روش‌های از بین بردن بوی تینر

یکی از بهترین احساسات در جهان، به پایان رساندن یک پروژه است. خواه بازسازی بخشی از خانه شما باشد، خواه به پایان رساندن یک نقاشی رنگ روغن. این احساس رضایت از کاری که خوب انجام شده باشد، بسیار باشکوه است. تا زمانی‌که مجبور شوید با این آشفتگی کنار بیایید. بدتر این‌که، اگر شما با رنگ سر و کار دارید، بوی تینر را به خوبی حس خواهید کرد. در وبلاگ پلاک قصد داریم روش های از بین بردن بوی تینر را آموزش دهیم.

به نظر می‌رسد این مواد شیمیایی همه جا پخش می‌شود و روی لباس، فرش و موهای ما نشسته است. همچنین انگار این مواد تا روزها ما را دنبال می‌کند و باعث می‌شود بوی ما این باشد که انگار تازه از کارخانه تولید الکل خارج شده‌ایم. در واقع اگر مراقب نباشید بوی رقیق‌کننده رنگ می‌تواند صدمه جسمی ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض بخارات تینر برای مدت طولانی، علاوه بر میگرن، می‌تواند باعث التهاب و حتی آسیب به ریه شود. خوشبختانه روش‌های آسان بسیاری برای از بین بردن بوی تینر رنگ وجود دارد.

 

روش‌های از بین بردن بوی تینر از فرش

یکی از دلایلی که بوی رقیق کننده رنگ به راحتی به فرش می‌رسد این است که روغن‌ها به سادگی در بافت آن نفوذ می‌کنند. به همین دلیل خلاص شدن از شر روغن، باعث می‌شود به سرعت از بوی آن نیز خلاص شوید و بوی خانه شما را از بین می‌برد.

 

الکل

یکی از بهترین راه‌ها برای بیرون آوردن روغن از فرش، الکل است. مبارزه با بویی که مشابه الکل است، از طریق الکل بی‌تاثیر به نظر می‌رسد اما بعد از استفاده به طرز مشهودی تاثیر آن را خواهید دید. ابتدا یک پارچه تمیز پیدا کنید و مقداری الکل روی آن بمالید. در مرحله بعد با استفاده از پارچه، بخشی از فرش را که بو می‌دهد کاملاً مالش دهید.

همان‌طور که آن را مالش می‌دهید، الکل، باقی مانده روغنی که به الیاف فرش آغشته شده را پاک می‌کند. نگران نباشید چون الکل به سرعت تبخیر می‌شود، بدون اینکه از خود عطر به جا بگذارد. ممکن است مجبور شوید چندین بار این کار را تکرار کنید تا بو کاملاً از بین برود. اما واقعاً کارساز است.

 

جوش شیرین و روغن

اگر می‌خواهید از راه حل طبیعی‌تری استفاده کنید، جوش شیرین و روغن‌های ضروری، یک گزینه دیگر است. این روش کمی بیشتر طول می‌کشد اما نیازی به مالیدن فرش ندارد.

ابتدا با مخلوط کردن دو فنجان جوش شیرین با چند قطره از روغن ضروری مورد علاقه خود شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که از یک روغن ضروری با رنگ روشن و خالص استفاده می‌کنید.

از روغن تیره استفاده نکنید، زیرا روغن‌ها یا مخلوط‌های تیره گاهی باعث ایجاد لکه می‌شوند. هنگامی که روغن ضروری را با جوش شیرین مخلوط کردید، با استفاده از یک پارچه، قسمتی از فرش که به مایع رقیق کننده رنگی آغشته شده را خیس کنید.

پس از خشک شدن فرش، مخلوط جوش شیرین و روغن ضروری را روی فرش بپاشید و اجازه دهید یک شب بماند. صبح همه را با جارو برقی پاک کنید. جوش شیرین روغن‌های رقیق کننده رنگ را از فرش خارج می‌کند و در عین حال، روغن ضروری هم بوی مطبوعی را جایگزین بوی شیمیایی تینر رنگ می‌کند.

 

از بین بردن بوی تینر از روی دست

وجود تینر رنگ روی دستان شما ممکن است آزار دهنده باشد زیرا پس از آن نگران این می‌شوید که هر چه لمس کنید آن بوی بد را به خود بگیرد. صابون ساده معمولاً برای رهایی از رقیق کننده رنگ کافی نیست، بنابراین بهتر است راه حل‌های زیر را بررسی کنید:

 

استفاده از گوجو

ممکن است که اسم خنده‌داری داشته باشد، اما از هر مکانیکی بپرسید که بهترین محصول برای پاک کردن لکه‌های روغن و روغن چیست، همه آن‌ها به یک بطری بزرگ و صنعتی اشاره می‌کنند که نام تجاری آن در جلوی بطری نوشته شده است.

