بهترین روش برای از بین بردن بوی فرش

بوی بد در فرش ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد. مثلاً رطوبت یا نم یکی از مهم‌ترین دلایل بوی بد فرش است. دلیلی دیگر ریختن غذا روی فرش یا ماندن باقی مانده غذا بر روی فرش است. همه این عوامل می‌توانند در نهایت منجر به ایجاد بوی بد در فرش شود. عده‌ای برای رفع بوی بد فرش، آن را کامل می‌شویند. اما راه‌های زیادی برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش وجود دارد که نیازی به شستن کامل فرش ندارند. در این مقاله قصد داریم تا روش‌های رفع بوی نامطبوع فرش را بررسی کنیم. پس اگر شما هم به دنبال جواب سوال چطور بوی بد فرش را از بین ببریم بودید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا بهترین روش برای از بین بردن بوی فرش را بیاموزید. با پلاک همراه باشید.

بهترین روش برای از بین بردن بوی فرش

بسیاری از مردم از نرمی فرش لذت می‌برند اما فرش‌ها سریع کثیف می‌شوند. از آن‌جا که فرش، دارای قدرت جذب بالایی است، تمایل دارد تا بوهای تند ناشی از ریخته شدن مواد غذایی روی آن، دود سیگار و … را در خود نگه دارد. اگر فرش‌تان بوی بدی می‌دهد، نیازی نیست فرش جدید بخرید. فقط لازم است کمی تمیزکاری انجام دهید. با چند کالای رایج خانگی، می‌توانید بوی بد را نابود کنید.

استفاده از جوش شیرین برای رفع بوی بد فرش 

  • اولین روش برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش، استفاده از جوش شیرین است. البته برای دفع بوی نامطبوع فرش با استفاده از جوش شیرین، می‌بایست حوصله و صبر داشت. در این روش، ابتدا روی قسمتی از فرش که بوی بدی گرفته، میزان زیادی جوش شیرین بریزید و بعد با استفاده از یک برس یا جارو با هر چیزی که بتوان با آن جوش شیرین را به خورد فرش بدهید، روی فرش و جوش شیرین بکشید. حالا باید مدت 24 ساعت صبر کنید تا جوش شیرین کار خود را انجام دهد و بوی نامطبوع فرش را از بین ببرد. بعد از گذشت این مدت با استفاده از جارو دستی، جوش شیرین خشک شده را از روی فرش پاک و جمع کنید. بقایای آن را می‌توانید با استفاده از جارو برقی تمیز کنید. بعد از اینکه جوش شیرین را تمیز کردید، با دستمال نیمه مرطوب رو سطح مورد نظر بکشید. بعد از این کار نوبت به استفاده از سرکه سفید است. ابتدا محلول آب و سرکه سفید را با نسبت یک قاشق سرکه سفید در یک لیوان آ تهیه کنید. وقتی سرکه در آب حل شد، محل مورد نظر از فرش را به محلول آب و سرکه با استفاده از اسپری کردن محلول  و یا یک دستمال تمیز، آغشته نمایید. در نهایت با استفاده از اسفنج و شامپو فرش محل مورد نظر را بشویید تا کاملاً پاک شود و سرکه و جوش شیرینی که از قبل روی فرش مانده از بین بروند.

استفاده از اسطوخودوس برای از بین بردن بوی بد فرش

  • دومین روش برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش، استفاده از گیاه معطر و خوشبوی اسطوخودوس است. در این روش این گیاه شبیه به یک خوشبو کننده یا دئودورانت عمل می‌کند. برای این کار به ½ پیمانه گل‌های تازه اسطوخودوس نیاز دارید. این میزان گل تازه را در هاون برقی یا دستی ریخته و میکس ‌کنید. سپس با پشت قاشق آن‌قدر فشار می‌دهید تا عطر گل‌ها آزاد شود. بعد از اینکه عطر گل‌ها آزاد شد، نوبت به ترکیب آن‌ها با جوش شیرین است. در یک کاسه بزرگ، گل‌های خرد شده و یک پیمانه جوش شیرین را مخلوط کنید و با اسپری یا دست روی فرش، قسمتی که بوی نامطبوعی گرفته بپاشید و به مدت 30 دقیقه منتظر بمانید. میزان گل اسطوخودوس استفاده شده در این روش بسته به اندازه مساحتی از فرش که بوی نامطبوع گرفته است، می‌توانید حجم گل را کم و زیاد کنید. با افزایش حجم گل اسطوخودوس، میزان جوش شیرین نیز باید زیاد شود. بعد از اینکه مدت زمان 30 دقیقه و یا بیشتر بسته به اندازه فرش، صبر کردید، روی فرش جارو برقی بکشید.

