10 وسیله کثیف که هنگام نظافت فراموش می‌کنیم

نظافت منزل علاوه بر اینکه برای حفظ سلامت جسمی ما ضروری است، باعث می‌شود نسبت به محل زندگی‌مان حس خوبی داشته باشیم. بیشتر ما به تمیز کردن کف منزل، آشپزخانه و سرویس بهداشتی توجه زیادی می‌کنیم اما از وسایل آلوده‌ای که با دست اعضای خانه در تماس‌اند غافل میشویم.
در ادامه با ما همراه باشید، تا شما را با 10 وسیله و مکان کثیف خانه و روش‌هایی برای تمیز کردن آنها آشنا کنیم.

تمیز کردن کنترل تلویزیون

یکی از وسایلی که آلودگی بسیار زیادی در خود انبار می‌کند کنترل تلویزیون است که افراد خانه در هر حالتی از جمله هنگام خوردن غذا به آن دست می‌زنند و انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها را به آن منتقل می‌کنند. بنابراین بهتر است این وسیله را مرتب با الکل ضدعفونی کنید. هنگام تمیز کردن کنترل تمیز کردن شیارها و فضای اطراف دکمه‌ها را فراموش نکنید.

 

تمیز کردن کنترل تلوزیون

گوشی موبایل

گوشی موبایل شما در تمام طول روز همراه شماست. این یعنی شما دستتان را به هر مکان آلوده‌ای می‌زنید و سپس موبایل‌تان را لمس می‌کنید. به علاوه خود موبایل را هم روی وسایل کثیفی مانند میز کار یا صندلی ماشین می‌گذارید. سپس موبایل را با خود به خانه می‌آورید و روی میز و رختخواب خود می‌گذارید و حتی هنگام غذا خوردن آن را لمس می‌کنید. برای تمیز کردن گوشی موبایل هم می‌توانید از یک تکه پنبه آغشته به الکل استفاده کنید.

دستگیره‌ها

دستگیره در هم از قانون فوق پیروی می‌کند و به علت تماس مداوم با دست افراد سرشار از آلودگی می‌شود. این اتفاق در مورد دستگیره در ورودی خانه بیشتر صدق می‌کند. از دیگر دستگیره‌های آلوده باید به در یخچال و کمدها اشاره کرد. پس تمیز کردن دستگیره‌ها را فراموش نکنید.

اسباب‌بازی کودکان

کودکان هیچ درکی از نظافت و آلودگی ندارند و وسایل‌شان را هر جایی می‌اندازند و مهم‌تر اینکه این وسایل را در دهان خود هم می‌گذارند. هنگام نظافت منزل اسباب بازی کودکان را با مواد تمیزکننده ملایم و یک برس یا مسواک بشویید تا کاملا تمیز شوند. عروسک‌های پارچه‌ای را در ماشین لباسشویی بیاندازید.

تمیز کردن اسباب بازی

ماوس، تاچ‌پد و کیبورد کامپیوتر

یک دیگر از وسایلی که در نظافت منزل فراموش می‌شود کامپیوتر است. اگر از کامپیوتر زیاد استفاده می‌کنید و به‌خصوص اگر هنگام کار با آن خوراکی و نوشیدنی می‌خورید یادتان باشد حتما کیبورد و ماوس و تاچ‌پد را مرتب تمیز کنید.

کلیدهای برق

کلیدهای برق هم از وسایلی هستند که با اینکه مرتب با دست اعضای خانه در تماس‌اند و آلوده می‌شوند، هنگام نظافت منزل فراموش می‌شوند. به‌خصوص کلیدی که بلافاصله بعد از ورود به خانه به آن دست می‌زنیم و همه آلودگی‌های بیرون منزل را به آن منتقل می‌کنیم. بنابراین پاک کردن کلیدهای برق با الکل نیز اکیدا توصیه می‌شود.

حوله حمام و دستشویی

تصور بسیاری از ما این است که چون از حوله حمام پس از تمیز شدن بدن استفاده می‌کنیم، پس آلودگی زیادی جذب آن نمی‌شود. اما واقعیت این است که حوله حمام پر از سلول‌های مرده پوست است. همچنین این حوله مرتب خیس می‌شود و مکانی مناسب برای رشد و تجمع باکتری‌ها است. حوله دستشویی هم بسیار آلوده است چون علاوه بر رطوبت در فضایی سرشار از آلودگی قرار دارد. بهتر است حوله را خارج از محیط دستشویی قرار دهید یا از حوله‌های کاغذی استفاده کنید. هنگام نظافت منزل شستن حوله‌ها و استفاده از مواد ضدعفونی کننده را فراموش نکنید.
ضمنا یادتان باشد حوله صورت را از حوله دستشویی جدا کنید.

 

اسفنج ظرف‌شویی

شاید فکر کنید که چون از اسفنج ظرف‌شویی برای شستشو و نظافت منزل استفاده می‌شود این وسیله آلوده نیست. اما باید بدانید که اسفنج ظرف‌شویی سرشار از میکروب و باکتری است. برای تمیز کردن اسفنج ظرف‌شویی آن را 10 دقیقه در محلول ضدعفونی‌کننده یا تمیزکننده بگذارید یا اگر در آن فلز استفاده نشده 1 دقیقه در مایکروویو قرار دهید. می‌توانید اسفنج را با ظروف در ماشین ظرف‌شویی هم بشویید. یادتان باشد که اسفنج را در سینک رها نکنید و در جااسفنجی قرار دهید تا خشک شود زیرا رطوبت محل رشد باکتری‌ها است. اسفنج ظرف‌شویی باید مرتب عوض شود.

تمیز کردن اسباب بازی

برس و شانه مو

برس و شانه مو هم آلودگی زیادی دارد و تمیز کردن آن کار راحتی نیست. برای این کار می‌توانید از محلول آب گرم و شامپو و یک مسواک استفاده کنید. اگر مدت‌ها است برس را تمیز نکرده‌اید می‌توانید مقداری جوش شیرین هم به این محلول اضافه کنید. یادتان باشد که در برس‌های نرم آب به داخل برس نفوذ می‌کند و اگر درست خشک نشود باعث رشد باکتری‌ها می‌شود. پس آب برس را کاملا خالی کنید و آن را در آفتاب یا نزدیک منبع گرمایی بگذارید تا خشک شود.

کیف پول و کیف دستی

کیف دستی و کیف پول به نظافت ویژه نیاز دارند زیرا علاوه بر تماس مرتب با دست، بیرون از منزل انواع سطوح آلوده را لمس می‌کنند و همچنین با ماده آلوده‌ای به نام پول در تماس‌اند. پس نظافت آنها را فراموش نکنید. همچنین کارت‌های بانکی و بقیه محتویات کیف پول را هم مرتب تمیز کنید.

 

 

6 Comments
  1. s.s says

    خیلی ممنون من از راهکار نگه داشتن دکمه پاور به مدت 15 ثانیه استفاده کردم و مشکلم حل شد

  2. شراهی says

    دوست عزیز،کد تخفیف تعمیرات خودرو برای فروردین غیر فعال هست و خطا میده

  3. کیمیا لک says

    راضی بودم

  4. شومینه دیواری says

    بسیارعالی

  5. علی says

    ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

  6. شیرین فرقانی says

    سلام،شماره تماس ازتون در سایت باز نمیشه،راجع به تخفیف باربری تا امشب سوال داشتم،ممنون

Leave A Reply

Your email address will not be published.