ترفندهای 10 دقیقه‌ای برای تمیز کردن خانه

هیچ چیز بهتر از نظافت منزل آن هم بدون استرس نیست. این را کسانی‌که همیشه دوست دارند خانه‎‌ای تمیز و درخشان داشته باشند بیشتر درک می‌کنند. شاید برای شما بسیار پیش آمده است روزی که تصمیم می‌گیرید خانه خود را تمیز کنید، در طول کار مجبور بوده‌اید بارها برای خرید مواد شوینده از خانه بیرون بروید. مواد شوینده‌ای که استفاده از آن‌ها ممکن است سلامتی شما را تهدید کند.

هدف از این نوشته آن است که شما را با روش‌های سریع پاک کردن لکه‌ها از سطوح مختلف آشنا کنیم و به شما بگوییم راهکارهای کوتاه و موثرتری هم وجود دارد که کار شما را آسان می‌کنند. ما به این راهکارها می‌گوییم ترفندهای 10 دقیقه‌ای که برای همیشه روش تمیز کردن خانه شما را تغییر خواهند داد.

راهکارهای سریع و موثر برای آنکه خانه‌ای تمیز و درخشان داشته باشید

آیا شما هم زمانی که موعد تمیز کردن خانه‌تان می‌رسد، فکر می‌کنید قرار است کار آزاردهنده و طاقت‌فرسایی انجام دهید؟ تا به حال شده است به دنبال راهی باشید که فرایند تمیز کردن خانه‌تان را به یک فعالیت سریع و بهینه تبدیل کنید؟

تا زمانی‌که وقت تمیز کردن خانه نشده است، خودمان را متقاعد می‌کنیم که همه چیز به راحتی قابل انجام است؛ اما این همه حقیقت نیست. چون تازه وقتی شروع به کار می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این کار چقدر می‌تواند استرس‌زا و پر زحمت باشد. در ادامه ما به شما راهکارهایی ارائه می‌دهیم که بدانید چگونه می‌توان با مواد طبیعی که در خانه همه ما پیدا می‌شود لکه‌ها و گرد و غبار خانه را در کوتاهترین زمان از بین برد.

استفاده از عصاره لیمو برای درخشندگی سطوح

استفاده از آب لیمو یکی از بهترین پاک کننده‌های طبیعی برای سطوح است. این ترکیب، در دسترس و احتمالا در خانه همه ما پیدا می‌شود. همچنین می‌توانید از سرکه پوست لیمو هم استفاده کنید که می‌تواند به عنوان یک براق کننده قوی برای سطوح خانه شما عمل کند؛ مانند کف حمام، سینک ظرفشویی و یا هر سطحی که شما دوست دارید برق بزند و درخشندگی لازم را داشته باشد.

ترکیب آب و سرکه برای از بین بردن سریع لکه فرش

بله، درست خوانده‌اید. بهترین و سریع‌ترین چیزی که برای از بین بردن لکه‌های فرش لازم است مخلوط کردن آب و سرکه است!

بهتر است مخلوط آب و سرکه را درون یک افشانه بریزید و آن را روی لکه فرش اسپری کنید. بعد با یک دستمال روی آن را بپوشانید تا رطوبت آن از بین برود. چون رطوبت فرش باعث جذب بیشتر لکه‌ها و کثیفی در فرش می‌شود.

خواهید دید؛ این ترفند یکی از آسان‌ترین راهکارها برای از بین بردن لکه فرش است که تا کنون استفاده کرده‌اید.

استفاده از سیم جالباسی برای تمیز کردن اجاق گاز

قبول دارید که یکی از سخت‌‌جان‌ترین لکه‌ها را اجاق گاز آشپزخانه دارد؟ مخصوصا اگر برنامه تمیز کردن آن هفتگی باشد و لکه‌ها دو سه روزی روی آن، جا خوش کرده باشند. گاهی میزان لکه‌های اجاق گاز به حدی است که انگیزه هر کسی را برای تمیز کردن آن از بین می‌برد چون دسترسی به همه درزها و زوایای اجاق گاز، سخت و زمان‌بر است.

