پاک کردن لکه سس گوجه فرنگی

چه لکه سس کچاپ باشد، چه سس گوجه فرنگی یا آب گوجه فرنگی تازه، اگر مراحل ساده‌ای را دنبال کنید، لکه‌های گوجه فرنگی به‌راحتی پاک می‌شوند. اگر سس کچاپ اضافی در دسترس‌تان هست، می‌توانید با استفاده از آن همه چیز، از گلدان‌های مسی گرفته تا سپر ماشین را تمیز کنید! در این مقاله با پلاک همراه باشید تا روش پاک کردن لکه سس گوجه فرنگی را به شما آموزش می‌دهیم.

 

پاک کردن لکه سس گوجه فرنگی از لباس‌های قابل شستشو

گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی در سراسر جهان از مکزیک تا ایتالیا گرفته تا ساندویچ های کلاسیک BLT آمریکایی، در غذاهای مختلف یافت می‌شود. البته سس گوجه فرنگی یکی از چاشنی‌های مورد علاقه ایرانی‌ها است تا زمانی که روی پیراهن یا سفره آن‌ها بنشیند. لکه‌های گوجه فرنگی یک لکه تانن است. یک جز گیاهی است که اغلب به عنوان رنگ در محصولات استفاده می‌شود.

لکه‌های تازه گوجه فرنگی را می‌توان به‌راحتی و با شستن پارچه لکه‌دار در اسرع وقت با استفاده از مواد شوینده آنزیم‌دار لباس مانند تاید یا پرسیل در گرم‌ترین درجه آب توصیه شده برای پارچه روی برچسب مراقبت از لباس، پاک کرد.

برای اطمینان از پاک شدن لکه فقط با یک بار شستشو، مقداری از مواد شوینده مایع یا مواد پاک کننده لکه را قبل از انداختن در لباسشویی استفاده کنید. پاک کننده لکه را با انگشتان خود و یا با یک برس نرم روی پارچه بکشید و اجازه دهید حدود ده دقیقه قبل از شستشو روی لکه بماند. برای از بین بردن لکه‌های گوجه فرنگی هرگز از صابون طبیعی یا پوسته صابون استفاده نکنید زیرا پاک کردن لکه‌های تانن را دشوارتر می‌کند.

لکه‌های گوجه فرنگی قدیمی روی پارچه ممکن است نیاز به استفاده از سفید کننده داشته باشد تا رنگ تانن باقی مانده در پارچه پاک شود. مطابق دستورالعمل بسته بندی، می‌توان از سفید کننده کلردار در لباس‌های سفید و الیاف طبیعی استفاده کرد. از مواد سفید کننده کلردار روی پارچه‌های مصنوعی استفاده نکنید زیرا باعث زرد شدن آن‌ها می‌شود.

برای پارچه‌های مصنوعی و همه پارچه‌های رنگی قابل شستشو، از سفید کننده اکسیژنه بدون رنگ استفاده کنید. به دنبال دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول، محلول سفید کننده اکسیژنه و آب خنک را مخلوط کنید. پارچه لکه‌دار را کاملاً در آن غرق کنید و اجازه دهید حداقل چهار ساعت یا یک شب خیس بخورد. سپس طبق معمول بشویید.

پاک کردن لکه سس گوجه فرنگی

پاک کردن لکه سس گوجه از لباس‌هایی با برچسب فقط خشکشویی

اگر لباس برچسب فقط خشکشویی دارد، لکه گوجه فرنگی را به خشکشویی نشان دهید و به آن‌ها در مورد لکه بگویید. اگر از کیت خشکشویی خانگی استفاده می‌کنید، حتماً قبل از قرار دادن لباس در کیسه خشک‌کن، از پاک شدن لکه با مواد پاک کننده لکه تهیه شده اطمینان حاصل کنید.

پاک کردن لکه سس گوجه فرنگی

از بین بردن لکه سس گوجه‌فرنگی از فرش و مبل

در مورد فرش و مبل هم مانند هر لکه ای، اقدام سریع برای پاک کردن لکه‌های سس کچاپ و سس گوجه فرنگی بهتر است. هرچه لکه بر روی فرش باقی بماند، از بین بردن آن دشوارتر خواهد بود. ابتدا با استفاده از چاقویی که تیز نباشد یا لبه قاشق مواد جامد را از الیاف بلند کنید. برای این کار از پارچه یا اسفنج استفاده نکنید زیرا می‌تواند لکه را به عمق الیاف فرو ببرد. سعی کنید با مالش، لکه‌ها را بزرگ‌تر نکنید.

از لبه‌های خارجی لکه به سمت مرکز آن کار کنید. از یک حوله کاغذی سفید یا پارچه سفید تمیز که در آب تمیز فرو رفته است استفاده کنید تا لکه را پاک کنید. تا جایی که دیگر رنگ از لکه به پارچه تمیز منتقل نشود، این کار را ادامه دهید.

یک قاشق چای‌خوری مواد شوینده سنگین مخصوص لباس را با دو فنجان آب خنک مخلوط کنید. با استفاده از یک پارچه تمیز یا برس نرم، مقداری از محلول را در محل لکه‌دار قرار دهید. فرش را بیش از حد با محلول، خیس نکنید. اجازه دهید ده دقیقه محلول کار کند و سپس با کشیدن پارچه تمیز و خیس شده با آب تمیز، آن را بشویید.

پاک کردن لکه سس گوجه فرنگی

اجازه دهید فرش در هوا خشک شود. در صورت باقی ماندن لکه، محلول سفید کننده اکسیژنه و آب خنک را طبق دستورالعمل بسته‌بندی مخلوط کنید. کمی از محلول را روی محل لکه شده بمالید و اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند. با اسفنج یا یک پارچه سفید تمیز آغشته به آب ساده، آن را بشویید. اجازه دهید تا در هوا خشک شود و سپس جاروبرقی بکشید تا الیاف فرش بلند شود.

برای پاک کردن لکه‌های گوجه فرنگی از پارچه مبلمان، مراحل مشابه را دنبال کنید. مراقب باشید پارچه مبل را زیاد خیس نکنید. برای جلوگیری از جمع شدن و کمرنگ شدن پارچه، اجازه دهید تا در هوا خشک شود و از گرمای مستقیم و تابش نور آفتاب جلوگیری کنید. اگر پارچه مبلی ابریشمی یا ظریف است، به یک مبل‌شویی حرفه‌ای اجازه دهید لکه‌ها را پاک کند یا اگر به نکات بیشتری برای لکه‌زدایی نیاز دارید، به شما مشورت بدهند.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.