تقریباً در هر تعمیرگاه اتومبیل، یک بطری از آن برای استفاده کارگران وجود دارد. گوجو یک صابون مخصوص و سنگین است که برای پاک‌سازی چربی و مواد شیمیایی از سطح پوست طراحی شده است. مقداری از آن را روی دست خود بمالید و سپس کاملاً بشویید. آن وقت متوجه می‌شوید که به جای مواد شیمیایی سنگین، بوی یک پرتقال تازه و تابستانی می‌دهید.

 

بوراکس مخلوط شده با آب و صابون

اگر نمی‌توانید گوجو پیدا کنید، بوراکس یک گزینه مناسب برای استفاده است. با این‌حال باید بسیار مراقب باشید که آن را برای مدت طولانی روی پوست خود رها نکنید زیرا باعث سوختگی و بثورات شیمیایی می‌شود.

هم‌چنین مراقب باشید که وارد چشم شما نشود. اگر آن را با آب و صابون کافی رقیق کنید، بوی تینر رنگ را از دست شما می‌گیرد. اگر از بوراکس استفاده می‌کنید، حدود ۱/۲ نسبت بوراکس و آب را مخلوط کنید. سپس کمی صابون به ظرف اضافه کنید و دستان خود را بشویید. بعد از اتمام کار، دستان خود را به دقت با آب و صابون بشویید تا مطمئن شوید تمام بوراکسی که روی دست شما باقی مانده بود را پاک کرده‌اید.

 

استفاده از روغن زیتون

بعد از گوجو یا بوراکس، می‌توان از روغن زیتون که یک راه‌کار طبیعی است استفاده کرد و آن را جایگزین کرد. کافی است مقداری روغن زیتون را روی دستان خود بمالید تا خوب لغزنده شود. سپس آن‌ها را بشویید. این کار به شما کمک می‌کند تا بوی تینر رنگ را به روشی ساده و طبیعی از روی پوست بردارید. علاوه بر این به شما کمک می‌کند هر رطوبتی که رقیق کننده رنگ از روی پوست شما برداشته است جایگزین شود. روغن زیتون ندارید؟ نگران نباشید. روغن بچه نیز به همین خوبی کار می‌کند.

 

از بین بردن بوی تینر از روی لباس

مکان بعدی که رقیق کننده رنگ (تینر) دوست دارد خود را آن‌جا پنهان کند لباس‌های ماست. درست مثل فرش، روغن‌های موجود در تینر رنگ می‌خواهند به الیاف لباس ما آغشته شوند و ما را به یک کارخانه تولید مواد شیمیایی تبدیل کنند.

خوشبختانه جا دادن لباس‌هایتان در لباسشویی آسان‌تر از چسباندن کل فرش به آن‌جاست. (لطفاً امتحان نکنید) برای شستن لباس‌ها ابتدا آن‌هایی را که بوی تینر رنگ دارند جدا کرده و یکی از مواد زیر را هنگام شستشو به آن‌ها اضافه کنید.

 

استفاده از عصاره وانیل

چه کسی بوی وانیل را دوست ندارد؟! احتمالاً این کار، ساده‌ترین راه حل برای لباس‌های بدبو است. لباس‌های تینری خود را درون لباسشویی قرار داده و به جای مواد شوینده، حدود دو پیمانه عصاره وانیل اضافه کنید.

بگذارید لباسشویی مدتی کار کند. تقریباً در نیمه راه سیکل شستشو مکث کرده و اجازه دهید حدود دو ساعت بماند. بعد از آن، مواد شوینده خود را مانند حالت طبیعی اضافه کنید و بگذارید کار لباسشویی تمام شود. نکته بعدی که حتماً می‌دانید این است که بعد از این کار لباس شما مثل لباس جدید، بوی بسیار کم وانیل دارد که بسیار خوشایندتر از بوی رنگ است.

 

استفاده از سرکه سفید

اگر به ماشین لباسشویی دسترسی ندارید یا طرفدار وانیل نیستید، سرکه سفید یک گزینه جایگزین است. برای انجام این کار، لباس‌های خود را در آب گرم که با دو قاشق غذاخوری سرکه سفید مخلوط شده آغشته کنید.

حداقل به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا لباس خیس بخورد. بعد از آن می‌توانید با آب سرد، کاملاً آن‌ها را بشویید. ممکن است حدود یک روز بوی سرکه ضعیفی در لباس شما وجود داشته باشد اما این بو بسیار بهتر از بخارات سمی رقیق کننده رنگ است.

 

از بو کشیدن زیاد خودداری کنید

بیشتر رقیق کننده‌های رنگ، بی‌ثبات هستند که به معنای این است که مدت تبخیر شدن آن‌ها طولانی نیست. اگر درب اتاق باز باشد ممکن است ظرف چند ساعت تبخیر شود. حتی اگر تهویه بیشتری داشته باشید ممکن است خیلی کمتر از آن زمان ببرد.

اگر آن را در یک قوطی یا ظرف در بسته قرار دهید، باز هم تبخیر می‌شود اما به آرامی؛ معمولاً طی یک روز و گاهی بیشتر از ۲۴ ساعت. اگر با مخلوطی از تینر و رنگ نقاشی کنید، رقیق کننده از سطح تبخیر می‌شود و در این حالت، مدت زمان لازم به طور کلی به سطح بستگی دارد.

