موقع گیرکردن در آسانسور چه کنیم ؟

ساختمان‌های بلند و آپارتمان‌ها جز لاینفکی از زندگی شهری هستند. اما چیزی که باعث شده است همه ما به زندگی در این ساختمان‌های بلند تن دهیم و یا به عبارتی زندگی کردن در این ساختمان‌های بلند را برای ما آسان کرده است، آسانسورها هستند.اما خراب شدن آسانسور و گیر کردن افراد در آن امروزه به یکی از مشکلات رایج آپارتمان نشینی تبدیل شده است و افراد زیادی به علت های مختلف در آسانسور گیر افتاده اند؛ اما به واقع موقع گیرکردن در آسانسور چه کنیم ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا اقداماتی که می بایست در هنگام گیر کردن در آسانسور انجام دهیم را با هم مرور کنیم.

 

موقع گیرکردن در آسانسور چه کنیم ؟

 

موقع گیرکردن در آسانسور چه کنیم ؟

 

آسانسورها هم شبیه به همه وسایل مورد استفاده ما، علاوه بر مزایای زیاد، معایبی نیز دارد. یکی از این معایب مربوط به خراب شدن گاه و بیگاه آن می‌شود. خراب شدن آسانسور زمانی چالش برانگیز می‌شود که فردی داخل آن باشد و ناگهان بین طبقات بایستند و گیر کند. گیرکردن در آسانسور برای بسیاری از افراد به خصوص آن‌هایی که حداقل یک‌بار تجربه گیر افتادن در آن را داشته‌اند، شبیه به یک کابوس است. در این مقاله قصد داریم تا اتفاق گیر افتادن در آسانسور را از همه زوایا بررسی کنیم و روش‌های غلبه بر ترس گیر افتادن در آسانسور را بررسی کنیم.

 

چرا آسانسورها خراب می شوند؟

 

اولین موردی که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم دلیل از کار افتادن آسانسورها و گیرکردن آن‌ها است.

از بین معایبی که برای آسانسورها به وجود می‌آید، گیرکردن آسانسور از رایج‌ترین نقص‌ها است. در واقع گیرکردن آسانسور زمانی رخ می‌دهد که اختلالی در سیستم حرکتی آسانسور به وجود بیاید. مثلاً ترمز آسانسور ناگهان فعال شده و باعث شده تا اتاقک آن از حرکت باز ایستد.

اگر از دید مثبت به این قضیه نگاه کنیم باید بگوییم که گیر افتادن آسانسور در واقع واکنش سیستم برای دفاع از سرنشینان آن است. اما دلایلی که باعث بروز اختلال در سیستم آسانسور و فعال شدن ناگهانی ترمز آن می‌شود چیست؟

 

دلایل نقص فنی در آسانسور

 

  • قطع شدن ناگهانی برق: این اختلال معمولاً به دلیل نوسانات برق و یا قطع برق از سوی شرکت برق رخ می‌دهد.
  • استفاده نادرست از آسانسور: زمانی که وزن کلی سرنشینان بیشتر از تحمل و ظرفیت آسانسور باشد و یا هنگامی که سیستم الکتریکی آسانسور دست‌کاری می‌شود، اختلالاتی در آسانسور ایجاد می‌شود و در نهایت ممکن است ترمز آن به صورت خودکار برای محافظت از دستگاه و سرنشینان آن فعال شود.
  • نقص مکانیکی و الکتریکی: معمولاً آسانسورها هر یک ماه یک‌بار باید سرویس شوند. اگر کنترل آسانسور برای مدت زمان طولانی انجام نشده باشد، ممکن است آسانسور دچار مشکلات فنی از جمله نقص الکتریکی و مکانیکی شود.