در این روش جوش شیرین باعث از بین رفتن بوی بد فرش می‌شود و گیاه اسطوخودوس باعث معطر شدن آن بخش از فرش که بوی بدی دارد، می‌شود.

استفاده از بوراکس برای رفع بوی بد فرش

  • روش سومی که معمولاً برای از بین بردن بوی نامطبوع پیشنهاد می‌شود، استفاده از بوراکس است. بوراکس نوعی نمک قلیایی است که می‌تواند به تنهایی عملیات بو زدایی از فرش را به خوبی انجام دهد. بوراکس غیر سمی است و می‌توانید آن را از فروشگاه‌های مختلف تهیه کنید. این نمک قلیایی در بسیاری از روش‌های تمیز کردن خانه، کاربرد فراوانی دارد. برای استفاده از بوراکس در این روش، ابتدا بوراکس را روی قسمتی از فرش که بوی نامطبوعی گرفته سات، بپاشید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید. بعد از گذشته 30 دقیقه از جاروبرقی استفاده کنید و آن قسمت از فرش را که به بوراکس آغشته کرده‌اید، جارو برفی بزنید. همان‌طور که گفته شد، بوراکس به تنهایی می‌تواند کار از بین بردن بوی نامطبوع فرش را تمام و کمال انجام دهد. اما برای خوشبو کردن محل می‌توانید به بوراکس کمی گل خشک شده اسطوخودوس اضافه کنید و با ترکیب بوراکس و اسطوخودوس عملیات خود را انجام دهید.

آموزش رفع بوی بد فرش با ترکیب روغن و جوش شیرین

  • روش چهارمی که برای از بین بردن بوی فرش، طرفداران زیادی دارد، استفاده از روغن ضروری است. در این روش، از ترکیب جوش شیرین و روغن ضروری استفاده می‌شود. این ترکیب نسبت به ترکیب‌های قبلی که به آن اشاره شد، ارزان‌تر است و کار آیی بهتری از خود برای از بین بردن بوی بد و نامطبوع فرش نشان داده است. استفاده از انواع روغن‌های ضروری در این روش ضروری است و می‌توانید از هر نوع روغن ضروری برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش استفاده کنید. مثلاً اگر از آن دسته از افرادی هستید که نسبت به بوی گل‌ها احساس بهتری دارید می‌توانید از روغن‌های ضروری که دارای رایحه گل‌هایی مثل اسطوخودوس، رز و یاسمن هستند استفاده کنید. عده‌ای نیز بوی مرکبات مثل لیمو و پرتقال را به بوی گل ترجیح می‌دهند. این افراد می‌توانند از روغن‌هایی با این رایحه استفاده کنند. بوهای دیگری نیز برای این روغن‌ها وجود دارد مثل رایحه سدر، چوب صندل و نعنا هندی که نسبت به رایحه‌های قبلی، تندتر هستند.

در این روش به 15 تا 20 قطره از این روغن‌ها نیاز دارید. این میزان روغن را با ½ پیمانه جوش شیرین مخلوط کنید و تا جایی که این موارد به خوبی با یکدیگر ترکیب، شوند آن را هم بزنید. مخلوط به دست آمده را روی آن قسمتی از فرش که بوی بدی گرفته است بپاشید و چند ساعت بسته به میزان و شدت بو، صبر کنی. گاهی لازم است 24 ساعت صبر کنید تا بوی فرش کاملاً از بین برود. بعد از اینکه این مدت زمان سپری شد، روی فرش و قسمتی که مخلوط جوش شیرین و روغن ضروری را پاشیده‌اید، جارو برقی بکشید. نکته مهم این است که از آنجایی که روغن ضروری به شدت فرار است، بعد از استفاده و پاشیده شدن روی فرش هیچ لکه‌ای از خود به جا نمی‌گذارد . با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

در تمام روش‌های بالا، جوش شیرین نقش مهمی را بازی می‌کند. درواقع عامل اصلی از بین رفتن بوی بد، همان جوش شیرین است و مواد معطر کننده مثل گل‌ها و روغن نقش دئودورانت و خوشبو کننده را بازی می‌کنند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.