اما شما از تمیز کردن اجاق گاز خانه‌تان فرار نکنید؛ ما روش ساده‌ای را به شما پیشنهاد می‌دهیم که بتوانید همه جای آن را تمیز کنید؛ حتی جاهایی که هیچ‌گاه دست‌تان به آن نرسیده است و منبع لکه و آلودگی شده‌اند.

تمیز کردن و دسترسی به همه درزهای اجاق گاز، تنها چیزی است که شما به آن نیاز دارید. به این‌صورت که سیم آویز لباس را از گره پیچ خورده‌اش باز کنید و سپس به سر آن یک دستمال مرطوب را با استفاده از یک نوار پلاستیکی وصل کنید! با این راهکار شما هیچ نقطه‌ای دست نخورده نخواهید گذاشت!

تمیز کردن گاز
لکه گیری کامل گاز

 استفاده از جوراب‌‌های کهنه به جای پدهای قابل تعویض تی

به نظر می‌رسد که پدهای قابل تعویض تی‌های زمین شوی به راحتی می‌توانند با جوراب‌های کهنه جایگزین شوند. این روش بسیار مقرون به صرفه و مفید است. قبول دارید که هیچ ابزار تمیزکننده‌ کف اتاق، ساده‌تر از این نیست.

به نظر می‌رسد که جوراب‌ها از جنس پارچه‌ای ساخته شده‌اند که به راحتی گرد و غبار و کثیفی را از کف زمین پاک می‌کنند. پس این شیوه جواب می‌دهد.

از بین بردن لکه‌های چربی با استفاده از جوش شیرین و روغن زیتون

یکی از مهمترین چیزی که در آشپزخانه معمولا ذهن شما را درگیر خود می‌کند وجود لکه‌های چربی روی کابینت است. این موضوع وقتی کابینت‌ها اکثریت فضای آشپزخانه شما را احاطه کرده است، بیشترین اهمیت را پیدا می‌کند.

ما در اینجا دو محلول طبیعی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که حلال لکه‌های چربی روی کابینت هستند. روغن زیتون و جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و با استفاده از یک مسواک بلااستفاده، محلول را روی لکه‌های کابینت بکشید.

خواهید دید که در کوتاهترین زمان لکه‌ها محو خواهند شد بدون آنکه از مواد تمیزکننده شیمیایی استفاده کنید.

استفاده از نمک برای جلا دادن ظروف فلزی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که می‌توانید از نمکی که برای آشپزی و مزه‌دار کردن غذاها استفاده می‌کنید، برای از بین بردن لکه‌های باقیمانده غذاها در ماهیتابه‌های فلزی به کار ببرید؟

حتما تا به حال برای شما پیش آمده است که باقیمانده غذای ته گرفته در ماهیتابه فلزی به راحتی از بین نمی‌رود و یا همیشه یک لکه از خود باقی می‌گذارد. در واقع یکی دیگر از ترفندهای سریع تمیز کردن ماهیتابه‌های فلزی، استفاده از پودر یا سنگ نمک است. این یک پاک کننده عالی برای انواع سطوح فلزی است بدون آنکه ذره‌ای لکه روغن یا باقیمانده غذا روی آن باقی بماند.

حلال لکه‌ها با استفاده از جوش شیرین

همانطور که متوجه شده‌اید، جوش شیرین یک ماده طبیعی و بی‌ضرر برای تمیز کردن خانه است. با استفاده از آن دیگر به خاطر نبود مواد شوینده، کار تمیز کردن خانه خود را عقب نمی‌اندازید و در کوتاهترین زمان دست به کار می‌شوید. چون جوش شیرین همیشه در دسترس است و تقریبا در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود.

