لیست موارد آسیب کارواش به رنگ بدنه خودرو

برای شستشوی خودرو دلایل زیادی وجود که امروزه بر تعداد این دلایل افزوده شده است. مثلاً یکی از این عوامل که امروزه بیشتر از سایر عوامل خودنمایی می‌کند، وجود ریز گردها و گرد و غبار در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ است که نیاز به شستشوی ماشین و کارواش رفتن خودروها را بیش از گذشته کرده است. اما آیا کارواش به رنگ بدنه ماشین آسیب می رساند ؟ در ادامه به لیست موارد آسیب کارواش به رنگ بدنه خودرو خواهیم پرداخت که رانندگان باید حتماً به آنها توجه کنند.

 

کارواش بدون آب چیست؟

 

لیست موارد آسیب کارواش به رنگ بدنه خودرو

 

 

آیا کارواش به رنگ بدنه ماشین آسیب می رساند ؟

 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این ریز گردها نه تنها برای سلامتی انسان بلکه برای سلامتی رنگ خودرو نیز مضر هستند. بر اساس این نظریه، ریز گردها با چسبیدن بر روی بدنه خودرو باعث می‌شوند تا رنگ خودرو آسیب ببیند. فضولات پرندگان و یا گرده و صمغ درختان نیز می‌تواند از دیگر عوامل آسیب رسیدن به بدنه خودرو باشند. در نتیجه شستن ماشین در موقعیت‌های آب و هوایی که بارش باران و نزولات آسمانی بسیار کم است، لازم و ضروری است. از آنجایی که این روزها با کمبود آب و توصیه‌هایی مبنی بر صرفه جویی آب مواجه هستیم، بسیاری از مردم به جای استفاده از آب برای تمیز کردن بدنه خودرو از دستمال و یا حوله استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشت که حوله و دستمال چه خشک و چه مرطوب باعث می‌شود که گرد و غبار روی بدنه ماشین کشیده شود و رنگ خودرو آسیب ببیند. بنابراین با توجه به تمام موارد فوق و این موضوع که شستن خودرو در خانه آن هم با استفاده از مواد شوینده‌ای مثل پودر لباسشویی یا مایع ظرف‌شویی و ابزاری مثل اسفنج که خود عاملی برای ایجاد خراش‌های ریز روی بدنه است، بهترین روش برای شستشو خودرو استفاده از کارواش است. اما این باور عمومی وجود دارد که مراجعه و استفاده از کارواش، به دفعات و با فاصله کوتاه مدت، باعث آسیب دیدن رنگ خودرو می‌شود.

 

به عقیده متخصصان اگر خودرو در کارواش و توسط افراد آموزش دیده شسته شود، نه تنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است بلکه احتمال ایجاد آسیب روی بدنه از جمله خراشیدگی و از بین رفتن رنگ، به حداقل ممکن می‌رسد.

اما در اغلب موارد از آنجایی که این باور عمومی وجود دارد که شستشوی خودرو کار نسبتاً ساده و آسانی است، شستشوی خودرو در  کارواش‌های غیر استاندارد، تحت شرایطی غیر استاندار و توسط افراد غیر فنی و افرادی که اطلاعات کافی در خصوص رنگ خودرو ندارند، انجام می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی روی بدنه خودرو شود.

در صورتی که در کارواش‌ها، استانداردها شستشوی خودرو که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت رعایت شود، شستن ماشین توسط کارواش بهترین روش برای شستن خودرو به حساب می‌آید.

 

استانداردهایی که در کارواش باید رعایت شوند

 

آیا کارواش به رنگ بدنه ماشین آسیب می رساند ؟

 

 

  • عدم ایجاد شوک گرمایی و سرمایی بیش از حد توسط فشار آب زیاد از فاصله نزدیک

معمولاً در کارواش‌های غیر استاندارد، آب خیلی گرم و یا خیلی سرد از فاصله نزدیک بر روی بدنه خودرو با فشار زیاد ریخته می‌شود. این مسئله باعث آسیب دیدن قطعات ترموپلاست بدنه خودرو می‌شود و در نتیجه رنگ خودرو از این قطعات جدا می‌شود. آینه‌های برقی، سنسورها و شیشه‌های سولار نیز از دیگر قربانیان این مسئله هستند. قطعاتی مثل دیسک چرخ در خودرویی که تازه وارد کارواش شده است، به دلیل تماس با لنت و اصطکاک با آن داغ شده است. اگر آب سرد یا حتی آب گرم با فشار یاد با آن تماس پیدا کند، باعث انحراف آن می‌شود. د واقع این بخش از خودرو باید به صورت طبیعی سرد شود و بعد با آب شسته شود.