 

اگر قطع برق عامل گیرکردن آسانسور باشد و آسانسور مجهز به سیستم برق اضطراری باشد، هیچ جای نگرانی نیست. چون آسانسور از برق اضطراری استفاده می‌کند و سرنشینان را در نزدیک‌ترین طبقه‌ای که ما بین آن گیر کرده، پیاده می‌کند. بنابراین وجود سیستم برق اضطراری در کاشانه‌های مجهز به آسانسور برای جلوگیری از گیر افتادن آن لازم و ضروری است.

 

هنگام گیرکردن در آسانسور چه کنیم؟

 

برای همه ما گیرکردن در آسانسور که فضای بسته‌ای است و هیچ راهی برای ورود و خروج هوا در آن نیست، تجربه‌ای بسیار وحشتناک است. حفظ خونسردی در هنگام گیرکردن در آسانسور اولین کاری عاقلانه‌ای است که هر فردی می‌تواند انجام دهد. یکی از تصوراتی که باعث می‌شود ما در هنگام گیر افتادن در آسانسور بترسیم و دست و پای خود را گم کنیم، ترس خفه شدن است. اما خبر خوب این سات که خوشبختانه دیواره‌های آسانسور نسبت به ورود و خروج هوا کاملاً ایزوله نیست و راه ورود و خروج اکسیژن به داخل اتاقک آسانسور وجود دارد. پس این ترس کاملاً بیهوده است. اگر ترس شما ناشی از این تصور است که ممکن است اتاقک آسانسور سقوط کند هم باز بیهوده است. در واقع سقوط اتاقک آسانسور به دلیل اینکه سیستم ترمز آن مکانیکی است هرگز اتفاق نمی‌افتد. از طرفی سیستم‌های نگه دارنده آسانسور نیز مطمئن و قوی هستند زیرا در هنگام طراحی ضریب اطمینان بالایی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و امکان پاره شدنشان صفر است.

 

اگر از تاریکی هم می‌ترسید که باید بگوییم خوشبختانه اگر علت گیر افتادن آسانسور قطع برق نباشد، چراغ‌های داخل آسانسور روشن می‌مانند و هیچ دلیلی برای ترس از تارکی وجود ندارد.

همه نکات بالا نشان می‌دهند که در هنگام گیر افتادن در آسانسور حتماً و حتماً خونسردی خود را حفظ کنید. حتی اگر همراه با افراد دیگری در آسانسور گیر افتاده‌اید، وظیفه دارید که آن‌ها را هم با دلیل و منطق آرام کنید.

بعد از حفظ آرمش و خونسردی، قدم بعدی این است که با افراد خارج آسانسور ارتباط برقرار کنید. در داخل آسانسورها معمولاً تلفن اضطراری وجود دارد که از آن می‌توانید در هنگام گیر افتادن در آسانسور استفاده کنید.

برخی از آسانسورها هم مجهز به زنگ خطر هستند. با فشار دادن آن می‌توانید به افراد خارج از آسانسور خبر دهید که آسانسور دچار اختلال شده و در آن گیر افتاده‌اید. از افرادی که در داخل آسانسور هستند بپرسید که آیا دچار بیماری خاصی مثل بیماری قلبی هستند یا نه و حتماً در هنگام درخواست کمک به حضور فرد مبتلا به بیماری قلبی در آسانسور اشاره کنید.

 

 

نکاتی که باید هنگام گیر کردن در آسانسور انجام دهیم

 

به طور کلی در هنگام گیرکردن در آسانسور باید 3 نکته اساسی را مورد توجه قرار دهید.

 

  • باتری گوشی‌تان را الکی هدر ندهید تا اگر نیاز به تماس با بیرون داشتید به کمبود باتری برنخورید.
  • به هیچ وجه سعی نکنید از داخل درها را به زور باز کنید. چون این کار باعث می‌شود که نتوان اتاقک را حرکت داد و گروه نجات با مشکل موجه شوند.
  • به هیچ عنوان سعی نکنید خود را از دریچه فوقانی آسانسور بیرون بکشید. چون این روش خطر برق گرفتگی را افزایش می‌دهد.

