ماندگاری بود در خانه متفاوت است. برخی از افراد نسبت به بوی رنگ حساسیت دارند و با استشمام آن دچار حالت تهوع و سرگیجه می‌شوند. در ادامه به روش ها و ترفندهای از بین بردن بوی رنگ در خانه می پردازیم؛ با پلاک همراه باشید.

راه حل های از بین بردن بوی رنگ در خانه

یکی از توصیه‌هایی که کارشناسان برای از بین بردن بوی رنگ در خانه می‌کنند این است که اگر در فصل تابستان اقدام به رنگ کردن خانه کرده‌اید، می‌توانید با باز گذاشتن پنجره‌های خانه به بیرون رفتن هرچه سریع‌تر بوی رنگ از خانه کمک کنید. اما اگر در فصل زمستان اقدام به بازسازی خانه و رنگ کردن دیوارها کرده‌اید با استفاده از چند ترفند مختلف که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، می‌توانید از شر بوی بد رنگ در خانه نجات پیدا کنید.

ذغال

  • اولین ترفند برای رها شدن از بوی رنگ در خانه، استفاده از زغال چوب است. در این روش کافی است یک سطل پر از زغال چوب را در قسمت‌های مختلف خانه قرار دهید. زغال چوب باعث جذب بوی رنگ می‌شود و کمک می‌کند تا سریع‌تر از بوی نامطبوع و سردردهای احتمالی آن رها شوید. بعد از اینکه بوی رنگ با کمک زغال از بین رفت، بهتر است زغال‌ها در یک کیسه زباله به سطل آشغال بریزید. این زغال‌ها قابل استفاده مجدد نیستند و نمی‌توان از آن‌ها برای درست کردن آتش به خصوص برای پخت کباب استفاده کرد؛ چون بوی رنگ را به خود جذب کرده‌اند.

آمونیاک

  • دومین روش برای رهایی از بوی نامطبوع رنگ در خانه، استفاده از آمونیاک است. برای کمک گرفتن از آمونیاک در خلاص شدن از شر بوی رنگ در خانه، کافی است درون یک سطل یا ظرف، بسته به مسحت مکانی که رنگ شده است، مقداری آب سرد بریزید و سپس بسته به میزان آب سرد، یک یا چند قاشق آمونیاک اضافه کنید و آن را در محل مورد نظر قرار دهید. بهتر است بعد از گذشت 24 ساعت ظرف محتوی آب و آمونیاک را از محل بیرون ببرید و با تهویه مطبوع هوای خانه را متعادل کنید.

پیاز

  • سومین روش و در دسترس ترین روش، استفاده از پیاز است. برای این کار مقداری پیاز را حلقه حلقه کنید و در یک ظرف آب قرار دهید. این روش بیشتر در مواقعی کاربردی است که اتاق یا خانه به تازگی رنگ شده است. البته اگر به بوی پیاز حساسیت دارید، از این روش برای از بین بردن بوی بد رنگ در خانه استفاده نکنید. چون وقتی پیاز را در مجاورت هوا قرار می‌دهید بوی بیشتری از خود متصاعد می‌کند و ممکن است فضای خانه از بوی پیاز پر شود. در این روش بهتر است از پیاز سفید استفاده کنید چون قابلیت جذب بو توسط پیاز سفید بسیار بیشتر از پیاز بنفش است. بسته به اندازه اتاق و فضا، از 2 تا 4 عدد پیاز نسبتاً بزرگ استفاده کنید. بهتر است از چند ظرف حاوی پیاز و آب سرد در مک آن‌های مختلف خانه استفاده کنید. این روش برای ضد عفونی کردن خانه نیز بکار می‌رود.

وانیل و روغن نعناع

  • در چهارمین روش که بسیار محبوب است، می‌توان از ترکیب وانیل و روغن نعناع استفاده کرد. مواد لازم برای به‌کارگیری این روش، چند عدد توپ پینگ پنگ، مقداری پنبه و رون نعناع به همراه وانیل است. ابتدا پنبه‌ها را به دور تا دور توپ پینگ پنگ بچسبانید. بعد پنبه‌های چسبیده شده به توپ را به روغن نعناع و وانیل آغشته کنید. اگر از پودر وانیل استفاده می‌کنید، قبل از آغشته کردن پنبه‌ها به روغن نعناع، پودر وانیل را با روغن نعناع ترکیب کنید. اگر توپ پینگ پنگ و پنبه در دسترس ندارید، کمی روغن نعناع و پودر وانیل یا عصاره وانیل را با هم ترکیب کنید و در یک کاسه محتوی آب سرد بریزید. محلول آب، روغن نعناع و وانیل را در چند ظرف جداگانه بریزید و در قسمت‌های مختلف خانه قرار دهید.

دانه قهوه

  • استفاده از دانه‌های قهوه، به عنوان پنجمین راهکار برای از بین بردن بوی رنگ، توصیه می‌شود. در این روش می‌توانید دانه‌های آسیاب نشده قهوه را در ظرف‌های جدا گانه بریزید و در قسمت‌های مختلف خانه قرار دهید. می‌توانید به جای دانه قهوه آسیاب نشده، از قهوه پودر شده نیز استفاده کنید. قهوه از جمله موادی است که قابلیت جذب بوی زیادی دارد.