نکته‌ای که باید در این‌جا به آن اشاره شود این است که با این‌که رقیق کننده رنگ، زود تبخیر می‌شود، رنگ و بو را روی سطح باقی می‌گذارد. احتمالاً بهترین راه برای جلوگیری از گیر افتادن بوی تینر رنگ در خانه، تهویه مناسب همه قسمت‌ها است.

هر زمان که از مواد شیمیایی سمی مانند رنگ روغن و مواد رقیق کننده رنگ استفاده می‌کنید، پنجره‌ها را باز کرده و فن‌ها را تنظیم کنید تا هوای تازه در منطقه جریان داشته باشد. این کار شما را از دو سردرد نجات می‌دهد؛ یکی سردردی که از بوی تینر ایجاد می‌شود و دومی، سردردی که از گیر افتادن بوی تینر در خانه ایجاد می‌شود. این مکان‌ها می‌توانند مناطقی مثل حمام یا آشپزخانه باشند.

 

چرا بسیاری از افراد بوی تینر را دوست دارند؟

بخارهای تینر یا تربانتین برای استنشاق کردن خوب نیست. اگرچه خیلی از افراد از بوی تینر بدشان می‌آید، اما همیشه استثنا وجود دارد. این احتمالاً به این دلیل است که بوییدن تینر باعث می‌شود حال خوشی به آن‌ها دست دهد.‌ باورش سخت است اما برخی افراد چنان به این بوها اعتیاد دارند که اغلب می‌خواهند خانه‌هایشان را نقاشی کنند. آن‌ها نه تنها بوی تند تینر را دوست دارند، بلکه بوی تربانتین، بنزین، لاک ناخن، نفت سفید، نوک ماژیک‌های هایلایتر و موادی از این دست را دوست دارند.

 

آیا خوابیدن در اتاقی که بوی رنگ می‎دهد بی‌خطر است؟

اگرچه به‌نظر می‌رسد بوی بخارهای رقیق کننده رنگ برای بعضی دلپذیر باشد، اما می‌تواند باعث حالت تهوع، سرگیجه، تحریک چشم، بینی، گلو و غیره شود؛ خصوصاً در صورت استنشاق مقادیر زیاد برای مدت زمان طولانی.

اگر در هنگام رنگ، تهویه مناسب وجود داشته باشد و از رنگ‌های ایمن و باکیفیت استفاده کرده باشید، خوابیدن در یک اتاق تازه رنگ شده مشکلی ندارد. با این‌حال اگر احساس می‌کنید هنوز بوی زیادی می‌دهد یا اگر دچار سبکی سر (سردرد) می‌شوید، بهتر است در اتاق دیگری بخوابید. به یاد داشته باشید اگر بوی تینر پس از رنگ کم باشد، مدت زیادی دوام نمی‌آورد.

این بدان معناست که ممکن است بعد از چند ساعت (گاهی اوقات چند روز) به خودی خود خنثی شود. اگر در طی یک هفته از بین نرفت، می‌توانید از محصولات طبیعی مثل موارد زیر استفاده کنید:

  • زغال فعال
  • پیاز
  • آب‌لیمو
  • سرکه
  • قهوه
  • شمع‌های معطر

و غیره

این‌ها ممکن است به خلاص شدن از شر بخارات ناخوشایند موجود در اتاق نقاشی شده کمک کند. بسته به شدت بو ممکن است لازم باشد آن‌ها را چندین روز نگه دارید تا بوی بد رنگ دیوارها را کاملاً جذب و خنثی کند.

 

نتیجه گیری

نقاشی، بسیار سرگرم کننده است، به شرط آن‌که مطمئن شوید بعد از آن، بوها آزاردهنده نیستند. به یاد داشته باشید، بوی بد رنگ و رقیق کننده رنگ در خانه شما، به دلایل دیگری هم می‌تواند ایجاد شود. به‌عنوان مثال، تهویه هوا (اگر به درستی نگهداری نشود) می‌تواند بوی رقیق کننده رنگ، فرمالدئیدیا سایر مواد شیمیایی بدهد.

حتی مایعات یا مواد شیمیایی استفاده شده در سیستم HVAC شما ممکن است عملکرد نامناسبی داشته باشند و می‌توانند بوی رقیق کننده رنگ بدهند. برداشتن گام‌های مناسب در اسرع وقت فقط به شما کمک می‌کند تا به‌طور طبیعی با این نوع مشکلات رقیق کننده رنگ مقابله کنید و می‌تواند شما را از مشکلات سلامتی احتمالی که ممکن است در طولانی مدت ایجاد کند نجات دهید. بنابراین دفعه بعدی که قصد شروع یک پروژه نقاشی داشتید، این نکات را به‌خاطر بسپارید تا با استفاده از آن‌ها بوی بد پس از آن کم و قابل تحمل باشد.

Leave A Reply

Your email address will not be published.