 

به غیر از افرادی که در آسانسور گیر کرده‌اند، افرادی در خارج از آسانسور هم هستند که درگیر این موضوع هستند که افرادی در داخل آسانسور گیر کرده‌اند. این افراد نیز برای کمک به افراد داخل آسانسور وظایفی دارند.

اگر شما هم صدای افرادی را که در آسانسور گیر کرده‌اند را شنیده‌اید، اولین قدمی که باید انجام دهید حفظ آرامش است.

اول از همه شرح حالی از افراد گیر افتاده در داخل آسانسور را بگیرید. ممکن است در داخل اتاقک افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، حضور داشته باشند. اگر حال این افراد خوب نیست حتماً اورژانس خبر کنید. کار دیگری که باید بکنید این است که ببینید آسانسور آیای هم‌تراز با یک طبقه گیر کرده است یا بین طبقات گیر کرده است.

 

اگر اتاقک هم‌تراز با طبقات گیر کرده باشد، می‌توانید با کمک کلیدهای اضطراری که معمولاً در دست مدیر ساختمان و یکی دو همسایه دیگر قرار دارد استفاده کنید و در آسانسور را باز کنید.  اما اگر اتاقک یا اتاقک آسانسور بین طبقات گیر کرده است بهتر است از آتش‌نشانی کمک بگیرید. اما اگر در موقعیتی هستید که نمی‌‎توانید تا رسیدن مأموران آتش‌نشانی صبر کنید، مثلاً اتفاق مثل آتش گرفتن ساختمان رخ داده است و امکان خفگی افراد داخل اتاقک وجود دارد، باید خودتان دست به کار شوید و اتاقک را با یکی از طبقات هم‌تراز کنید.  برای این کار ابتدا کلید اصلی برق را قطع کنید و بعد به موتورخانه بروید. اگر قسمت‌های رنگ‌خورده‌ سیم بکسل با قسمت‌های رنگ‌خورده‌ پایه موتور گیربکس هم‌سطح باشد یعنی اتاقک در تراز یکی از طبقات است.

 

اگر چنین حالتی وجود ندارد، برای رسیدن به چنین حالتی یعنی هم‌ترازی اتاقک با طبقات،  با یک دست اهرم ترمز روی موتور گیربکس را فشار دهید و با دست دیگر فلکه دستی روی موتور را در جهتی بچرخانید که راحت‌تر می‌چرخد. اگر سرعت چرخش زیاد شد با شل کردن اهرم ترمز می‌توانید از سرعت آن کم کنید. تا رسیدن به وضعیت هم‌تراز شدن قسمت‌های رنگی سیم بکسل و قسمت‌های رنگی پایه موتور گیربکس این کار را ادامه دهید و بعد اهرم ترمز را رها کنید تا اتاقک متوقف شود.

 

برای پیدا کردن موقعیت اتاقک از سوراخ چاه نگاه کنید. وقتی موقعیت اتاقک را پیدا کردید به آن طبقه بروید. با کلید اضطراری در را باز کنید و افراد را نجات دهید. توصیه می‌کنیم فقط در شرایط اضطراری خودتان به نجات افراد داخل اتاقک اقدام کنید. در غیر این صورت کار را به مأموران آتش‌نشانی بسپارید.

 

در چه مواردی نباید از آسانسور استفاده کرد؟

 

  • – وقتی نقص فنی حتی نقص فنی کوچکی رخ داده است. تا زمان برطرف شدن این نقص فنی بهتر است از پله‌ها استفاده کنید.
  • – مواقع آتش سوزی
  • – بعد از وقوع زلزله و موارد این چنینی. بعد از زلزله باید صحت و درست کار کردن آسانسور حتماً تائید شود.

 

 

به منظور کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از بهترین و با کیفیت ترین خدمات ساختمانی می توانید به سایت و اپلیکیشن پلاک مراجعه کنید.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.