روش های مختلف غبارگیری فرش

غبارگیری فرش یکی از چیزهایی که با نزدیک شدن به عید نوروز اغلب در ذهن ما تداعی می شود. معمولا غبار گیری فرش های ماشینی ساده تر است.اما غبارگیری فرش های دستباف و سنتی کمی مشکل است زیرا: تار و پود این فرش ها با رنگ های طبیعی رنگ آمیزی شده و اگر در پاک کردن آنها از شوینده های نامناسب استفاده کنیم که رنگ این فرش ها به طور کلی به هم میریزد.

 

 

روشهای از بین بردن بید در فرش

 

روش های مختلف غبارگیری فرش

 

روش های مختلف غبارگیری فرش

 

شستشو و غبار گیری فرش ها حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود تا آسیبی به فرش وارد نشود. به خصوص جنس تار و پود و رنگی که برای آنها استفاده شده است، در نوع غبارگیری شما و مواد شوینده حرف اول را می زند.

به خصوص فرش های آنتیک و ارزشمند مانند فرش های ابریشمی به شدت حساس هستند و حتی ممکن است در اثر استفاده از مواد شیمیایی نامناسب به طور کلی از بین بروند.
بهتر است فرش ها را هر 2 یا 3 سال یک بار بشوید تا بیشتر به الیاف فرش آسیب وارد نشود. همچنین بهتر است برای غبار گیری فرش از مواد شیمیایی مانند شامپو فرش استفاده نکنید و تنها با استفاده از لوازمی مانند بخار شوی غبارروبی فرش های دستباف را انجام دهید.
به این نکته توجه کنید که هر زمان کرک های فرش لطافت خود را از دست دادند و به راحتی از هم جدا نشوند زمان شستن فرش ها فرا رسیده است.

 

غبار گیری فرش به روش سنتی

توجه کنید پیش از اینکه فرش ها آب بخورند باید غبار گیری فرش را انجام دهید زیرا پس از خیس شدن فرش امکان غبارروبی آن وجود ندارد.
در روش سنتی معمولا برای غبار روبی از جاروی دستی یا سنتی برای پاک کردن وغبار روبی فرش ها استفاده می کنند.
در انتخاب جارو برقی هایی که برای غبار روبی استفاده می کنید دقت کنید از جاروهایی که به صورت دورانی یا چرخشی عمل می کنند اجتناب کنید زیرا: این جارو ها باعث کنده شدن الیاف فرش و اسیب رساندن به سطح فرش می شوند همچنین به هیچ وجه ریشه فرش ها را جارو نکیند. ترجیحا استفاده از جارو برقی در خواب فرش و با دور کم انجام شود.
همچنین لازم به ذکر است برای بلند کردن گرد و غبار به سرعت فرش را تکان ندهید زیرا این عمل باعث سست شدن گره های فرش بخصوص در فرش های دستباف می شود.
به هیچ وجه فرش های دستباف را در معرض نور خورشید پهن نکنید زیرا این عمل باعث رنگ پریده شدن فرش می شود و در مکان هایی دور از نور خورشید این عمل را انجام دهید.

 

غبارگیری با استفاده ازآلات اتوماتیک

با پیشرفته علم و تکنولوژی ماشین های جدیدی آمدند که به راحتی می توانند غبارگیری را انجام دهند بدون اینکه آسیبی به بافت فرش شما وارد کنند.
در این دستگاه ها برس هایی تعبیه شده است که کرک فرش ها را شانه می کند. سپس به وسیله محورهای پلاستیک و تسمه های از جنس پلاستیک یا برزنت به دفعات فرش را می کوبند تا گرد خاک ها به طور کامل خارج شوند این عمل در قدیم به وسیله چوب انجم می شد.
البته این نوع از دستگاه ها برای فرش های ظریف و ابریشمی استفاده نمی شوند. این عمل به وسیله ریلی یا ضربه زن انجام خواهد شد.

 

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.