راهنمای تمیز کردن کابینت چوبی و نکته‌های سرّی آن!

کابینت‌های چوبی به علت زیبایی و کیفیتی که دارند از گذشته تا به امروز در آشپزخانه‌های مردم سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما همین تفاوت در جنس باعث شده تا شستن کابینت چوبی با دیگر کابینت‌ها متفاوت باشد.

بهتر است که فاصله زمانی بین تمیز کردن کابینت چوبی کم باشد تا همیشه از بهداشت آشپزخانه خود اطمینان داشته باشید. وجود چربی‌‌، گردوغبار و … بر روی کابینت‌ها می‌تواند سلامت شما را تهدید کند.

تمیز کردن کابینت چوبی با انواع شوینده

برای شستشوی کابینت چوبی خود می‌توانید از مواد شوینده طبیعی و صنعتی استفاده کنید. هر کدام از این شوینده‌ها مزایا و معایب خود را دارند که در هنگام استفاده باید به آن توجه کنید.

۱. پاک کردن کابینت چوبی با مواد شوینده طبیعی

آموزش تمیز کردن کابینت چوبی
نحوه پاک کردن کابینت چوبی

استفاده از مواد شوینده طبیعی در فضاهایی مانند آشپزخانه که به علت وجود ماده غذایی حساسیت دارند، کاربردی و بهداشتی است.

هرچند که استفاده از دیگر شوینده‌ها هم مرسوم است اما ما قصد داریم در این بخش شما را با شوینده‌های طبیعی که به صورت تنها و ترکیبی استفاده می‌شوند، بیشتر آشنا کنیم.

شستن کابینت چوبی با سرکه

سرکه یکی از شوینده‌های طبیعی است که کاربرد زیادی در نظافت و خانه‌داری دارد. سرکه در پاک کردن چربی‌هایی که بر روی کابینت چوبی قرار گرفته، بسیار مؤثر است.

سرکه را با کمی آب ترکیب کنید و درون یک بطری که دارای اسپری است، بریزید. برای تمیز کردن انواع سطوح مقداری از محلول را بر روی یک پارچه یا دستمال تمیز اسپری کنید.

از اسپری محلول به روی سطوح کابینت چوبی خودداری کنید. همچنین می‌توانید چند قطره مایع ظرفشویی هم برای تهیه این محلول استفاده کنید.

گفتنی است که سرکه رنگ کابینت چوبی را از بین نمی‌برد و همچنین باعث خرابی چوب، مانند باد کردن آن هم نمی‌شود.

پاک کردن کابینت چوبی به وسیله روغن گردو

روغن گردو در صورتی که طبیعی باشد می‌تواند در پاک کردن آسیب‌هایی مانند خراش بر روی کابینت چوبی بسیار مؤثر باشد.

روغن گردو را بر روی سطوحی از کابینت چوبی که دچار خراشیدگی شده است بزنید. این روغن می‌تواند این آسیب‌ها را از بین ببرد.

استفاده از وازلین و لیمو برای تمیز کردن کابینت چوبی

در صورتی که کابینت‌های چوبی شما دارای لک‌های قدیمی است، می‌توانید برای تمیز کردن آن از ترکیب لیمو و وازلین استفاده کنید.

کافی است چند قطره لیمو را درون یک فنجان وازلین بچکانید. این ترکیب قدرت خوبی در از بین بردن لکه‌های روی چوب دارد.

ماده ترکیبی را به وسیله انگشت یا یک برس نرم بر روی لکه بزنید و چند دقیقه صبر کنید. بعد از آن می‌توانید به وسیله یک دستمال بخش‌های وازلین خورده را تمیز کنید.

ترکیب روغن زیتون و سرکه برای مبازره با لکه ها

از دیگر روش‌های تمیز کردن کابینت چوبی استفاده از ترکیب روغن زیتون و سرکه است. این محلول هم مانند شوینده قبلی قدرت بالایی برای از بین بردن لکه‌ها دارد.

استفاده از این محلول می‌تواند به شما کمک بسیاری کند تا لکه‌های روی کابینت را از بین ببرید. قدرت بالای این محلول بعد از استفاده به خوبی نمایان می‌شود.

براق کردن کابینت چوبی به وسیله چای کیسه ای

شاید برای شما هم رخ داده باشد که برای براق کردن کابینت چوبی اقدام به شستن آن کنید. اما ممکن است استفاده از چای کیسه‌ای را برای پاک کردن کابینت چوبی امتحان نکرده باشید.

به این منظور شما باید دو بسته چای کیسه‌ای را درون آب جوش بیاندازید و صبر کنید دمای محلول با محیط یکسان شود.

 بعد از آن با یک دستمال تمیز محلول را بر روی سطوح بکشید. چای دارای ماده‌ای به نام اسید تونیک است که بسیار در براق کردن سطوح چوبی مؤثر است.