روشن کردن شمع

  • ششمین روشی که برای از بین بردن بوی آزاردهنده رنگ استفاده می‌شود، روشن کردن شمع است. در این روش می‌توانید از شمع‌های معطر استفاده کنید. اگر شمع معطر در اختیار ندارید می‌توانید ابتدا شمع معمولی را به روغن آغشته کنید و بعد شمع را روشن کنید. اگر هم که روغن‌های معطر در دسترس ندارید، می‌توانید از شمع معمولی استفاده کنید و روشن کردن شمع و در واقع شعله آتش به نوعی می‌تواند در دفع بوی آزار دنده رنگ کمک کند.

آب

  • آب همیشه مایع روشنایی است. این ماده نه تنها مایه حیات انسان‌ها بلکه در بسیاری از مواقع باعث نجات ما از شر بوی بد رنگ هم می‌شود. پس به عنوان هفتمین راهکار برای از بین بردن بوی رنگ، به شما توصیه می‌کنیم که در قسمت‌های مختلف خانه، ظرف محتوی آب سرد قرار دهید. آب هم می‌تواند مواد شیمیایی و سمی را از بین ببرد و هم می‌تواند بوهای نامطبوع را نیز از بین ببرد.

لیموترش

  • اما یکی دیگر از ترفندهایی که می‌توان از آن برای از بین بردن بوی نامطبوع رنگ استفاده کرد، استفاده از مرکبات به خصوص لیمو است. در این روش می‌توانید از لیمو هم به تنها و هم همراه با آب سرد استفاده کنید. کافی چند برش از لیمو را به تنهایی در گوشه‌های فضای رنگ شده قرار دهید. همچنین می‌توانید در یک ظرف، مقداری آب سرد ریخته و برش‌های لیمو را در آن بریزید و ظرف را در قسمت‌های مختلف خانه قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید از شر بوی بد رنگ و سردردها و حالت تهوع‌های ناشی از آن رها شوید. اگر لیمو تازه در دسترس ندارید، می‌توانید آب لیمو را جانشین، لیمو کنید.

محلول جوش شیرین و آب سرد

  • نهمین روش مربوط به استفاده از محلول جوش شیرین و آب سرد است. جوش شیرین خاصیت بو زدایی دارد. از این ماده می‌توان حتی برای از بین بردن بوی لباس‌های کهنه، بوی بد فرش و حتی بوی فضای اتاق به خصوص بوی رنگ نیز استفاده کرد. کافی است جوش شیرین را در آب سرد حل کنید و در ظرف‌های مختلف بریزید و هر طرف را در یک گوشه از خانه یا اتاق رنگ شده قرار دهید.

سرکه

  • آخرین روش استفاده از سرکه سفید یا سرکه معمولی است. در این روش نیز از پایه ثابت روش‌های قبلی، یعنی آب سرد استفاده کنید. سرکه را با آب سرد مخلوط کنید و در ظرف‌های جداگانه در گوشه‌های مختلف اتاق قرار دهید. ممکن است در ابتدا وبی سرکه کمی آزار دهنده باشد. اما بعد از گذشت چند ساعت بوی سرکه به همراه بوی نامطبوع رنگ از بین می‌رود و به این ترتیب از شر بوی رنگ رها می‌شوید.

نکاتی برای جلوگیری از تشکیل بوی رنگ

با پرداختن به بخارات رنگ قبل از اینکه حتی یک پروژه نقاشی را شروع کنید، می‌توانید بو را کاهش دهید و روند کار را آسان کنید.

  • در حالی که همیشه امکان پذیر نیست، بهترین راه برای جلوگیری از بوی رنگ زیاد، انتخاب فرمول رنگ با ترکیبات آلی فرّار است. اگر باید از رنگ پایه روغن استفاده کنید، مواردی را که به عنوان “کم بو” مشخص شده‌اند انتخاب کنید. همچنین رنگ‌هایی که از گیاهان، شیر، مواد معدنی یا خاک رس تهیه شده‌اند که برای محیط زیست خطر کم‌تری دارند.
  • قبل از شروع نقاشی، پیش بینی هوا را بررسی کنید. از کار در روزهایی که رطوبت هوا زیاد است خودداری کنید. رطوبت بالای هوا، روند خشک شدن را کند می‌کند و رنگ هنگام استفاده و انتظار خشک شدن، شدیدترین بو را از خود ساطع می‌کند. خشک شدن هر چه بیش‌تر طول بکشد، مواد نرم (فرش، پارچه، روفرشی و روتختی) بوی بیش‌تری را جذب می‌کند.
  • قبل از استفاده از لایه بعدی رنگ، اجازه دهید هر لایه کاملا خشک شود. دیواره‌های مرطوب می‌توانند بوی رنگ را به دام بیندازند و برای مدت طولانی‌تری منتشر کنند. در حین رنگ آمیزی، درب قوطی‌های رنگ را نگه دارید و در صورت عدم استفاده، سینی‌های رنگ و برس را با پلاستیک بپوشانید.
  • در حین نقاشی و رنگ کاری ساختمان، درها و پنجره‌ها را در صورت امکان باز نگه دارید تا بخارها در هوا پخش شوند. اما درهای اتاق‌های دیگر خانه خود را بسته نگه دارید تا از انتشار بوی رنگ جلوگیری کند. هنگام پاک کردن رنگ برای یک پروژه از همین نکات استفاده کنید .
Leave A Reply

Your email address will not be published.