 

  • عدم شستشوی ماشین با فشار آب بیش از حد

در کارواش‌های غیر استانداردی که از آب با فشار بالا استفاده می‌شود، امکان تو رفتگی بدنه خودرو و در نتیجه آسیب دیدن رنگ بدنه بسیار زیاد خواهد بود.

 

  • عدم استفاده از برس های ساینده در شستشوی خودرو

در کارواش‌های غیر استاندارد، برای شستشوی بدنه ماشین از برس های قدیمی که باعث ساییدگی رنگ خودرو می‌شود، استفاده می‌کنند. بر روی رنگ بدنه خودروهای امروزی یک لایه پوشش نازک به منظور جلا دادن و درخشش رنگ خودرو و زیباتر کردن بدنه کشیده شده است، که این برس‌ها باعث از بین رفتن این پوشش می‌شوند که در دراز مد باعث از بین رفتن درخشندگی بدنه می‌شود. تنها راه برگرداندن این درخشش نیز، نقاشی دوباره سطح بدنه خودرو است.

 

  • عدم شستشوی خودرو زیر نور آفتاب

در بسیاری از کارواش‌های غیر استاندارد، خودرو در فضای باز و زیر نور آفتاب شسته می‌شود. نور آفتاب به دلیل گرمایی که روی سطح بدنه خودرو ایجاد می‌کند، باعث می‌شود که آب روی سطح بدنه به سرعت تبخیر شود و در نتیجه املاح آب روی بدنه و خودرو باقی بماند. این املاح از جمله مضرترین مواد برای  رنگ خودرو هستند.

 

  • عدم استفاده از دستمال‌هایی که تار و پود متراکم ندارند

برای تمیز کردن سطح خودرو باید از دستمال‌هایی استفاده شود که تراکم تار و پود در آن‌ها زیاد است. عدم استفاده از این نوع دستمال‌ها و یا به عبارتی استفاده از دستمال‌هایی که تراکم تار و پود در آن‌ها کم است باعث به تله افتادن سنگریزه‌ها و کرد و خاک در دستمال می‌شود و این امر باعث ایجاد خراشیدگی بر روی بدنه خودرو می‌شود.

 

  • عدم استفاده از دستمال یا خزهای کثیف برای شستن و پاک کردن قسمت‌های مختلف خودرو

در بسیاری از کارواش‌های غیر استاندارد، بارها شاهد این مورد بوده‌ایم که دستمال یا خز از دست کارگر کارواش روی زمین افتاده است و دوباره از همان دستمال برای شستن بدنه استفاده شده است. افتادن دستمال روی زمین باعث جذب گل و لای روی زمین می‌شود و با مالیدن آن روی بدنه خودرو، رنگ بدنه دچار آسیب دیدگی می‌شود.

 

  • عدم استفاده از اسپری‌های خوشبو کننده در داخل خودرو

در اکثر کارواش‌هایی که افراد غیر متخصص مشغول به شستن و تمیز کردن خودرو هستند، استفاده از اسپری‌های براق کننده و یا خوشبو کننده برای داشبورد ماشین توصیه می‌شود! غافل از اینکه هیچ شرکت تولید کننده خودرویی، استفاده از این اسپری‌ها را در داخل خودرو توصیه نکرده است. مواد موجود در این اسپری‌ها نه تنها برای سلامت سرنشینان خودرو مضر است، بلکه به دلیل اینکه این مواد شیمیایی با گذر زمان تخمیر می‌شوند، باعث آسیب دیدن داشبورد و بدنه داخلی خودرو می‌شوند.

 

  • عدم خروج از کارواش با چرخ‌ها و لغزنده بودن آن‌ها

خروج خودرو از کارواش، آن هم با چرخ‌های خیس و لغزنده باعث آسیب دیدن و ضعیف شدن ترمز خودرو می‌شود که در دفعات ممکن ست باعث بروز حادثه‌های جبران ناپذیری بشود.

در صورتی که هر کدام از موارد فوق در کارواش حین شستشوی خودرو، رعایت نشود، در این صورت استفاده و مراجعه به کارواش برای شستن خودرو نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه باعث آسیب دیدن خودرو می‌شود. کارشناسان بر این باورند که برای شستن خودرو می بایست به کارواش‌های استاندارد که مجهز به تجهیزات پیشرفته و نیروی کار آموزش دیده هستند، مراجعه کرد.

 

 

حال با آگاهی از لیست موارد آسیب کارواش به رنگ بدنه خودرو آیا باز هم ماشین خود را بدون توجه به این نکات در اختیار کارواش های غیراستاندارد قرار می دهید؟

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.