بعد از اتمام کار بهتر است از یک دستمال خشک برای تمیز کردن بخش‌هایی که اقدام به براق کردن آن کرده‌اید استفاده کنید.

استفاده از نمک و سرکه برای از بین بردن لکه ها

از ترکیب نمک و سرکه یک خمیر به دست می‌آید که توانایی بالایی در پاک کردن کابینت چوبی دارد. به این ترتیب شما می‌توانید لکه‌های قدیمی مانند شربت را به سادگی از بین ببرید.

برای شروع باید از یک برس استفاده کنید و خمیر را با آن بر روی لکه بکشید. چند دقیقه صبر کنید و بعد از آن با دستمال بخش‌هایی را که خمیر مالی کرده‌اید پاک کنید.

استفاده از جوش شیرین برای شستن کابینت چوبی

تمیز کردن کابینت چوبی با مواد طبیعی
پاک کردن سطوح کابینت چوبی

از جوش شیرین برای تهیه خمیر تمیز کننده چوب کابینت استفاده می‌شود. جوش شیرین را می‌توانید با آب گرم یا روغن‌های گیاهی ترکیب کنید و از آن برای تمیز کردن کابینت چوبی استفاده کنید.

برای شروع بهتر است که قبل از استفاده از خمیر تمیز کننده یک دور با دستمال تمیز بخش‌های مختلف کابینت چوبی را تمیز کنید.

برای بخش هایی که ممکن است دور از دسترس باشد بهتر است از یک برس استفاده کنید و بخش‌هایی که دارای شیار یا بریدگی است را هم با همان برس خمیر مالی کنید.

در ادامه باید یک دستمال را با آب گرم مرطوب کنید و به خوبی همه بخش‌های خمیر مالی شده کابینت چوبی را تمیز کنید.

در پایان هم برای هر چه بهتر شدن شستن کابینت چوبی از یک حوله یا دستمال استفاده کنید، کابینت را خشک کنید تا کار به پایان برسد.

۲. پاک کردن کابینت چوبی با شوینده های صنعتی

پاک کردن کابینت با مواد شیمیایی
نحوه پاک کردن کابینت چوبی با مواد شیمیایی

در صورتی که تمایل داشتید یا مواد شوینده طبیعی در دسترس شما نبود می‌توانید از پاک کننده‌های صنعتی استفاده کنید. مواد شوینده صنعتی به مراتب قوی‌تر و تأثیرگذاری سریع‌تری دارند.

شامپو فرش یکی از مواد شوینده صنعتی است که می‌توانید از آن برای تمیز کردن کابینت استفاده کنید، البته فراموش نکنید آن را با آب ترکیب کنید.

دقت داشته باشید که استفاده از مواد شوینده صنعتی به طور مستقیم می‌تواند به کابینت چوبی شما آسیب بزند به همین دلیل شوینده‌هایی مانند وایتکس، الکل و … را استفاده نکنید یا با آب ترکیب کنید.

نکات مهم در هنگام شستن کابینت چوبی

از سیم ظرفشویی و اسکاچ استفاده نکنید، این قبیل وسایل موجب خط و خش افتادن بر روی کابینت می‌شوند.

همیشه مواد شوینده صنعتی را رقیق کنید بعد استفاده کنید.

قبل و بعد از شستن کابینت چوبی بهتر است با یک دستمال خشک آن را گردگیری و تمیز کنید.

یک برس، مانند مسواک و یک دستمال خشک تمیز به همراه خود داشته باشید.

هنگام تمیز کردن کابینت بهتر است درون آن را خالی کنید و داخل آن‌را هم پاک کنید.

تمیز کردن کابینت چوبی در پلاک شما

ممکن است انجام شستن کابینت چوبی برای شما زمان‌بر باشد، به همین دلیل بهتر است این کار را به افرادی بسپارید که توانایی انجام آن به بهترین شکل ممکن را دارند.

سپردن این گونه کارها به افرادی که در این زمینه فعالیت دارند علاوه بر صرفه‌جویی در وقت نتیجه بسیار خوبی هم دارد.

کابینت‌های چوبی شما آسیب نمی‌بیند و به بهترین شکل تمیز می‌شوند. در پایان کار براق خواهند بود و جای نگرانی از بابت بهداشت آن‌ها نخواهید داشت.

خیلی ساده می‌توانید با ثبت سفارش نظافت منزل، برای تمیز کردن کابینت چوبی خود اقدام کنید تا خدمات خواسته شده در محل منزل یا کار شما به بهترین شکل انجام شود.

پلاک یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه خدمات در محل شما فعالیت می‌کند. همه خدمات گفته شده در این مقاله را می‌توانید به دست پلاک بسپارید تا متخصصان، کار خود را به بهترین شکل انجام دهند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.