با استفاده از این محلول می‌توانید انواع لکه‌‌های باقیمانده از خوردن میان وعده‌ها و اسنک‌ها را از روتختی و کاناپه خانه‌تان پاک کنید.

سرشعله‌های اجاق گاز را در محلول آمونیاک خیس کنید

تمیز کردن سرشعله‌های اجاق گاز، جزء وظایفی است که در فرایند تمیز کردن آشپزخانه، فوق‌العاده وقت‌گیر است. چون واقعا پر از لکه‌های سختی هستند که به مرور زمان روی آن باقی مانده است و به سختی می‌توان همه درزهای آن را تمیز کرد.

اما یک روش ساده وجود دارد. شما می‌توانید آنها را در یک ظرف و یا کیسه آمونیاک قرار دهید و اجازه دهید یک شبانه روز در این محلول باقی بماند.

اگر به آمونیاک دسترسی ندارید، می‌توانید از محلول آب داغ و پودر صابون استفاده کنید.

تمیزی چدن گاز
ساده ترین روش تمیز کردن چدن گاز

 شست و شوی پالشت‌ها و روکش رختخواب‌ها با آب داغ

برای شست وشوی بالشت‌ها و روکش رختخواب‌ها نیازی به شوینده‌های عجیب و غریب نیست. هر چقدر هم از بهترین مواد شوینده استفاده کنید اما آب مورد استفاده آن به اندازه کافی گرم نباشد، نتیجه دلخواه خود را نمی‌گیرید و مجبور خواهید بود دوباره فرایند شست شو را انجام دهید. استفاده از آب گرم، رمز یک شست و شوی تمیز و سریع است که باعث می‌شود انواع لکه‌ها از بین برود.

برای شست و شوی بالشت‌ها لازم است 1 پیمانه پودر ماشین لباسشویی را همراه با 1 پیمانه سفید کننده و 1 پیمانه پودر ماشین ظرفشویی در ماشین لباسشویی بریزید و آن را روی آب داغ تنظیم کنید. با رعایت این موارد پالشت و به طور کلی سرویس خواب شما به طور کامل سفید می‌شود.

استفاده از سرکه برای درخشندگی پنجره‌ها

تمیز کردن شیشه پنجره‌ها با استفاده از سرکه روشی است که همه آن را نمی‌دانند اما شما با استفاده از آن می‌توانید درخشندگی بیشتری به شیشه پنجره‌های خانه‌تان ببخشید.

هیچ راه جایگیزین دیگری وجود ندارد، سرکه جادو می‌کند و قدرتمندترین تمیز کننده و براق‌کننده برای شیشه‌ها و دیگر سطوح است. برای استفاده از سرکه به عنوان لکه‌بر، کار خاصی لازم نیست انجام دهید. یک پارچه مرطوب و یا برس تمیز کننده و یا حتی مسواک بلا استفاده برای این کار کافیست.

حتی می‌توانید از سرکه برای تمیز کردن و برق انداختن دیوارها و کف حمام خود نیز استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

پس با به کارگیری این ترفندها لازم نیست زمان زیادی برای تمیز و درخشان کردن خانه خود صرف کنید و یا هزینه زیادی برای خرید مواد شوینده‌ای بپردازید که ممکن است استفاده از آن سلامتی شما را تهدید کند. این راهکارها زمان نظافت خانه‌تان را کاهش می‌دهد و شما می‌توانید زمان باقیمانده از روز خود را برای انجام دادن کارهای شخصی یا گذراندن وقت با خانواده اختصاص دهید.

پس همین الان دست به کار شوید و یک لیست کامل از چیزهایی که باید شست و شو تمیز شوند را تهیه کنید. همه آنچه که قبلا تمیز کردن آن برایتان غیر ممکن بود را در این لیست بیاورید با این ترفندها همه چیز ممکن است.

در صورتی‌که تمایل داشتید می‌توانید با هزینه‌ای مقرون به‌صرفه از خدمات پلاک‌یاران هم برای نظافت منزل استفاده کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.